Rattpaddlar - relästyrning ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av Göran Nilsson »

Hej
På denna ratten finns det fyra paddlar, två av dem har microbrytare men de två andra två har potentiometer.
Jag skulle vilja styra relän med de paddlarna som har potentiometer, när paddeln trycks in ska den dra ett relä. Paddlarna ska användas till körriktning, signalhorn, ljustuta.

Jag klarar av att koppla ihop transistorer, motstånd, kondensatorer, dioder.

Hur ska en sådan konstruktion se ut ?
52272596-DB5C-4F6D-BE06-877F35BA177A.jpeg
81838141-0F97-4BF8-950F-EC2E0AA0CE45.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6127
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av FormerMazda »

Vill du lära dig mikroprocessor eller vill du bygga med analog elektronik?
Bägge två kommer funka, och med priset på elektronik idag så behöver en mikroprocessor inte bli särskilt dyr alls. Faktiskt i dom summor det till summerar i, kanske samma eller billigare beroende på var och vad du köper.

För på mikroprocessor så är det helt enkelt bara att ansluta till analog in och säga vad som ska hända vid olika tröskelvärden. I princip.
Med analog elektronik så behöver du nog bygga med OP-AMP, eller kanske nån annan lösning där man triggar på tröskelvärde. Vet inte om en enkel spänningsdelning och transistor räcker.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av H.O »

En komparator är vad du vill ha.
Den jämför spänningen på sina två ingångar och "sätter" sin utgång baserat på vilken av ingångarna som har högst spänning. Du kopplar potentiometern tvärs över matningspänningen och ansluter löparen till ena ingången på komparatorn. Den andra ingången ansluter du till mittpunkten på en spänningsdelare (två motstånd i serie över matningspänningen) vars spänning besämmer omslagspunkten.

Sen kommer frågan om lämplig hysteres men det kan vänta...

En IC med 4 komparatorer i kostar några kronor.

Mer info här, t.ex:
http://www.learningaboutelectronics.com ... ircuit.php
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av Icecap »

Det går att göra med ett par schmitt-triggare.

Men jag anar ett problem innan allt startar:
Dina aktiveringsvärden.
För #1 ser det bra ut.
Men #2?

Min gissning är att de potentiometer ligger på 12k och då borde värden spegla varandra mellan #1 & #2.

Jag anser av den anledning att ditt mätpunkt på högersidan av #2 är fel. Fix detta.

Nåväl - lösningen:
Som alla skriver är en komparator rätta lösningen. Men den bör ha en viss positiv återkoppling för att undvika fladder i relät.

Detta kan enkelt göras med en dubbel op-amp som kommer i en 8-pins DIP, t.ex. LM258 eller liknande generisk op-amp.

Kast in en LM7808 spänningregulator eller bättre, t.ex. en LDO först. Det ger stabila villkor för driften.

Potentiometerna ska kopplas med + på den ena sida o GND på den andra o signalen ut från mitten ska in till +ingången på var sin op-amp via var sitt motstånd på 22k.
Mellan utgången av en op-amp och tillbaka på +ingången ska finnas ett motstånd på 470k. Dessa vill ge en positiv återkoppling som säkrar att reläerna inte vill fladdra om påverkningen är nära omslagspunkten.

-ingången på vardera op-amp ska kopplas till var sin spänningsdelare som ger det rätta arbetspunkt för att INTE slå om utan påverkan.
Om vi tar #1 som exempel ska höger sida kopplas till +8V (efter regulatorn).
Vänster sida till GND.
Nu kommer spänningen ut på mitten att vara ~3V vid icke-påverkad pot.
Den blir ~7,5V.

När referensvärdet på -ingången så ligger på 5,25V kommer den att slå om så att utgången går från "låg" (kanske 2V) till "hög" (kanske 6V).
Samtidig kommer 470k motståndet att simulera att potentiometern pressas lite extra och det ska därför släppas lite extra för att det hela ska slå tillbaka.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av Göran Nilsson »

@Formermazda
Det måste bli analog teknik, jag kan ingenting om microprocessorer.

