Ender3 Sprite extruder problem

Allt som rör 3D-skrivare.
Shimonu
Inlägg: 294
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Ender3 Sprite extruder problem

Inlägg av Shimonu »

Några dagar sedan fick jag problem med min Ender3 S1 som slutade skriva ut. Kollade upp vanliga fel och det var inte så ovanligt att munstycket sätts igen och jag hade nyligen testat TPU för första gången så tänkte att det var något med det. Icke, testade göra rent och körde även med ett helt nytt munstycke och det kunde komma igång ett tag men sen stannade den eventuellt igen efter några minuters skrivande.

Nu har jag plockat isär den och blir lite överraskad över hur lite tolerans det finns i den. När jag testade att snurra på kugghjulet av plast för hand så kände jag ibland att det tog i och hakade upp sig lite. Bifogar en bild på hur den ser ut innuti. Nu kan man argumentera att axeln kan röra sig lite mer när jag har den lös på ena sidan men jag upplever samma beteende om jag stänger igen den. Bör sägas att axeln på ena sidan sitter fast i ett kullager i stegmotorn och på andra sidan är det ett kullager i plasthöljet.

Jag är förvånad att jag inte hittar fler som haft liknande problem eller pratat om den här lösningen. Undrar om det är någon här som har samma skrivare(Ender3 S1) eller en med samma Sprite extruder. Min skrivare har gått ungefär 7 månader nu.

Jag har hört av mig till återföräljaren för att höra vad de säger men fundera också på vilka andra alternativ jag har. Det finns väl inga extruder man bara kan slänga på utan större modifikationer. Det känns mindre lockande att bara byta ut den här mot en ny Sprite, oavsett om det blir med garanti eller köp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ConnyK
Inlägg: 186
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Ender3 Sprite extruder problem

Inlägg av ConnyK »

Jag kör med Sprite Extruder Pro Upgrade Kit till min Ender 3 V2.
Har inte kört så många kg genom den än (mest PETG men även PLA+TPU) men har som tur är inte haft några problem än mer än munstycket satt igen sig 1ggr sen juni 2022.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Re: Ender3 Sprite extruder problem

Inlägg av DeVille »

Jag har också en sprite på min Ender 5 S1.
Har haft lite problem med clogs, men tänker att det nog mest beror på att jag experimenterat med hastigheter mm.

Du kanske kan ta bort lite material med en dremel eller slip-papper för att lösa problemet?

/DeVille
Shimonu
Inlägg: 294
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Ender3 Sprite extruder problem

Inlägg av Shimonu »

Det är faktiskt precis vad jag gjorde fast jag använde en nålfil :) Skrivaren gick hela natten tills jag stängde av på morgonen för att munstycket slog i utskriften men jag vet att det var en svår utskrift som jag bråkat med tidigare. Så jag tror det har löst problemet för stunden.

3D Jake som jag köpte skrivaren från gav mig bara någon youtube-länk om hur man allmänt felsöker en extruder på en vanlig Ender 3. Nää, nästa skrivare får nog bli en Prusa eller Voron kanske.
jannickz
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 november 2023, 08:38:45

Re: Ender3 Sprite extruder problem

Inlägg av jannickz »

Jag har en Ender 3 S1 och har haft den i ungefär ett år nu. Jag har inte haft några problem med extrudern, men jag har hört att det är ett känt problem att den kan fastna.

Det är möjligt att det är det som händer med din skrivare. När du drar i filamentet, kan det orsaka att axeln rör sig och fastnar i kugghjulet. Detta kan leda till att filamentet bryts eller att extrudern helt enkelt slutar fungera. Senare bytte jag ut ett lager på https://en.tradebearings.com/ eller så kan du besöka https://www.tradebearings.com/ för att förlänga livslängden
Skriv svar