Programmera radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Programmera radio

Inlägg av Micke_71 »

Någon som har erfarenhet av att programmera typ jaktradio?

Jag sitter på ett gäng Zodiac PA5099 eller Cybercom H112. Samma radio har sålts under massa olika namn o beteckningar. För många år sedan så lånade jag en RIB (radio interface box) från ett företag o blev erbjuden att behålla den mot att dom kunde hänvisa kunder till mig. Det var inte så lockande att behöva ta hand om gamla gubbar som inte fixar o ändra en pilotton.

Hur som helst så skulle jag vilja programmera in 3nya kanaler. L1 L2 och 156.000.

Hur mycket jag än söker så hittar jag bara massa struntprat kring detta. Själva datafilen har jag till stor del tyda ut men där tar det stopp.

Minnet i radion är ett I2C minne 24LC16B men programmeringen går genom mikroprocessorn. Det finns data och en klocksignal. Jag har tidigare gjort en kloningskabel så jag kan klona från en radio till en annan. Så det skulle vara möjligt att sniffa på signalen under kloning.

Men då kommer ju en fråga. Hur man ta reda på vilken radio som gör vad. Det finns något dubbelriktat tror jag eller något så berättar för mastern att starta överföringen.

ICOM och Motorola grejorna har jag kablar till så de är noll bekymmer.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Programmera radio

Inlägg av Biker »

Gå med i fäjsbokgruppen Radionätverk för kommunikation under kriser

Vet att det finns massa folk som jobbar med radio b.la Zodiak där
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Programmera radio

Inlägg av MiaM »

Micke_71 skrev: 22 mars 2023, 19:37:50Minnet i radion är ett I2C minne 24LC16B men programmeringen går genom mikroprocessorn. Det finns data och en klocksignal. Jag har tidigare gjort en kloningskabel så jag kan klona från en radio till en annan. Så det skulle vara möjligt att sniffa på signalen under kloning.

Men då kommer ju en fråga. Hur man ta reda på vilken radio som gör vad. Det finns något dubbelriktat tror jag eller något så berättar för mastern att starta överföringen.
Om det är en dubbelriktad signal så kan du i princip sätta ett tillräckligt lågohmigt motstånd i serie och ha en förstärkare med tillräckligt låg CMRR (typ "instrumentförstärkare"-koppling med ett par OP kanske?) för att avgöra åt vilket håll det går ström.

Annars, går det att göra nåt annat än att just programmera via denna kabel? Typ kan man t.ex. göra en verifiering att två apparater har samma programmering? Tänker att i så fall kan du först klura ut ur protokollet verkar se ut och sen kan du prova att bryta förbindelsen vid olika tidpunkter för att se vem som verkar sända vad. Klart jobbigare, men görbart. Känns dock riskabelt att göra för själva programmeringen.

Annars kan du ju bara löda loss I2C-minnet (åtminstone klocka+data-pinnarna) och läsa/skriva det separat. Inte lika snyggt, men ändå.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Programmera radio

Inlägg av Micke_71 »

Jag har tänkt tanken på o läsa ut minnet o jämföra med datafilen.

Datafilen har en mix i kolumner med bytes där varje bit representerar en funktion eller några bitar nr på subton.

Tx o Rx frekvens anges i bakvänd följd med hex tal för hundratal mhz, mhz, hundradels mhz och till sist tiotusendels.

Typ så här

02 11 50 47 55 01 50 47 55 01 00 00 00 00

Värde nr 2 är typ 2bitar för effekt och troligtvis 6bitar för nr på subton. Måste kolla lite närmare där. Frekvensen läser man baklänges 01 55 47 50 vilket är 155.475mhz.

De sista har också funktioner som jag inte testat än. Men det är säkert skip, tot osv.

Det finns också en header på 16st hex värden för inställningar där de två första anger antalet kanaler i rx o tx. Det finns batterispar osv.

Det finns en hyffsad chans att datan i minnet överensstämmer med filen.

Det finns en ytterligare möjlighet att de sista kolumnerna är ändringar. Dvs jag kan ställa om pilotton och effekt samt något mer o den kommer ihåg det för varje kanal. Radion kanske använder dessa för det. Men det är mindre viktigt för de blir ju reset när man proggar om ifall man inte hämtar från radion o ändrar.

Nästan alla radios har man löst kablar till och mjukvara men inte dessa. Jag trodde någon skulle knäcka gåtan efter 20år som modellen säkert funnits. Det står att det tar ca 30sek för en kloning och datan är ca 2-3kB så jag tror inte det är någon rekordhastighet på den.

RIB boxen som finns till dom ska enligt uppgift ha en max232 och en PIC så min gissning är att den tar emot data över RS232 (jo den har serieport) och sedan kör över den via någon seriell tjosan på TTL nivå.

Löser man gåtan så borde det enkelt gå o plugga in en Arduino eller raspberry pi Pico. Fan jag kan ju skriva ett Windows-program istället för dos skiten.

En tanke slog mig tidigare. Det kanske går o skicka från programmet till ett terminalprogram i en annan dator över rs232 för att kolla överföringen från dator till RIB boxen.

Datablad på cpu säger ” Clock-synchronous 8-bit serial interface”
Skriv svar