Knacksensor ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Minns du hur det gamla Bosch systemet från 70 talet fungerade, har för mig att det var betydligt mer komplicerad mekanik på det jämfört med de nya. :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Knacksensor ?

Inlägg av TomasL »

Menar du de mekaniska eller de tidiga elektroniska?
De kunde per natur inte anpassa sig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

tidiga elektroniska. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Knacksensor ?

Inlägg av TomasL »

De var väl i princip helt analoga.
verkstaden
Inlägg: 573
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Knacksensor ?

Inlägg av verkstaden »

D-Jetronic det var grejer det! :D
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18291
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Knacksensor ?

Inlägg av 4kTRB »

Gillbrand tog fram Trionic åt SAAB. Trionic övervakade förbränningen och
trycket i cylindern som sedan i realtid justerade turbotryck, bränslemängd och tändning.
Tydligen skulle det vara jätteavancerat och användes ända fram till när SAAB gick i graven.
De kallade Gillbrand för Turbopelle.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Knacksensor ?

Inlägg av svanted »

Nej, knackning är väl när tändstiftet styrs så att det tänder för tidigt, så att explosionen sker så tidigt att den inte kan trycka kolven nedåt. Självantändning kallas glödtändning, på engelska "dieseling".
inte riktigt...

en bensinmotors verkningsgrad ökar med ökad förtändning, för att ju längre förbränningen får på sig i tid desto mera energi utvinns.
men...
om man har tidig förtändning och högt gaspådrag kommer trycket i cylindern att bli så högt att all bränsleluftblandning antänds samtidigt,
eller man får iaf flera flamfronter samtidigt,
det gör att trycket stiger momentant innan kolven nått topplägen och det kan bli så högt att vevstakar kröks.
enda sättet att motverka det är att senarelägga tändpunkten..
så en modern bensinmotor har helt dynamisk tändpunkt som beror på gaspådrag/turbotryck/lufttemperatur etc..
den ställer tändningen precis innan självantändning sker för bästa bränsleekonomi.

glödtändning beror på glödande sotflagor i cylindrarna, jag hade en bil en gång som ibland inte gick att stänga av, den fortsatte att gå fast man tog ur nyckeln...
åkte men då ut och tokbrände ur den på höga varv och belastning så slutade det ett tag.

ang dieslar så hävdar jag att de har glödstift att för att tända bränslet då det blir glödheta i sig p.g.a. värmen...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Knacksensor ?

Inlägg av TomasL »

Glödstiften används enbart vid kallstart, innan motorn blivit varm, för att hjälpa till att förånga bränslet.
Moderna dieslar har också i regel en förvärmare, antingen separat eller en del i cylindertoppens/insugningsrörets kylkanaler.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

En del gamla militära dieslar hade också förvärmning på liknande vis har jag för mig.
(Jo, på en bensinmotor så vill man ju ligga så nära max. komp det går för att få ut mest möjliga effekt (ju mer man kan använda hela cykeln desto mer styrka kan man krama ur, på en gammal diesel går det att ta många gånger högre än en äldre bensinmotor men det sker då på bekostnad av varvtalet, men liknande konstruktioner används fortfarande tex på motorer konstruerade för skogsmaskiner där den behöver kunna driva en hydraulpump på ett relativt konstant varvtal oavsett belastning men utan att den drar mer soppa än nödvändigt för operationen, man har således inte så många hästkrafter, men ett extremt vridmoment på lägre varv i stället), jag tänker mig att moderna motorer kan pressa det litet mer på högre varv än de gamla på grund av denna dynamiska styrning som inte fanns på de gamla, om man går över ett visst värde började de gamla gå instabilt mycket tidigare, vanligast var att man reglerade detta med hjälp av bränslet man tankade.)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Knacksensor ?

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 20 mars 2023, 10:50:31 På gamla traktormotorer så fintrimmar man ju kompressionsläget i var cylinder i stället, vilket görs manuellt på gamla motorer tills man får det att stämma
Det är någonting jag aldrig har sett eller hört talas om.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Knacksensor ?

Inlägg av svanted »

TomasL skrev: 21 mars 2023, 06:22:18 Glödstiften används enbart vid kallstart, innan motorn blivit varm, för att hjälpa till att förånga bränslet.
Moderna dieslar har också i regel en förvärmare, antingen separat eller en del i cylindertoppens/insugningsrörets kylkanaler.
det är jag inte så säker på,
elen till glödstiften är till för att värma igång motorn vid start för de kan ju itne värmas av en motor som inte går,
glödstiften är lika varma på en motor som går som då de värmts upp med el.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Skulle ha stått modellmotor, inte traktormotor... :oops:
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Knacksensor ?

Inlägg av svanted »

säter skrev: 21 mars 2023, 12:25:43
Mizzarrogh skrev: 20 mars 2023, 10:50:31 På gamla traktormotorer så fintrimmar man ju kompressionsläget i var cylinder i stället, vilket görs manuellt på gamla motorer tills man får det att stämma
Det är någonting jag aldrig har sett eller hört talas om.
trimma kompressionsläget?
hur skulle det gå till?
och i förhållande till vad?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Knacksensor ?

Inlägg av säter »

svanted skrev: 21 mars 2023, 12:28:55 det är jag inte så säker på,
Nej, men det är jag.
Jag har provat att köra förkammardieslar utan glödstift, och det fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knacksensor ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag skrev fel förut, jag tänkte på en typ av modellmotorer som var populära på 60-70 talet men jag skrev tydligen traktormotor.
(Dieselmotor, men man fick så klart köra den på andra bränslen, typ eter för att den skulle fungera, de med glödstift gick på ricinolja vill jag minnas. :) )

(På en traktormotor är det ju så att man öppnar för att få igång spridarsystemet igen om man kört soppatorsk)
Skriv svar