Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Berätta om dina pågående projekt.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Köpte ett knippe skyltar på auktion för 10 år sedan, dags att göra något av dom.
Lade ut dom på försäljning här och fick sålt ett par stycken:
viewtopic.php?t=68027

Hade redan då tankar om att göra en stor klocka men saknade kunskaper för det.
Ska bli spännande att se om jag lärt mig något på 10 år.

Jag rotade fram dom igår och har hunnit plocka isär en lite grand för att se vad som går att göra.
Så här ser dom ut från start:
20230329_183614.jpg
Dom styrs troligen med något obskyrt protokoll som jag inte ens tänker fundera på.
Tanken är att bygga en ny styrning till LED-segmenten.
Så här ser det ut på baksida/insida. Har plockat ut det fjärde LED-kortet.
Själva styrkortet är det lilla kortet längst till höger. Det tänkte jag ersätta med ett eget.
20230329_184133.jpg
Det sitter någon PIC-processor på styrkortet som skickar några käcka signaler till LED-korten, som är seriekopplade. Edit: Nej, dom är inte seriekopplade
På varje LED-kort sitter också en liten PIC-processor som tar emot dom här käcka signalerna. PIC-arna hamnar i samma tunna som styrkortet.
Då kan jag komma åt shiftregistren direkt. Och styra det hela med en ESP32 som jag har ett par stycken av.
Borde kunna fungera. Tror jag :)

Kan nog behöva lite tips här, vad det lider.

Shiftregistren heter tb62706bfg och det finns 3st på varje LED-kort. Datablad (kanske finns bättre):
https://pdf.dzsc.com/20090603/200903080838569113.pdf

Jag har tagit lite mer bilder (några finns i försäljningstråden) och mätt lite hur det ser ut att vara kopplat,
men jag hinner inte skriva mer idag. Får fortsätta imorgon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Skogen 30 mars 2023, 12:04:44, redigerad totalt 1 gång.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av FormerMazda »

Det är lite udda med 3st 16bit skiftregister per siffra.
Men det är också skitregister med inbyggd LED-driver, så det kan vara att de 7 segmenten inte drivs som 7 segment, utan att man driver LEDs i grupper om [TotaltAntalLED/(16*3)]?
Därav den extra PIC-processorn på de korten, den tar nog emot data och sköter skiftningen på kortet.

Antingen kör du på en reverse-engineering och mäter dig fram till hur det är gjort, men det finns ett roligare alternativ.
Mät upp att klocka går parallellt till alla skiftregister, och sen att serial in och out går mellan dom.
Jag tror, baserat på antal ben på PIC-en, att latch och enable är parallellt kopplade på skiftregistren, detta bör också mätas fram. Gissar också att enable är dragen till 0V ständigt.

Sen är det ju bara att bygga ett enkelt testprogram som skiftar ut data, med typ 100ms mellan latch/datavärde, så ser du hur siffran byggs upp.
Exempelkod finns i drivor, men är inte svårt att skriva själv heller.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Hur LED-arna är kopplade kan ta en stund att reda ut, det är 78 LED per kort + 4 LED på decimalpunkt. Så totalt 82 LED.
Någon reverse-engineering tänker jag inte ge mig på utan jag har siktat in mig på att driva skiftregistren direkt från ESP32, utan PIC'en.
Jag tänkte helt fräckt försöka sätta en utgång låg på en driver och se vad som lyser. Sedan köra vidare utgång för utgång :humm:

Jag mätte upp en del igår men hann inte skriva allt.
Serial går mellan skiftregistren som förväntat.
Clock, Latch och Enable är parallell-kopplat mellan skiftregistren.

På PIC'ens (12f629) ben:
1 - + 5V (?) från spänningsregulator
2 - Enable
3 - Latch
4 - data in av någon sort
5 - data in av någon sort
6 - serial till första skiftregistret
7 - Clock
8 - GND

Nästa steg är att löda bort PIC'en och sätta dit stiftlister, lite enklare att labba med det.

