Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Inlägg: 2274
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av bos »

Har blivit ombedd att ta en titt på denna industridator, men av ren princip ryggar jag hårt så fort det finns CRT med i leken, för såna är helt utanför min liga.

Felet som syns på fotot; är det för att bildröret är redo att lämnas till återvinningen, eller är det något med styrelektroniken som gör att allt hamnar i en enda klump i mitten? Något i bakhuvudet säger "fel på vertikalavlänkning", men jag kan inte avgöra om det är det som spökar i detta fall.
image0001.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av FormerMazda »

Jag är inte alls van vid CRT, men känner mig ändå rätt säker på att det där är nåt med styrningen av vertikal/horisontal eller nåt.
Skulle ändå tro att det är lönt att felsöka och laga.

Såvida du inte hittar en normal signal för bild in till CRTn, då hade jag satsat på byte till LCD för att helt enkelt slippa CRTn.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5781
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av rvl »

Ja, det ser ut som vertikalavlänkningen och själva röret verkar fungera, men om även horisontalavlänkningen säger upp och skärmen inte stängs av, så kanske också röret bränns med tiden.
bos
Inlägg: 2274
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av bos »

FormerMazda skrev: 14 mars 2023, 16:00:01Såvida du inte hittar en normal signal för bild in till CRTn, då hade jag satsat på byte till LCD för att helt enkelt slippa CRTn.
Det där var en intressant idé, men vad innebär "normal signal"?
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av Synesthesia »

Det är ett eget drivsteg för vertikal-avlänkning som det verkar ha hänt något med (det ser inte ut som fel på bildröret), så det borde gå att få ordning på, och finns det schema så blir det mycket lättare.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5791
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av pi314 »

bos:
Det är svårt att säga helt säkert, men jag skulle spontant säga att det där är inget allvarligt fel.
Du har bild (egentligen ljus på skärmen). Det betyder att du har högspänning. Du har svep, både horisontellt och vertikalt, även om det vertikala ser ut att inte gå hela vägen.

Det behöver inte betyda att det är fel på vertikala svepet. Det kan vara h-sync som inte fungerar och gör att v-svep inte hinner ut.

Det skulle underlätta mycket om du har schema och ett oscilloskop.

Vet du hur videosignalen ser ut som kommer till monitorn?

Det kan vara komposit. Som innehåller nivå, h-synk och v-synk i samma "tråd". Troligen en koax, om det inte är jättekort mellan källan och monitorns videoingång.

Det kan också vara separat. Två "trådar", synk + video eller tre "trådar", h-synk, v-synk och video.

1. Titta på signalen in till monitorn. Finns både h-synk och v-synk?
2. Om dom finns, följ var och en av dom, fram till avböjningsspolarna, som sitter på halsen på bildrörer.

Varning!
Se upp för högspänningen!
Den är hög, farlig och finns kvar en lång stund efter at man stänger av.

Om du inte vet hur en CRT-monitor fungerar kan kanske det här fungera som en introduktion?

https://eezytutorials.com/PC-Hardware/C ... BCjhC1rJ7o

I bästa fall kan det bara vara att monitorn inte synkar. Det bör finnas pottar för att ställa h-synk och v-synk.

Fel på v-synk syns normalt som att bilden rullar i höjdled.
Fel på h-synk kan se ut som på din bild.

/Pi
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av bigmac »

Kan vara ruttna pottar också. En lämplig spray för kolbanepottar och sen lite motion av dito kan faktiskt lösa problemet.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av breflabb »

Jag är hundra på att det sitter i vertikalavlänkningskretsen.
Om det är IC baserat då är den som strular eller små elektrolyter som är ganska tomma
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av FormerMazda »

bos skrev: 14 mars 2023, 16:04:50
FormerMazda skrev: 14 mars 2023, 16:00:01Såvida du inte hittar en normal signal för bild in till CRTn, då hade jag satsat på byte till LCD för att helt enkelt slippa CRTn.
Det där var en intressant idé, men vad innebär "normal signal"?
Nånting som är eller kan bli komposit ska väl kunna kopplas till VGA med väldigt lite kringkomponenter.
En gammal VGA-skärm kan du sen mata denna till grön kanal så ser den ju till och med ut som CRTn sen. ;)
guckrum
Inlägg: 1686
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av guckrum »

Det är en bra ide med VGAmonitor, och då måste man kolla först att signalen ligga nära VGAfrekvens, annars blir det inte bra. Men det här är ju ett avlänkningsproblem.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33771
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av Glenn »

FormerMazda skrev: 15 mars 2023, 06:52:20 Nånting som är eller kan bli komposit ska väl kunna kopplas till VGA med väldigt lite kringkomponenter.
En gammal VGA-skärm kan du sen mata denna till grön kanal så ser den ju till och med ut som CRTn sen. ;)
Nä, VGA kör på 31kHz, medans composite kör på 15kHz, det finns lösningar men helt enkelt är det inte. (om man inte köper en färdig lösning)

Är det runt PAL/NTSC så ska det väl dock inte vara svårt att hitta en panel som stöder detta direkt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5791
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av pi314 »

Glenn:
Bra påpekanden, men det är några begrepp som vi måste hålla isär.

