Frysen funkar inte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av DennisCA »

-31 nu då jag kom hem :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av säter »

DennisCA skrev: 20 mars 2023, 10:40:09 Finns inte nån temperaturinställning.
Det låter konstigt.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av DennisCA »

Kompressorn, jag undrar om termostaten är den lilla lådan nere till höger.
Bild

Schema fanns på insidan av kompressorluckan:
Bild
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av DennisCA »

Sopar undan lite damm, ser ut som en termostat jo... -19 och -25 grader står det. Sannolikt den inte funkar som den ska längre.

Bild
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av Fortran »

Utforskade du Glenns förslag? :)
Infrysningsknappen kopplar förbi termostaten helt när den är intryckt på äldre frysar.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av DennisCA »

Jo provade trycka men det var ingen knapp, bara en lampa. På schemat ser det ut som det bara är en lampa.

JAg tänkte fullösa detta tillfälligt med en sonoff switch, den får köra 1 timme on- 1 timme off
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av Palle500 »

På det dåliga schemat så gissar jag att vippströmbrytaren är snabbinfrysning. Ser ut som om den förbikopplar termostaten så att kompressorn går hela tiden. Prova att slå av den och lyssna om kompressorn forsätter att gå ibland när du fått upp värmen i frysen till -19 grader eller varmare.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av MiaM »

Håller med ovanstående, en tvålägesomkopplare väljer infrysningsläge (kallas ibland "super" på vissa frysar) och kör kompressorn konstant. Leta reda på en knapp som släcker den gula lampan och se om termostaten funkar.

Verkar som att den röda lampan matas direkt från en anslutning på kompressorn, kan det vara överlastskydd på kompressorn som tänder den lampan? Oväntat!
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av Palle500 »

Gissar att det som är inritat i övre högra hörnet är termostaten och då är larmutgången (för varmt) kopplat till den röda lampan. Grön är nätspänning finns. Gul är sannolikt snabbinfrysning.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av rvl »

Ja, att den orange (gula) lampan lyser betyder infrysning åtminstone på den frys med liknande lampor jag är bekant med. Där var lampan samtidigt brytarknapp. Grön för power och röd för övertemperatur.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av MiaM »

bra poäng; jag tolkade schemat fel, det står ju kompressor på den stora grejen nedtill.

Det uppe till vänster måste vara termostaten. Pin 2 på termostaten går till pin 5 på kompressorn = styrd fas, och dessa går också till övre pin 1 på infrysningsknappen. Pin 1+4 på termostaten och nedre pin 1 samt övre pin 2 på infrysningsknappen går till inkommande fas.

Så det måste alltså vara:
Grön = nätspänning finns
Gul = infrysning
Röd = temperaturvarning
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av DennisCA »

OK det var nästan nåt sånt jag undrade över tidigare. Ska se nu då, stängde av för en timme sen, tempen stiger snabbt, från -31 till -25.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av MiaM »

Det normala är väl att det finns nåt reglage för temperaturen. Vet inte vad som anses vara "rätt", men nåt i bakhuvudet säger -18.

Minns du om röda lampan lös i början innan den börjat bli kall? Kan ju vara bra att veta om den indikeringen funkar, och ifall den funkar så kan du ju koppla t.ex. nån ringklocka eller liknande styrt av den, ifall du vill ha varning för att maten riskerar att bli dålig.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av DennisCA »

Jo den röda lampan lös då jag först startade den. Nu har det snart gått två timmar, det är -21 just nu

Tycker dock jag också har nått minne att kompressorn inte gick om jag inte hade på brytaren slagen... Så får se om det startar igen av sig själv.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Frysen funkar inte

Inlägg av DennisCA »

Under 18 nu men inte startat ännu, jag tvivlar den kommer att starta dock. Ska ge det nån timme till men om det inte funkar får den gå på en on-off timer.
Skriv svar