Litar inte på digitala termometrar

DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Litar inte på digitala termometrar

Inlägg av DennisCA »

Jag har en ny frysbox, eller gammal, men ny för mig. Jag lade min trådlösa utetermometer i den för att hålla koll på tempen. Men efter 5 timmar verkar det bara vara runt -12 där inne. Då tar jag den andra termometern som också är digital och den säger -17,5 och sjunkande. Imorgon köper jag en analog termometer och kollar. Men suck vad ska man göra då man inte verkar kunna lita på de digitala fullt ut. De här konsumentgrejorna verkar inte gå att kalibrera heller.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Litar inte på digitala termometrar

Inlägg av Mizzarrogh »

Det brukar vara ett NTC motstånd som känner av temperaturen på de enklare, så man borde kunna kalibrera den genom att reglera spänningen, men de billiga ändras nog ändå i takt med saker som batteriets kvarvarande kapacitet, etc.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Litar inte på digitala termometrar

Inlägg av hummel »

Är det en kvalitetstermometer eller ”AliExpress-kvalitet”?
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Litar inte på digitala termometrar

Inlägg av Prins Valiant »

Själv äger jag nog minst 6-8 st termometrar av denna typ https://www.clasohlson.com/se/Inomhuste ... r363392000 (Obs, denna modell säljs av flera butiker än CO)
Om jag jämför dem, sida vid sida skulle jag vilja påstå att toleransen är ca +/- 1 grad.

När jag vill mäta något riktigt noggrant blir det därför för min del alltid labbtermometrar som gäller.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Litar inte på digitala termometrar

Inlägg av pi314 »

Är frysen tom eller full?
När jag höll på med en frys för ett halvår sedan upptäckte jag att i en tom frys svänger temperaturen mer än jag väntat, beroende på om kompressorn just gått eller inte.
När den har gott om innehåll, jämnar detta ut temperaturn genom cyklerna.

Om jag minns rätt svängde det runt 5°C eller mer i tom frys mellan mot slutet av kompressorgång och mot slutet av den del då kompressorn stod stilla.

När jag talade med en granne/vän/elektriker om detta sa han att han brukade råka ut för kunder som köpt en ny frys och hävdade att den var trasig. "Felet" var att frysen var tom.

/Pi
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Litar inte på digitala termometrar

Inlägg av Swech »

Jag lade min trådlösa utetermometer i den för att hålla koll på tempen. Men efter 5 timmar verkar det bara vara runt -12 där inne
Är du säker på att du har kontakt radiomässigt då?
Du har väl stängt dörren på frysen....

Swech
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Litar inte på digitala termometrar

Inlägg av pi314 »

Jag hade ingen trådlös termometer när jag skulle mäta i frysen, men tänker nog också att en plåtlåda, som en frys, nästan är ett perfekt sätt att stänga av en radiosignal från att passera in eller ut. En Faradays bur.

Jag mätte med en DS18b20 och en tunn sladd ut vid listen runt dörren till frysen.

Jag tittade nu på vad som hände med temperaturen med nästan tom frys.

Det svängde ännu mer än jag mindes. Ca 7°C mellan max och min.

Jag gjorde en liten graf, som finns nedan, för att förstå vad som hände. Kompressorn är så tyst att jag inte la märke till när den gick eller stod stilla.
221006_frys_kompressor_gång.png
Bilden och lite text om detta finns här.
viewtopic.php?p=1704500&#p1704500

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Litar inte på digitala termometrar

Inlägg av DennisCA »

Den trådlösa började visa rätt efter jag flyttade den högre upp, eller dom ligger vid några grader om varandra. I morse var frysen -26.5 grader.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Litar inte på digitala termometrar

Inlägg av Nerre »

Det brukar väl rekommenderas att man placerar sensor i nåt mer lite massa. I kylen funkar ju vatten, men i frysen blir det kanske inte så bra... Kanske en burk med T-sprit?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Litar inte på digitala termometrar

Inlägg av Glenn »

Även billiga analoga kan visa lite hur som helst.

När jag köpte huset ville jag ha lite termometrar för att hålla koll på temperaturen, och köpte fyra av clas ohlsons billigaste av plast.

När jag kom hem upptäckte jag att trots att dom låg på samma plats diffade det 3-4 grader mellan högsta och lägsta.

Lite senare råkade jag lalla runt på bauhaus där dom av en händelse sålde ut kvarvarande termometrar av nåt tyskt fabrikat med 80% rabatt,
då köpte jag 10 stycken snygga trätermometrar för 300:- , dessa visar exakt samma iaf :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Litar inte på digitala termometrar

Inlägg av Mizzarrogh »

Exakt så för mig också...
Jag får intrycket av att de billiga elektriska drabbas av spänningsfall vilket ger inkorrekta värden.
Skriv svar