Självlysande klocka

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Självlysande klocka

Inlägg av Wirewrap »

Jag köpte denna klocka från Ali för att ha i sovrummet. Förväntade mig sedvanlig efterlysande färg som laddas upp av belysning och sedan blir svagare och svagare för att tillsist slockna helt.
Men den här är verkligen självlysande! Efter flera dygn i totalt mörker lyser den med ett konstant svagt sken.
Trodde sånt inte fanns längre efter att radium kommit ur modet.

Vad ska man tro? Antar att det inte är radioaktivt?
Det hela är ett urverk med ganska långa visare och självhäftande pappsiffror att sätta på väggen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Självlysande klocka

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kunde ju skoja och säga att om du vistas tillräckligt nära och tillräckligt länge klockan blir du själv självlysande ...

Det finns ju två varianter annars:
Fluorescens - alltså att ett ämne absorberar ljus och återsänder det senare (allt svagare med tiden).
Fosforescens - vilket verkar vara samma sak, men här är en förklaring till både fenomenen:
Fosforescens frigör den lagrade energin långsamt över tiden. I grund och botten "laddas" fosforescerande material genom att utsätta det för ljus. Sedan lagras energin under en tid och frigörs långsamt. När energin frigörs omedelbart efter att den infallande energin absorberats kallas processen fluorescens .
Vi gissar på Fosforescens.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Självlysande klocka

Inlägg av Henry »

Det finns lysämnen som har en väldigt lång lystid men dom lyser å andra sidan väldigt svagt under den tiden och som jag gissar starkt på (hoppas) är det som används här.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Självlysande klocka

Inlägg av MadModder »

Huggbävern, nej fluorescens absorberar och återemitterar ljuset (ofta i annan våglångd) direkt, inte senare. Så fort du slutar lysa på det slocknar det ögonblickligen.
Det är fosforescens som återemitterar det under en längre tid.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Självlysande klocka

Inlägg av säter »

För en massa år sedan var jag ner i ett skyddsrum i Berlin.
Väggarna var målade med någon slags självlysande färg.
De var tvungna att belysas först.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Självlysande klocka

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Precis MM, så stod det i citatet också. Bad me. Lite grann iaf.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Självlysande klocka

Inlägg av Wirewrap »

Henry skrev: 14 mars 2023, 18:22:07 Det finns lysämnen som har en väldigt lång lystid men dom lyser å andra sidan väldigt svagt under den tiden och som jag gissar starkt på (hoppas) är det som används här.
Hoppas det också. Jag har lagt några siffror i en helt ljustät burk. Ska se om dom slocknat om en vecka.
Försvarets lysplattor lös ju rätt många timmar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Självlysande klocka

Inlägg av Glenn »

Tritium används ju fortfarande för sådant, och behöver inte belysas först, det är dock ganska dyrt.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Självlysande klocka

Inlägg av Bjaellerud »

Jag har en gammal radiostation från andra världskriget, SET-19, den har självlysande siffror och skalor. Lyser trevligt trots alla år den varit med.
Men den personalen som tillverkade, och målade den självlysande färgen vid radiofabrikerna, blev dåliga..... så den färgen är inte nyttig.
Själv håller jag mig på avstånd, och använder radion sällan.

För några år sedan köpte jag en liten flaska självlysande färg från en hobbyfirma, Panduro heter dom, den var lite halvdålig och lyser rätt kort tid efter belysning. Men CE-märkt och godkänd i EU.

Självlysande saker aktiveras rejält av en fotoblixt. Så det behövs ingen lång belysning utan styrkan är avgörande. den sk blixten på en mobil, som är en led, gör sig icke besvär, det skall vara en Xenonblixt på en riktig kamera.

Vad gäller trådstartarens klocka, så ser den mysig ut, en bra fråga är om den är CE-märkt och därmed ofarlig......
Utan CE-märke och med allt va den kan innehålla så får man nog tänka efter en gång till, det självlysande kan vara både giftigt, ha strålning, och vara förbjudet i EU.
Sitter den på väggen och att man inte håller sig för nära, eller sover längre än några meter ifrån så lär det inte var så farligt.

Säljaren, KInesen, bör kunna tal om vad den innehåller, dvs en form av produktinformation bör man kunna kräva.

Roysan
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Självlysande klocka

Inlägg av hcb »

Skall man vara riktigt petig (och det är jag i detta ämnet) så är det så här:
Fluorescens är övergången mellan likadana spinn, i vanliga fallet singlett->singlett. Detta är det man ser i UV-ljus på diskot.
Fosforescens är den förbjudna övergången mellan tillstånd med olika spinn, typiskt triplett->singlett. Trots att övergången är förbjuden så sker den, men mycket långsammare än spinntillåtna dito.

Båda fenomenen har livslängder och är inte momentana, med storleksordningen 1--100 ns för fluorescens och ns--us och längre för fosforescens.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Självlysande klocka

Inlägg av rvl »

Nån möjlighet att testa siffrorna med strålnigsdetektor? (jag menar naturligtvis inte ljusstrålning...)

I brist på annat, så ska visst en svarttejpad mobilkamera duga som detektor. Någon här som testat om de tillgängliga apparna för detta verkligen fungerar?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Självlysande klocka

Inlägg av Glenn »

Bjaellerud skrev: 15 mars 2023, 08:57:49 Jag har en gammal radiostation från andra världskriget, SET-19, den har självlysande siffror och skalor. Lyser trevligt trots alla år den varit med.
Men den personalen som tillverkade, och målade den självlysande färgen vid radiofabrikerna, blev dåliga..... så den färgen är inte nyttig.
Själv håller jag mig på avstånd, och använder radion sällan.
Radium troligen då.. vilket funkar bra men är onyttigt på flera sätt.
Vad gäller trådstartarens klocka, så ser den mysig ut, en bra fråga är om den är CE-märkt och därmed ofarlig......
Utan CE-märke och med allt va den kan innehålla så får man nog tänka efter en gång till, det självlysande kan vara både giftigt, ha strålning, och vara förbjudet i EU.
Sitter den på väggen och att man inte håller sig för nära, eller sover längre än några meter ifrån så lär det inte var så farligt.
Köper du direkt från kina är ju CE-märkningen helt meningslös, kineserna smackar ju på den på "allt" och om du själv importerar finns det ju ingen
som ansvarar för produkten.

För att CE ska fungera (vilket det ju inte ritkigt gör men) måste det ju vara ett företag som importerar och har ansvaret för att allt stämmer.
Säljaren, KInesen, bör kunna tal om vad den innehåller, dvs en form av produktinformation bör man kunna kräva.
Min erfarenhet är att kineserna säger vad som helst för att få sälja i princip.. Så ett bra svar behöver inte vara korrekt.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Självlysande klocka

Inlägg av Wirewrap »

Jag hade nog hetsat upp mig i onödan.
Efter tre dygn i mörker har siffrorna slocknat.
Långvarig och svag fosforecens är ju rätt för denna applikation.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Självlysande klocka

Inlägg av Henry »

3 dagar, inte dåligt.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Självlysande klocka

Inlägg av Wirewrap »

Den hade slocknat efter tre dagar i mörker,
när den slutade lysa vet jag inte.

När jag kollade först fick den en del rumsbelysning på sig.
Det jag vet säkert är att den lyser hela natten med rätt konstant sken bakom fällda gardiner.
Skriv svar