En liten rolig/udda grej som i alla fall inte jag sett förut.
Shiftregistren har 3 olika footprints på kortet, dvs man kan montera olika kapslingar beroende på tillgänglighet/pris (eller nåt annat).
PIC'en har 2 footprints.
20230328_154317.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Marta »

Varför riva bort PIC? Flasha om den istället med Din egen programvara. Du kan testa som tänkt med att flasha testkod till den för att kunna styra utgångarna. Stykortet kan också flashas om till en klocka. Saknar den kristall är det troligen lätt att fixa lämplig tidbas.

Var försiktig med drivningen till LED. Enable används antagligen för PWM. Konstant till är antagligen så maxxat att det är på gränsen till att LED brinner upp. Skulle det vara dynamisk drivning så räkna med att det är över denna gräns.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av FormerMazda »

Att flasha en PIC är inte så enkelt, ett tag för några år sedan var jag på det tåget och tänkte lära mig det, men gav upp.
Andra plattformar är så mycket enklare att jobba med så jag håller med om att det är ett ganska lätt beslut att löda loss och ersätta.

Drivningen är intressant dock, men denna driver har en resistor för detta:
This constant current output circuits are able to set up external
resistor (IOUT = 5~90 mA).
Så det kan förstås vara intressant att kolla vad som sitter mellan pin 23 och 0V. Så det verkligen är så.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Marta skrev: 31 mars 2023, 05:50:21 Varför riva bort PIC? Flasha om den istället med Din egen programvara. Du kan testa som tänkt med att flasha testkod till den för att kunna styra utgångarna. Stykortet kan också flashas om till en klocka. Saknar den kristall är det troligen lätt att fixa lämplig tidbas.

Var försiktig med drivningen till LED. Enable används antagligen för PWM. Konstant till är antagligen så maxxat att det är på gränsen till att LED brinner upp. Skulle det vara dynamisk drivning så räkna med att det är över denna gräns.
Har inte vare sig kunskap eller utrustning för PIC, tänker inte skaffa det heller, så den linjen är ointressant.
Den är redan borta, dessutom. Har satt dit stiftlister för att labba med :)
Men LED-drivningen får man verkligen kolla på. Nästa steg är att försöka lista ut vad det är för spänning till LED-korten.
På skyltens märkning står det ju 24VDC max 55W så det är väl möjligt att det går ända ut till LED-korten.
Det kanske räcker att köra dom på 12V, det är ju inte en bensinstationsprisskylt (dubbel ordpoäng i Alfapet) längre.
Får se vad jag hinner med att kolla på idag.....
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av MiaM »

Håller med om varningen för att steka lysdioderna medan det labbas.

Om det går att mata LED-drivningen med separat spänning som kan sänkas rejält utan att logikkretsarna blir utan korrekt matning så är det klart rekommenderat att göra när du labbar.

Förstår att du inte vill ge dig på ytterligare en typ av mikrokontrollers. Men om jag fattar rätt så är det en mikrokontroller som tar emot data från omvärlden och skickar signaler vidare till andra mikrokontrollers som vardera styr olika delar av displayen. I så fall kanske det går att se data skickas mellan mikrokontrollersarna när du startar skylten, och denna data kan gå att analysera så att du kan skapa egen sådan data fast givetvis med önskade segment tända, och på så vis kanske du bara behöver byta ut den första mikrokontrollern.

P.S. eftersom det inte verkar vara segment för att visa ett kolon mellan de två första och de två sista siffrorna så verkar det väl inte som att denna display använts för att visa priser? Eller förekommer punkt? Eller så kanske nån beställt fel, typ ett format som förekommer i andra länder men inte här, och därför har de blivit surplus?

Bonus: Om du får igång den och om du bor längs nån väg med icke försumbar mängd trafik så kanske du skulle sätta den så den syns från vägen och göra så att den på klassiskt vis växlar mellan termometer och klocka? :)
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

FormerMazda skrev: 31 mars 2023, 06:59:19 Drivningen är intressant dock, men denna driver har en resistor för detta:
This constant current output circuits are able to set up external
resistor (IOUT = 5~90 mA).
Så det kan förstås vara intressant att kolla vad som sitter mellan pin 23 och 0V. Så det verkligen är så.
Det här går ju snabbt att kolla.
Sitter ett motstånd på 1K mellan pin 23 och GND.
Och intill en kondensator mellan VDD och GND.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av FormerMazda »

Då skulle jag känna mig lugn med strömbegränsningen faktiskt.
Kondingen är klassisk avkoppling för störningar på matningsspänningen, inget att fundera mer på.

