Industriella givare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anilsson
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 september 2012, 14:48:48

Industriella givare.

Inlägg av Anilsson »

Hej,
Jag skulle vilja lära mej mer om industriella givare. Jag harjobbat en del med hydraulik, altså repererat och testkört pumpar och ventiler i verkstad, i en testbänk. Men nu har jag börjat jobba mer ute i industrin, där är det ju ett styrsystem som styr hela processen som även styr hydrauliken. Styrsystemet tar ju in inputs som tryck flöden nivåer, bearbetar dessa och skickar signaler till hydrauliken om vad den förväntas göra. Om vi tar en hydraulpump som driver en motor, som driver en transport skruv, eller transportband, så berättar ju styrsystemet vilken hastighet den vill ha för att tex hålla en bestämd nivå eller ett flöde.

Ska pumpen öka sitt flöde får pumpens styrkort en signal från ett I/O, 4-20mA eller +10v - 10v, styrkortet förstärker denna signal ut till spolen på pumpens propotionalventil som gör så att pumpen reglerar.

Men jag vill lära mej mer om givarna, ger de oftast 4-20mA ut från givaren, eller är det oftast en signalomvandlare i ett skåp någonstans som ordnar detta? Sett att det finns både två-trådoga och tre-trådiga givare, när använder man vilket?
Finns det givare som pratar med data-bus?
Sökt på nätet men tycker det är lite svårt att hitta info.
Vill ha skapligt lättfattlig info, och ingga doktorsavhandlingar :)
Tips på bok, webinar, webkurs, eller någon här som vill dela med sej av kunskap?
Mvh Anders
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Industriella givare.

Inlägg av Icecap »

På mitt jobb tillverkar vi sträcksensorer i silikongummi.
De drivs med 12-24V eller 3,5 - 5,5V.

Utgången är 0-10V eller 0-5V eller 4-20mA.

Fördelen med strömutgång är att förluster i ledningar kompenseras automatisk och då störningar oftast kommer som spänningsspikar och därmed inte stör lika mycket som när man avkänner medest ström.
Skriv svar