Beräkna tvättid

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
DefconEagle
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 december 2013, 19:59:42
Ort: Stockholm

Beräkna tvättid

Inlägg av DefconEagle »

Hej! Hoppas att tråden inte är alltför off topic.
Är det någon som är bekant med uttrycket "°C - x100/min" på tvättmaskinsdisplay's? Hur är det tänkt att man ska få reda på den beräknade tvättiden? Får inte ihop det ifall det ska stå för någon typ av beräkningsformel...
Användaren väljer tvättprogram och ställer in temperatur och displayen visar ett värde mellan 30-90 som nog syftar på just inställd temperatur.

Vi tar denna som exempel: Bild

Nedan hittar vi någon typ av manual men som inte förklarar logiken riktigt...
https://www.bruksanvisni.ng/fagor/3fe-8 ... isning?p=2
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Beräkna tvättid

Inlägg av danei »

Det är väl snarare ett sätt att tvätta i en lägre temperatur utan att säga det till användaren på ett tydligt sätt.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Beräkna tvättid

Inlägg av farbrorvattenmelon »

x100/min avser troligen inställning för centrifugeringshastighet.
T.ex 10 = 1000varv/min
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Beräkna tvättid

Inlägg av hcb »

Bortsett från att det precis som på 100% av alla varvräknare är angett bakvänt så skulle jag tro att det är centrifugeringshastigheten som anges när du ändrar den.

Edit: pucktvåa
DefconEagle
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 december 2013, 19:59:42
Ort: Stockholm

Re: Beräkna tvättid

Inlägg av DefconEagle »

Om vi antar att det är centrifugalvarvtalen som syftas så går inte siffrorna ihop. Anta att vi väljer ett bomullsprogram på 60°C som är siffran som visas på displayen. Då kan det knappast vara 6krpm när det brukar ligga på ca 1200rpm. Dessutom tar tvättiden i det specifika fallet 200min enligt manualen.

Det som visserligen påverkar tvättiden är valt program/önskat tvättemperatur, ingående vattentemp, vikt på ingående tvätt, omgivningstemp plus en del annat som summerat ger en beräknad tvättid. Kan jag anta att det som visas på displayen inte har något med den estimerade tvättiden utan hänvisar en till manualen istället?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Beräkna tvättid

Inlägg av H.O »

Nej men displayen kan antagligen visa ANTINGEN inställningen för temperatur ELLER centrifugvarvtal.
När du ställer in temperatur så läser man displayen direkt i grader C.
När man ställer in centrifugvarvtal så läser man displayen som rpm=displayvärde x 100/min.
DefconEagle
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 december 2013, 19:59:42
Ort: Stockholm

Re: Beräkna tvättid

Inlägg av DefconEagle »

Ja det låter rimligt. Nu har jag inte tillgång till maskinen men törs utgå från att det är två separata inputs som användaren får göra.
Men det säger fortfarande ingenting om estimerad tvättid och är inte till för att förenkla någon överslagsräkning med andra ord.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Beräkna tvättid

Inlägg av hcb »

[1]/min = min^–1 har ingenting med tvättid att göra utan är en rotationshastighet.
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Beräkna tvättid

Inlägg av Garmen »

Är det verkligen så att detta "°C - x100/min" har något med tvättid att göra?
Vart ser du det?
Tror mer på att det är som flera här har skrivit, att det är en förklaring till vad displayen kan visa, inställd temperatur eller centrifugeringstemperatur.
Ja den kan visa lite mer också men vi ska kanske inte avhandla hela manualen för tvättmaskinen :vissla:
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Beräkna tvättid

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Displayen verkar bara ha två siffror och därför kan den troligen inte visa tid eftersom det hade krävt tre st.
Den verkar kunna visa inställd tvättemperatur ELLER valt centrifugeringsvarvtal (dividerat med 100) ELLER inställd tid för startfördröjning. Troligen inget mer.
DefconEagle
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 december 2013, 19:59:42
Ort: Stockholm

Re: Beräkna tvättid

Inlägg av DefconEagle »

Tack för svar! Nu är jag med på att displayen visar temp och varvtal (var för sig).
Tvättid får man helt enkelt skriva upp eller ha manualen nära till hands för.
Garmen
Inlägg: 422
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Beräkna tvättid

Inlägg av Garmen »

Detta är vad man kan se på displayen:
The display panel shows the washing delay timer (if set), temperature selection, spinspeed. The display panel shows "--" when the selected programme is complete. The display panel also indicates if a fault has occurred with your machine.
Skriv svar