Motorskydd kompressor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gusenmg
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 juli 2020, 11:51:15

Motorskydd kompressor

Inlägg av Gusenmg »

Hej! Är det någon som vet hur jag ska koppla detta?
Se bilder.
Det är 3 fas in som jag inte vet. De som är kopplat på bilden ska vara rätt för de är inte ändrat sedan den va igång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av säter »

Är det där verkligen ett motorskydd?
Gusenmg
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 juli 2020, 11:51:15

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av Gusenmg »

De tror jag men jag kan ha fel.
Sitter en sån här med. De är väl tryckgivare.
Den blev ifrån kopplad i mitten av 90 talet så den är ju inte ny precis.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av TomasL »

Ja, det är någon form av motorskydd.

Till TS om du inte vet hur du skall koppla, får du inte göra det, Anlita en elektriker, så blir det rätt.

Den sista bilden, fullständigt livsfarligt, anlita en elektriker och få saker rätt
Gusenmg
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 juli 2020, 11:51:15

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av Gusenmg »

Ja de ser jag ju att den inte är okej så de har jag tänkt åtgärda.
Jag anlita ju elektriker om inte jag få koll på de
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av Prins Valiant »

Jag skrev ett första inlägg som jag tog bort. Även jag tvivlade på att det var ett motorskydd, såg ut som entypisk gammal Siemens kontaktor från 60-talet. Men så såg jag ratten där det stod Amp. Men komponenten verkar ju ha en spole som en kontaktor? Den blå skall förmodligen in på tom skruv placerad nere på komponentens hus.
Det bästa är nog all låta en elektriker se över det hela och förmodligen montera en modern kontaktor med påhängt motorskydd.
Gusenmg
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 juli 2020, 11:51:15

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av Gusenmg »

Det är en siemens av något slag.
Den blå som är lös och den svarta och gjord kommer från tryckgivare.
De andra som är kopplade går till elmotorn.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av Mindmapper »

Den där ser ut att vara i så dåligt elektriskt skick att någon elektriker borde ta en titt.
Den ser stor ut, så jag tvivlar på att du kan koppla in den utan något som begränsar startströmmen.
Gusenmg
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 juli 2020, 11:51:15

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av Gusenmg »

Ja jag har tänkt på de med att mina säkringar klarar nog inte den, så jag kontaktar en elektriker så få jag höra vad dom säger.
Tack iallafall ni som skrivit.
Fossingarna
Inlägg: 205
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av Fossingarna »

Det är en gammal kontaktor med inbyggt motorskydd, var väldigt vanligt innan 1970 någonting.
Motorskyddet ser ut att kunna ställas på max 12A, kan inte se var markeringen är för indikering av inställningen.
Har du ingen annan belastning ansluten, så borde du kunna starta den på 16A säkringar.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av grottan »

Köp ett nytt kontaktormotorskydd, nya förskruvningar och riv bort all kabel och börja på ny kula.

Exempel på kontaktormotorskydd: https://www.proffsmagasinet.se/el-belys ... ac-3094923

Ta en bild på motorns märkplåt så det framgår vilken storlek det är på motor.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av MiaM »

Vilka förnämligt monterade förskruvningar :D :D :D

Vet inte riktigt vad poängen skulle vara med att byta motorskydd-kontaktorn om den inte är trasig.

trefas in och trefas ut på kontaktorer brukar vara på de anslutningar som har låga nummer, i ditt fall de tre skruvarna till vänster i övre raden är in, nummer 1/3/5, och kompressorns motor är ju redan kopplade till 2/4/6 på undre raden.

Det som kräver information om kontaktorn är att veta vilka anslutningar som är spolen och vilka som är hjälpkontakter. Ta en ohmmätare och mät upp vilken skruv som har kontakt men visst motstånd mot den skruv som tryckbrytarens svarta ledare är ansluten på. Den anslutningen du mätt upp detta på ska du ansluta till inkommande nolla. Den där blåa sladden med sockerbit på ska du ansluta till en av de tre inkommande faserna. OBS, skarva via sockerbiten med mångkardelig ledare, så att du inte blandar mångkardelig ledare med enkardelig ledare (som den där blåa ser ut att vara, en enda stel solid tråd) för att slippa strul i form av glapp osv.

Om du vill ha nån slags strömbrytare till kompressorn så kan du annars köra en separat 230V-mator till tryckbrytare och kompressor, då kan du slå av/på den med t.ex. en lampbrytare eller liknande.

Och som andra skrivit, de där förskruvningarna ser hemska ut. OBS dock att förskruvningar är i sig mig veterligen inte tillräckliga som dragavlastning, så om du tänkt ha den stickproppansluten så får du nog ordna nån bättre dragavlastning. Det finns förskruvningar som också har dragavlastning, de ser ungefär ut som om nån tillverkat en E14 lampsockel medan de knarkat :D

Du lär märka om motorn går åt fel håll, kan kanske vara bra att ha utgående luft från kompressorn öppet så att den inte försöker bygga vakuum i tanken ifall den går åt fel håll. Om den går åt fel håll så växla plats på två valfria inkommande faser.

P.S. se såklart till att gulgrön skyddsjord är kopplat till chassit.

Angående säkerhet så skulle jag vara mycket mer rädd för rostskador som kan leda till att tanken exploderar på en 50+ år gammal kompressor än att TS klantar till elen alltför illa. Så länge skyddsjorden är rätt ansluten överallt så är det väl i princip bara fastkörd motor där motorskyddet inte löser ut som kan vara en viss brandfara, men då ska det antingen ligga nåt brännbart på motorn eller så ska värmen från motorn bli så hög att den sätter eld på matande kabel, samtidigt som värmen leds via metallrör till cirka all metall på kompressorn. Risken att det händer är väl rätt låg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av Teknikern »

Du lär märka om motorn går åt fel håll, kan kanske vara bra att ha utgående luft från kompressorn öppet så att den inte försöker bygga vakuum i tanken ifall den går åt fel håll.
Du verkar inte veta hur en kompressor fungerar märker jag, en kompressor bygger tryck oavsett åt vilket håll den går, går den åt fel håll funkar däremot inte smörjningen, vissa är trycksmorda och har egen oljepump internt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av Glenn »

Miam: Dom slits ju, och det där verkar vara sen gustaf vasas tid, så jag skulle personligen ha bytt,även om jag generellt sett är emot att byta saker i onödan.
Gusenmg
Inlägg: 13
Blev medlem: 9 juli 2020, 11:51:15

Re: Motorskydd kompressor

Inlägg av Gusenmg »

Ja trefas kablarna har jag koll på men de andra du skrev ska jag försöka titta på.
De är ju en pil på kompressorn vilket håll den ska gå åt och den sitter inte fast.
Tack för informationen
Skriv svar