Digital klocka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gorane
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 december 2013, 12:01:06

Digital klocka

Inlägg av gorane »

Står i begrepp att bygga en digital klocka, men med högre och variabel hastighet. Upp till 8 ggr. Är det så enkelt som att byta styrkristallen till en med högre frekvens? Någon som vet? I så fall är problemet löst.
Gorane
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digital klocka

Inlägg av Icecap »

Vad är ditt utgångspunkt?
Att snabba uppen klocka är inget större problem - beroende på hur den är byggd.

Jag har ett par klockor där jag enkelt kan göra som jag vill - men de är mest ett display på en kraftig mikroprocessor o då jag har källkoden är det fritt fram.

Men de andra klockor vi har blir det mycket svårare.

Så det beror på vad du startar med och vad du vill uppnå.

Om du ska ha variabel hastighet vi jag omedelbart välja att bygga en "klocka" vid att ta ett display o koppla till en mikroprocessor. Då har man i grunden fritt spel för att styra hastighet, funktion, visning o vad man vill.
gorane
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 december 2013, 12:01:06

Re: Digital klocka

Inlägg av gorane »

Tanken är en enklast möjliga klocka, utan sekunder, men variabel hastighet upp till x8. Se länken. Har tillskrivit byggaren som säjer att svaret finns i texten. Men inte så lättbegripligt efter en Google-översättning ! Tänk om det bara går att byta styrkristallen ?? Då beställer jag komponenterna direkt !!


https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxserp=0
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Digital klocka

Inlägg av rvl »

Det gäller alltså en klocka med digital visning. (Det går att varva upp visarklockor också...) Hur många olika lägen har du tänkt mellan 1 och 8, eller ska den gå under ett också?

Tycker kristallbyte känns klumpigt. Om tvåpotenser är OK, så kan du antagligen istället för 2Hz ta ut 2^N*2 Hz från IC1, utan att byta kristall.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digital klocka

Inlägg av Icecap »

Ah - det är alltså ett 4 siffers display som du letar efter.

Ut ur IC1 pinne 1 kommer det en 1Hz klocka och vid att variera den kommer räknaren att variera i hastighet.

Kristallen är rimligt säkert ett 32kHz kristall och det är inte bara att byta då just 32kHz kristaller är lite speciella med drivenergi.

Men som rvl skriver kan du ta ut 1, 2 , 4 , 8 Hz osv. vid att flytta ledningen som just nu sitter på IC1 pinne 1 till ett annat uttag på IC1.

Alla LED'na som är kopplat till Q1-Q6 är sannolikt formad som en cirkel o räknar sekunder.
gorane
Inlägg: 38
Blev medlem: 3 december 2013, 12:01:06

Re: Digital klocka

Inlägg av gorane »

Utbyggnad av den digitala klockan !
IC CD40110 driver siffrorna. Och jag vill lägga till fler displayer helt parallellt. Upp till tre styck. Krävs det ULN-utgångar då ?? Kan en ULN-utgång driva mer än en displayutgång ??
/ Göran
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Digital klocka

Inlägg av Icecap »

Du lär behöva fler ULN-kretsar.
Skriv svar