Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av kilimanjaro »

Hej elektronikfolket hoppas nån av er också sysslar med motorcyklar för det gör jag och behöver ett litet råd.
Just nu renoverar jag upp en gammal civilreggad militärhoj som jag tänker återställa till ursprungligt militärstuk. Det är en 250 cc Jawa, hette MC 257A i armén på den tiden.
Minns inte hur bra/dåligt lyset var på den, jodå har haft förarbevis, men med nutida krav känns ljuset mest som en slocknade fotogenlampa så jag försöker bygga om det till en ledlampa och det med hjälp av mojängen i rubriken på bilden längre ner.
Generatorn ger bara 35 W växelström, ingen spänningsreglering i originalutförande så med 35-35 W lampa som finns idag faller spänningen över lampan till ca 9 volt vilket ju förklarar ljusutbytet.
Problemet just nu är att jag inte vet hur stiften ska kopplas, det enda jag kan mäta mig fram till är att ett av dem (nedre högra hörnet) är lika med chassiejord. Utgår från att det är ena polen för växelströmmen men vilket stift är dess kompanjon och hur mäter jag mig fram till den?

Med vänlig hälsning, Karl Bergman
8562523.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av kilimanjaro 28 mars 2023, 17:52:19, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av X-IL »

Är det inte 6V-system på den? Far min har haft några Jawa 350 från 70 och åttiotal, de har vad jag vet alla varit 6V-maskiner.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av säter »

Nog vill jag minnas att det är 6V på dessa.
25w/25w.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av Klas-Kenny »

En sån där spänningsregulator kan inte höja spänningen, bara sänka.
Så om du får 9V ifrån generatorn är den regulatorn inte till någon hjälp om du vill ha 12V.


Existerar ju step-up regulatorer också, dock.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av kilimanjaro »

Nix det finns visserligen en spole som ger 6V som är avsedd för 350 cc maskinen som hade batteri men den är inte ansluten i den här applikationen.
Den här modellen 250 cc (mc 257A vilken förövrigt troligen är en fd 350 eftersom militärerna byggde om den tvåcylindriga 350 till en vassare encylindrig 250 trolige delvis beroende på att elsystemet som 350 hade/har inte var att leka med. 257:an har en sk alernator alltså en generator som producerar växelström och saknar batteri.
Har lekt med tanken att koppla ihop de här spolarna i serie för att få ut mera effekt, för nåt liknande har jag tidigare gjort på en Honda XR 400 endurohoj.
Tänker dock att första hand testa att montera ledlampor som borde ge mera ljus med 35 W än vad en vanlig glödtrådslampa förmår. Nackdelen är ju att det kräver likström för att slippa blinkandet. Därav den här mojängen.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av kilimanjaro »

Klas-Kenny njae nu ger alternatorn 0- 30-40 V obelastad så jag tror att det är lampan på 35-35W som belastar spolen så mycket att den inte okar mer än ca 9 V
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom du har 30 -40V obelastat stämmer det att du inte har någon reglering. Sätter du in en belastning som belastar mindre än 35 W har du förmodligen bra mycket över 12V vid höga varv. Du behöver alltså lampor som klarar överspänning.

När det gäller likriktaren får du ohm mäta för att ta reda på hur den är kopplad. Det enklaste vore naturligtvis att titta på hur den är kopplad, där du köpte den!
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av kilimanjaro »

Det är ett synnerligen enkelt kopplingsschema, dock lite mystiskt med två trådar till baklyset men nån jawaguru förklarade att det är gjort för att eliminera peakar och därmed skydda lamporna. Har inte fördjupat mig i det för jag har använt den extra tråden till bromsljus. Det fanns aldrig i militärversionen.
Några uppgifter om kopplingen har jag inte funnit trots googlande och prata med affären i Kina känns så där bara.
Just tanken att få ner belastningen gör att jag funderar på ledlampa för inte ens 35-35 W med rätt sockel till reflektorn gick inte att få fatt i utan jag blev tvungen att modifiera sockeln för att få den på plats.

Edit, kollade på kopplingen av baklampan och naturligtvis är det så att baklampan jordas genom glödtrådarna i huvudlampan och på så sätt klarar överspänningar, rätta mig om jag tänker fel.