MiaM´s tanke är intressant, om du spänningssätter hela klabbet med moderkort och allt, visas nåt på LEDarna då?
Jag inbillar mig att senaste värdet eller noll kan visas, och då kan man ju sniffa data-linjen till ett LED-kort och se vad som kommer. Det kan ju vara ett väldigt enkelt protokoll.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

MiaM skrev: 31 mars 2023, 09:50:28 P.S. eftersom det inte verkar vara segment för att visa ett kolon mellan de två första och de två sista siffrorna så verkar det väl inte som att denna display använts för att visa priser? Eller förekommer punkt? Eller så kanske nån beställt fel, typ ett format som förekommer i andra länder men inte här, och därför har de blivit surplus?
Mia, Mia, Mia......
Här är en dagsaktuell bild från den lokala fossilnasaren:
20230331_103356.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

FormerMazda skrev: 31 mars 2023, 10:29:09 Då skulle jag känna mig lugn med strömbegränsningen faktiskt.
Kondingen är klassisk avkoppling för störningar på matningsspänningen, inget att fundera mer på.

MiaM´s tanke är intressant, om du spänningssätter hela klabbet med moderkort och allt, visas nåt på LEDarna då?
Jag inbillar mig att senaste värdet eller noll kan visas, och då kan man ju sniffa data-linjen till ett LED-kort och se vad som kommer. Det kan ju vara ett väldigt enkelt protokoll.
Har inte kollat så noga på styrkortet så jag vet inte vilka tåtar som är + eller -.
Den biten överlåter jag till dig :D
Oavsett så vill jag ändå styra det hela med ESP32, jag har lite speciella planer. Om jag kan få igång det, alltså.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

HEL..TE vad det lyser :shock:
Tog ett enkelt demo-program från nätet och körde in i en Wemos D1 mini, och se på f-n :D
Några 24V lär jag inte behöva, skulle nog tro att 12V och PWM på Enable som Marta skrev blir bra. Men det får man givetvis testa sig fram till.
LED-arna är kopplade på 3 olika sätt.
1st singel
2st i serie
3st i serie
Hur får vi återkomma till. Orsaken är säkert för att man vill ha lite rundade former på siffrorna, liknande dom på bilden jag lade upp tidigare (det var därför jag tog den).

Vid 5V drivspänning så lyser inte dom som är kopplade 3 och 3, och det är ju förväntat, men vid 6V så kan man se att alla LED-ar funkar.
Gött mos :happy:
Chaf
Inlägg: 698
Blev medlem: 9 februari 2008, 11:05:31
Ort: Stockholm

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Chaf »

Hej :D
Var är bilden ?
M.v.h
Christer
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av FormerMazda »

Låter som en kul skylt detta! :D

Styrkan ska du ju kunna fixa med resistorn på ben 23.
PWM på enable funkar väl med, men jag är själv allergisk mot flimmer, så PWM måste vara snabb om jag ska stå ut.
Kan dock finnas fördelar med PWM-styrd styrka, mot att ha en fixerad styrka.

Men kul! Och du kör direkt mot skiftregistren då?
Bygg ett program som bara räknar upp och se hur siffrorna byggs upp.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Göra om prisskylt/LED-panel till klocka

Inlägg av Skogen »

Låter bra om det går att fixa ljusstyrkan så enkelt.
Men jag kommer nog ändå att prova med multiplexing för att få ner strömförbrukningen, får se om det kan bli flimmerfritt.
Borde väl kunna använda Enable till det med?

Kör direkt mot skiftregistren, ja. PIC-en är borta och ersatt av en stiftlist.

Demoprogrammet var ju bara för ett skiftregister med 8 pinnar, men det var ju för att kolla om det funkar.
Och det är inte mycket att fota, några siffror finns inte men efter en stund så lyser allting. Sedan börjar det om.

Nästa steg är ju då att fixa ett eget program så man kan kolla vilka LED varje pinne är kopplad till, och göra en tabell så man vet vad man håller på med.
Det kan nog ta en stund :vissla:
Skriv svar