Göra en digital LED klocka

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Göra en digital LED klocka

Inlägg av cazz »

Är lite sugen igen att börja lite med programmering och Python
Tänkte liksom en Raspberry Pi Zero och LED styrning kanske?

En ring på 60 led som man styr tim visaren med en färg, minut visaren med en annan färg och sekunderna med en tredje färg.
Eller kanske en led matrix, hade varit lite häftigt, kanske inte visar som en klocka utan varje led består av timmar, minuter och sekunder.

Ett annat enkelt sätt är väll fyra st stora 8 LED som har en gemensam katod och sedan styr man med anoderna vilken siffra som ska byggas upp och visas. Har fyra stycken av dessa.
Lite enkelt men endå kul.

Varför jag är inne på klicka har med att jag kommer behöva en i datorrummet och visst kan man köpa en men roligare att bygga.
Samt det får inte bli heller för svårt då finns det en risk att man inte riktigt vågar sig på att göra.

Här kanske har en hel del personer gjort någon klock projekt som kan dela med sig sina tankar och ideer?
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Göra en digital LED klocka

Inlägg av nomis_82 »

Såg denna klocka som hade varit ett lite kul projekt om jag haft timdebitering. https://waltrix.se/products/energiklock ... 4141167943
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1349
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Göra en digital LED klocka

Inlägg av persika »

En ”propeller”-lysdiod skulle kunna passa bra.
Behövs då bara 1st lysdiod istället för 60.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Göra en digital LED klocka

Inlägg av cazz »

Hmm gjorde faktiskt en sådan, inte som klocka utan den hade en text, var lite kul men inget man vill köra dygnet runt :D
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3843
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Göra en digital LED klocka

Inlägg av Mickecarlsson »

Den här klockan ligger i övre halvan på min Bucket List :D
nibman
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 mars 2010, 18:30:19

Re: Göra en digital LED klocka

Inlägg av nibman »

Hej, sent svar, ganska precis ett år efter din initiala fråga...

Har skapat (håller fortfarande på) en digital klocka, en så kallad studioklocka, med en ESP32 som bas. Kanske overkill med en ESP32 men vill ha möjlighet att ha en relativt kraftig mikrokontroller med många möjligheter. Ville också ha WIFI-koppling så jag kunde hämta tiden från NTP-server. Klockan är skapad mest för eget bruk men även för ett par vänner som också vill ha. Det har varit en önskan i över tio års tid att skapa denna men möjligheterna att faktiskt realisera det har uppstått först relativt nyligen.

Utformningen av klockan är en yttre ring med 12 dioder för 5,10,15 osv. En inre ring på 60 dioder för sekunder. 4st 7-segments siffror av dioder med kolon mellan timmar och minuter plus punkt mellan siffra 1,2 och 3. Totalt är det 180+ dioder alla 5mm. Dessa drivs av tre kaskadkopplade MAX7219. Det finns möjlighet att koppla in ett LDR-motstånd för att styra ljusstyrkan på dioderna och en 1-wire DS1820 för att mäta temperatur i rummet där klockan befinner sig. Temperaturen visas då med två siffror och en decimal och på sista siffran visas gradtecknet. Storleken på kretskortet är 30x30cm och diodcirkeln täcker nästan hela denna yta.

Har "programmeringsport" och de två tryckknapparna enable och boot för att kunna programmera kontrollern. Dock har jag lagt in i koden att kunna köra programmering over-the-air. All konfiguration av klockan görs över dess web-gränssnitt. Här kan man sätta tidszon, sommar-/vintertid. Vilket "visningsmode" klockan skall använda, vandrande punkt för sekunderna eller bygga upp ringen successivt tills alla dioderna i ringer är tända vid 59s. Ytterligare ett mode är om temperatur skall visas. Just nu satt till 10s per minut 10s över hel minut till 15s, 40s över hel minut till 45s. Har idéer på andra mode också men har inte implementerat det i kod än.

Den prototyp jag har igång nu har fel dioder, högintensitetsdioder som lyser upp rummet även med lägsta ljusstyrka satt, rejält bländande. De enda jag hade hemma vid tillfället när jag satte ihop den. Svårt att vänta när man vill se att det fungerar som man tänkt. Skall sätta ihop en ny med dioder med röd glaskropp inom kort och hoppas då få utseendet och ljusstyrkan jag önskar.

De flesta komponenterna är ytmonterade förutom knappar, JST-kontakter och givetvis lysdioderna.

Nuvarande version drar ca. 0.9A med alla dioder igång med högsta ljusstyrka. Vid mer rimliga nivåer på ljusstyrka drar den inte mycket mer än runt 200-400mA. Den drivs av en enkel USB-laddare och kommer ha i nästa version en USB-C kontakt istället för en 2-polig skruvplint.

Allt skall så småningom monteras in i en för ändamålet designad inbyggnadslåda av trä. I mitt fall skall den svartbetsas, i andras fall ljusare varianter. Kommer förmodligen fräsa ut detaljerna med en CNC-fräs.

Så svar, ja... jag har byggt och jag har nu delat en del av mina idéer kring denna klocka.
nibman
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 mars 2010, 18:30:19

Re: Göra en digital LED klocka

Inlägg av nibman »

Lägger in en bild på klockan också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1107
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Göra en digital LED klocka

Inlägg av ecenier »

Snyggt! Designmässigt hade jag nog satt 5-minuters-LEDarna på insidan av minut-ringen.
nibman
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 mars 2010, 18:30:19

Re: Göra en digital LED klocka

Inlägg av nibman »

Hej,

Jo, har sett båda varianterna och jag föredrar att ha dem på utsidan, precis som i en analog klocka där siffrorna finns utanför sekundvisarens räckvidd. Smaken är som baken. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Göra en digital LED klocka

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Är man lat, slö och slapp kan man köpa ett smärre kit från Kina (även om det ger fler imponator-poäng att bygga en själv från grunden). Men jag undrar lite hur den ter sig IRL. Jag har en enkel digitalklocka från AliX där det "blöder över" mellan segmenten.

https://vi.aliexpress.com/item/1005006174037527.html

https://vi.aliexpress.com/item/1005006141082233.html

https://vi.aliexpress.com/item/1005006332608097.html
Skriv svar