indikera energi in eller ut ur hus

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: indikera energi in eller ut ur hus

Inlägg av Marta »

3d-printa en lämplig plastbit med lämpliga hål. Med en extra fotodiod kan det differentialmätas. Behövs även en lysdiod eller flera för belysning, det inbyggda lyset slocknar ju efter en stund. Bör definitivt vara görbart.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: indikera energi in eller ut ur hus

Inlägg av grym »

förslag på saker som kan anslutas till hanport, färdiga program och vilka saker som finns att köpa rakt av?

jag har mer och mer börjat avsky programering , då det går åt alldeles för mycket tid och jobb för att peta med det
norlin
Inlägg: 434
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Re: indikera energi in eller ut ur hus

Inlägg av norlin »

https://www.m.nu/fynd-smarta-hem/fynd-s ... are-p1-han
Har inte provat mer än att den visar momentan värde och det borde gå både pluss och minus.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: indikera energi in eller ut ur hus

Inlägg av grym »

"- Kräver smart-hem system för att visa data via REST API eller MQTT / Telnet"

funderar vad den raden innebär ?
norlin
Inlägg: 434
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Re: indikera energi in eller ut ur hus

Inlägg av norlin »

Står även;
"- Egen intern webserver"
Så man får en "bild" som denna, från min egen installation.
Screenshot_20230409_084529_Samsung Internet.jpg
Utan något mer än wifi och en enhet med webbläsare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: indikera energi in eller ut ur hus

Inlägg av grym »

:tumupp:
ska kolla, min elmätare fanns inte med i dom som funkade..
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: indikera energi in eller ut ur hus

Inlägg av AndLi »

grym skrev: 9 april 2023, 06:15:40 förslag på saker som kan anslutas till hanport, färdiga program och vilka saker som finns att köpa rakt av?

jag har mer och mer börjat avsky programering , då det går åt alldeles för mycket tid och jobb för att peta med det
https://lectronz.com/products/pow-p1-re ... th-p1-port

Den kör https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware så du kan bygga hårdvaran själv om du vill.

Funkat fint för mig länge nu , kör bara via webgränsnittet vilket ger ingenjören all data. Inget förenklat Svensson gränssnitt!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: indikera energi in eller ut ur hus

Inlägg av grym »

kollade min elmätare, nix, kommer behöva bytas i år enligt energibolagets hemsida..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: indikera energi in eller ut ur hus

Inlägg av grym »

elmätare bytt och smart gateway beställd
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: indikera energi in eller ut ur hus

Inlägg av rvl »

rvl skrev: 27 mars 2023, 19:56:54 ...men här i Finland har vi vad jag vet ingen HAN-ports-lag...
Hittade nu https://finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2021/20210767#L6P5
finlex skrev:3) annan mätapparatur än spänningstransformatormätapparatur ska ha ett kundgränssnitt som möjliggör enkelriktad informationsöverföring för slutförbrukaren och som är utrustat med spänningsutgång och baserar sig på en öppen och uppdaterad europeisk standard som tillämpas också i någon annan av Europeiska unionens medlemsstater,
...
Det ska vara möjligt att från det kundgränssnitt som avses i 1 mom. 3 punkten, när nätinnehavaren på slutförbrukarens begäran har aktiverat gränssnittet, via en RJ12-kontakt med iakttagande av ett dataöverföringssätt i ASCII-teckenformat med 10 sekunders intervall eller oftare få åtminstone fasspecifika effektivvärden för ström, aktiv effekt, reaktiv effekt och spänning i fråga om el som tagits ut ur elnätet och el som matats in i elnätet samt mätapparaturens kumulativa elenergivärde med en minuts intervall eller oftare.
...
...
Bestämmelserna i 6 kap. 5 § i denna förordning tillämpas från och med den 1 maj 2023. Bestämmelserna i 3 mom. i den paragrafen tillämpas dock först från och med den 1 januari 2026
Så HAN-porten är på gång här, men tillsvidare verkar det som om man själv får stå för fiolerna om man vill ha en ny mätare NU. En av de stora nätägarna installerar rekommendationsenliga mätare sedan Maj i nya installationer.
Skriv svar