Bifogar schemat.
320748538_852403036077641_2972530708602524060_n.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av carpelux »

Detta hittade jag vid en snabb sökning på Aliexpress. Det är ju inte säkert att det är samma dock, men kansle kan vara en utgångspunkt att testa från...
Universal-Motorcycle-Voltage-Stabilizer-Motor-Bike-12V-6v-Regulator-Current-Rectifier-ATV-Scooter-4-Pin-AVR.jpg_Q90.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av Glenn »

Ett problem med gamla mindre hojar var ju att dom oftast hade spolen ansluten till jord redan på plattan, vilket gjorde att man bara kunde halvvågslikrikta, men här har du alltså båda polerna ?
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av kilimanjaro »

carpelux wow nu blev jag imponerad, tänkte aldrig Aliexpress.
Joo nog är det här samma mojäng så nu ska jag labba lite innan jag testar i hojen. Tänker jag rätt om jag ansluter spolen till "***** magnet motor lightning Widding" och plockar ut till förbrukarna vid" connect the battery" ? Och att minus till ledlampan får bli via grund i chassi.
Bra jobbat tur att forumet finns när man kör fast.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av kilimanjaro »

Glenn: Nix spolarna är jordade i tändplattan så jag kommer inte att ha både plus och minus men hur skulle det vara göra en separat diodbrygga efter en 12 V regulator?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av MiaM »

Som redan nämnts så verkar allt utom bakljuset vara jordat i chassiet. Detta med att bakljuset får jord via helljusglödtråden i halvljusläge och vice versa verkar ju bara knäppt. I teorin så om strålkastaren fram tappar jord så skyddar det bakljuset mot överspänning, men det hjälper knappast om en glödtråd går sönder i strålkastaren.

Hur som helst så för LED-konvertering så lär du antingen bara halvvågslikrikta och då måste du nästan ha ett batteri för att slippa än värre flimmer, eller så får du skaffa LED som är isolerade från chassit för att kunna helvågslikrita.

Den kanske enklaste lösningen är att dels just använda en helvågslikriktare och ha LED-lampor isolerade från chassit, och som "reglering" ha en konstlast som ser till att du får önskad spänning.

Problemet är väl att motorcyklar/mopeder kan ha olika varianter på laddning/reglering och alla är väl mer eller mindre usla jämfört med t.ex. på en bil. De bygger ofta antingen på en konstant last eller en regulator som mest bara bränner bort energi till värme om spänningen är för hög, men ofta gör de inte ett särskilt bra jobb. Laddningsvarnignslampa på en del MC/mopeder styrs bara av batterispänningen, inte om batteriet faktiskt laddas eller inte. Inte ovanligt att de kokar över batteriet om man kör med lyset avstängt på en mc/moped som är såld i ett land med krav på lyse dagtid, och/eller så kanske de bara tycker att det är okej att koka över batteriet för det är ändå så dålig kvalitet på mc/mopedgrejer att folk kommer tycka att batteriet höll lika kort tid som allt annat. (Nu raljerar jag lite, men ändå...).
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av Mindmapper »

Vet inte om jag sett fel, men det är väl mörkläggningsljusen som inte är jordade. Edit (såg fel det var baklyset som var jordat.)Eftersom man ofta inte vill ha en massa ljus när det är fullt krig så lyser de knappt. De drar också så lite ström att spänningen från generatorn skulle bli svinhög. Därför kopplar man in en resistor vid mörkläggning.

Eftersom du tydligen har en regulator tillsammans med likriktaren får du inte så hög spänning från systemet att du ska behöva vara rädd att något grillas.

Jag uppfattar inkopplingen precis som du beskrivit!
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Universal motorcykel 12v spänningsregulator likriktare 4 stift

Inlägg av kilimanjaro »

Stort tack alla för smart input, men det är värt att komma ihåg att detta är en konstruktion från 50-60talet och som härstammar från den bortre sidan av dåvarande järnridå. Allt jag sett från den eran och från den sidan av gardinen har varit utomordentligt grovt tillyxat och man behöver ju bara kasta en blick på schemat ovan för att förstå.
Minns ett besök i en gammal ubåt som låg i sundsvalls hamn och häpnade över hur allt var konstruerat, typ som här fast mycket värre.
Nåja det blir nog att separera elsystemet så att jag kan använda ledlampor för att hushålla med de ynka 12 V x 3,5 A som anges i schemat och som generatorn lämnar.
Trots att jag har målsättningen att återställa till original får eftertanken om trafiksäkerhet bli att jag vill ha schysst lysa dito baklyse och därtill ett bromsljus. Det har hänt en del ur den synvinkeln sedan den här konstruktionen fanns på ritbordet.
Jo det där med mörkerbelysningen här dumpas det via effektmotståndet och med rätta lampor (går att få fatt i fortfarande) blir det typ 12 V vid driftvarv så där lyckades man men jag misstänker att jag aldrig kommer att köra med mörkerbelysning. :D
Skriv svar