Lite allmänt om TS monitor och gammal video
Monitorn i trådstarten ser ut att vara grön, men monokrom. PAL och NTSC är färgsystem, så det är något annat. Innan färg, så var den stora skillnaden mellan monokrom video, i TV, i t.ex. USA och Japan, kontra Europa, att bildfrekvensen var synkroniserad med nätfrekvensen. Så att elektronstrålen i bildröret skulle befinna sig på samma plats när fältet från elen i rummet var i ett visst fasläge. Det var svårt att göra TV som fungerade bra med 60 Hz bildfrekvens i områden med 50 Hz nätfrekvens. Och vice versa. Om man inte skärmade in hela bildröret så att man reducerade störningen från fältet i rummet till en nivå där den inte fick bilden att "gunga" med 10 Hz.

50 Hz bildfrekvens och 15625 Hz linjefrekvens och 625 horisontella linjer var standard i huvuddelen av Europa.

Interlace
Interlace är ett "knep", som innebär att man sveper över bildytan med elektronstrålen två gånger under en 50 Hz period, om bildfrekvensen är 50 Hz. Man får upp "upplösningen", med ungefär en faktor två och jämnar ut dom två förskjutna 312-raders bilderna så att det, för oss, ser ut som en 625-linjers bild. Utjämningen sker efter att ljuset från monitorn nått näthinnan.

Här finns lite mer om detta, inklusive om färgsystemen.
https://www.analog.com/en/technical-art ... video.html

Gissningsvis är TS monitor monokron med 50 Hz bildfrekvens och 15625 Hz linjefrekvens.
Gissningsvis jobbar den med composite video, dvs. en tråd (i en skärmad ledning) där video, h-sync och v-sync är sammansatta. Till en signal.

Går det att använda en VGA-monitor?
VGA är egentligen kontakten. Det säger inte mycket om vilka bild- och linje-frekvenser en monitor hanterar, att den har en VGA-kontakt.
The first VGA monitors had to operate at Scan Frequencies, of 60 Hz Vertical and 31.5KHz Horizontal.
Dom var väl skärmade, för att kunna köras med 60 Hz bildfrekvens i ett rum med fält från elnätet med 50 Hz.

Senare VGA-monitorer än dom första har ofta "multisync" som kan hantera fler bild- och linjefrekvenser än dom första.
Om man kollar i monitorns spec. kan man se om den kan hantera 50 Hz bildfrekvens, 15625 Hz linjefrekvens och interlace. Om den kan det finns det förutsättningar för att det kan gå att använda den. Om detta är vad som finns i TS utrustning. Fortfarande måste kompositsignalen, om det är en sådan till TS monitor, omvandlas till dom uppdelade som ska vara i VGA-kontakten. Inte så komplicerat kanske, men det måste göras.

/Pi
guckrum
Inlägg: 1686
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av guckrum »

Jag tror att många associerar "composite video" med en
färgTV-signal i endast en kabel (i SD upplösning). Dvs
signalen är en komposition av luminans ("gråskala"),
krominans ("färg") och synkpulser (vertikal + horisontal).
Bra att veta om man googlar tänker jag.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av Micke_71 »

Vi har bytt ett antal CRT mot LCD i våra äldre CNC maskiner. Redan från gamla TNC 155 som kom någonstans runt mitten på 80-talet.

Tror de håller grafikstandard typ EGA eller CGA med tanke på när standarderna kom till. Och har H o V synk samt video och ljusstyrka.

Om du har fabrikat o modell på styrningen så kanske vi kan snoka fram något. Annars så är ett oscilloskop och en bild på anslutning till stor hjälp.

Det finns konverterings kort för några hundralappar.

Med det finns också färdiga LCD att köpa från ett par tusen till 50k.

Ett 4000kr exempel. Finns säkert billigare.
https://www.converters.tv/vga_to_vga/8. ... r/563.html

Ett konverteringskort
https://a.aliexpress.com/_mt69Jvo
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5791
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Är denna CRT helt körd eller är det kringkomponenter som säckat ihop?

Inlägg av pi314 »

guckrum:
Jag tänkte på composite som luminans, h-synk och v-synk och eventuellt krominans tillsammans, men det verkar som du skriver att composite normalt syftar på en sammansatt videosignal, inklusive färg.

Finns det någon beteckning på en signal med bara luminans, h-synk och v-synk?

Jag kom inte på någon annan än "composite", men det är ju lite vilseledande.

Jag stötte på det här dokumetet som jag tyckte var bra när det gäller att ge grunderna för video, både när det gäller TV och displayer till datorer. Eftersom det kommer från MIT i USA, så är det fokus på färgsystemet NTSC och inte PAL, i TV. Det får man försöka bortse från... :)

https://web.mit.edu/6.111/www/f2017/handouts/L05_4.pdf

Micke_71:
Att med hjälp av en sådan där liten och billig konverteringsmodul slippa CRT-displayen är nog den snyggaste lösningen. På lite sikt.

/Pi
Skriv svar