@H.O
Tack för input, jag läste länken - bland annat står det att man skall ställa potentiometern till nära noll Ohm men tyvärr går det inte i rattens mekaniska konstruktion. Lägsta värdena är 0,68kohm och 1,40kohm. Hur påverkar det faktumet funktionen av komparatorn ?
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av Göran Nilsson »

Icecap skrev: 3 april 2023, 08:42:18 Det går att göra med ett par schmitt-triggare.

Men jag anar ett problem innan allt startar:
Dina aktiveringsvärden.
För #1 ser det bra ut.
Men #2?

Min gissning är att de potentiometer ligger på 12k och då borde värden spegla varandra mellan #1 & #2.

Jag anser av den anledning att ditt mätpunkt på högersidan av #2 är fel. Fix detta.
Hej och tack för input.
Jag mätte flera gånger på #2 tyckte det var jättemysko värden. Jag får helt enkelt meka loss potten och mäta igen. Återkommer ikväll med resultatet.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av H.O »

Det står så bara för att vara säker på vilken sida om omslagspunkten man börjar. Spelar ingen roll i ditt fall.

Angående de "mysko" värdena, det är inte så att potentiometer 2 är kopplad som en variabel resistor?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av Glenn »

värdena brukar ju vara väldigt väl valda för att saker inte ska krocka.

Du ska kunna detektera även när flera trycks in samtidigt osv.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4702
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av Swech »

är det till en riktig bil eller till datorspel?

Swech
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av Göran Nilsson »

@Swech
Håller på att bygga om och förstärka en spelratt till en riktig bil.
Lägger in stålförstärkningar och gjuter in epoxi och glasfiber, vill inte riskera att något brister, så i princip är det bara ett skal från spelratten.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4702
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av Swech »

ok
Då krävs det lite mer skydd och likande på matningen eftersom bilens 12V är riktig elak,
likaså lite mer riskanalys så att inte blinkern eller tutan hänger sig...

Swech
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av Göran Nilsson »

Mitt misstag när jag mätte på potentiometerna, klantigt 😕

Nu har jag dessa värden, är inget läge där det är noll Ohm men jag hoppas att det kommer fungera ändå med en komparator/schmittrigger.

Jag får fundera på vilka komponenter jag ska beställa.
04C81D14-1D10-4E38-9FD1-BE230D8FCDA1.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av Göran Nilsson »

Swech skrev: 3 april 2023, 11:19:21 ok
Då krävs det lite mer skydd och likande på matningen eftersom bilens 12V är riktig elak,
likaså lite mer riskanalys så att inte blinkern eller tutan hänger sig...

Swech
Hej, har du något tips på vad man kan använda som skydd för den elaka 12v från bilen ?
Användarvisningsbild
Göran Nilsson
Inlägg: 283
Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
Ort: Skåne

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag har googlat i många många timmar nu och det närmaste jag kommer är detta kopplingsschema.
Transistorn kan vara en BC557 tänker jag
Jag har ingen aning om värdena på motstånden är relevanta.
Skulle denna fungera för mej om man byter ut LDR mot en av mina potentiometer ?
96590CD1-4134-4721-8C39-8C60A477DDCC.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Rattpaddlar - relästyrning ?

Inlägg av H.O »

Ja, den kan fungera. Men du skippar VR1 och LDR helt och hållet och ansluter potentiometerns ändar till 12V respektive GND samt dess löpare till pin 2 på LM358.
Med givna värden drar reläet när spänningen på pin 2 överstiger ca7.1V och släpper igen när spänningen understiger ca4.9V. Om det inte stämmer med vad du vill får du justera R1/R2. Hysteresen justeras med R3.

När det gäller den elektriska miljön i en bil med störningar och annat så är det mer än jag vill (och kan) kommentera så jag avstår :-)
Skriv svar