Hjälp mig att bygga ett säkert batteri!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Richard H
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 februari 2023, 10:39:44

Hjälp mig att bygga ett säkert batteri!

Inlägg av Richard H »

Hej!

Har nyligen fått upp intresse för elektronik, radiokommunikation o håller på att nörda ner mig i allt jag kommer över o hittade detta forum, där jag hoppas att få hjälp. Nu till en fråga ang. ett litet projekt...

Jag köpte en radio med ett gammalt NiCd-batteri från 80-talet, o det är helt dött. Ett nytt batteri kostar över 500 kr, o det vill jag inte lägga eftersom jag bara gav 100 kr för radion. Däremot har jag några batterier jag egentligen inte tänkt använda mer än som nödbatterier, 4 st 18650-batterier på 3,7 V st. Dessa är från eBay (o har givetvis inte en kapacitet på 9900 mAh som står på dom...), och säljaren blev bortplockad eftersom hans grejer inte uppfyllde kraven o jag fick ett mail där dom varnade för att batterierna kunde vara farliga. Så ja, jag borde kassera dom. Men jag har diskuterat detta på ett annat ställe, o har förstått att risken ligger i när man laddar batterierna. Det skulle även kosta runt 300 kr om jag skulle köpa tre nya 18650-batterier på t.ex. Biltema. Jag vill naturligtvis inte att det ska börja brinna heller...

Men, nu är jag så lockad att använda de, eftersom de passar perfekt, med lite skrymmande material, i batterifacket på radion. Om jag seriekopplar dom, så får jag 11,1 volt, o det gamla NiCd-batteriet är (var) på 10,8 volt. 0,3 volt borde väl inte spela någon roll? Det skulle kunna funka enligt de andra jag diskuterade med.

Men så måste jag seriekoppla dom o då är det enklast att löda fast kopplingarna mellan de tre batterierna, o kanske limma ihop dom med med smältlim? Detta skapar problem när jag ska ladda batterierna eftersom de ska laddas en o en. Skulle man då kunna använda en 12 volt-laddare o ladda de seriellt, med antingen en laddare för blyackumulatorer, eller bara en sån adapter man sätter i vägen, som omvandlar till 12 volt? Om det skulle funka så skulle jag naturligtvis ha de under uppsikt när jag laddar dem, o nära till brandfilten.

Alla tips på hur man kan göra detta bäst o säkrast är välkomna! En fråga lurar jag mest på, om man seriekopplar de noga, så att det inte finns någon risk för kortslutning, vågar man ha de liggandes då, utan att de finns någon risk att de spontanantänds?


Här är radion, locket till batteriluckan, de tre 18650-batterierna och det gamla NiCd-batteriet.

Radio med batterier, liten.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp mig att bygga ett säkert batteri!

Inlägg av Glenn »

lithiumbatterier är alltid lite läskiga men effektiva.

Lämpligen laddar du dom med en laddare som kan balansera, finns många varianter. Du kan till och med göra en egen laddkontakt för det.

11,1 vs 10,8v borde vara lugnt, men man VET ju aldrig, jag hade inte tvekat.

F.ö är dessa batterier inte lämpliga att löda i, antingen svetsas eller i hållare om det får plats. (Det går nog att löda, men inte så lämpligt.)
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig att bygga ett säkert batteri!

Inlägg av pi314 »

Det finns hållare till 18650. Som alternativ till att svetsa eller löda. Något som kan skada batteriet, om man värmer för mycket.

Det går att se till att risken för brand är liten när man laddar.

Dom fyra viktigaste faktorerna, som jag kommer på, är.

1. Se till att det inte finns något brännbart under eller i närheten av batteriet när det laddas. På ett cementgolv eller på en metallplatta och omgivet av något eldfast som skyddar, gör brandrisken, utanför batteriet, liten. En plåtburk som står på en liten stenplatta kan skydda ganska bra. En brand i ett batteri kan bli ganska våldsam.

2. En bra laddare ser när något dåligt håller på att hända och avbryter laddningen då.

3. Ladda rätt. Var säker på att laddaren ställts in rätt. Så att inte max laddningsström eller spänning överskrids.

4. Se till att laddaren balanserar, om det är seriekopplade celler som laddas i serie. Om man inte balanserar så kommer det att bli skillnad mellan cellerna efter ett tag. Då kommer någon cell att laddas till för hög spänning, med risk för brand som följd.

/Pi

Edit: Tänk på hur du deponerar batteriet med kadmium i. Kadmium är ett mycket otrevligt gift.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig att bygga ett säkert batteri!

Inlägg av pi314 »

Måtten på originalbatteriet
Om du skriver måtten på originalbatteriet kanske någon här kan hitta något färdigt, som passar direkt?

Det ser ut som om det kommer att bli lite svårt att klämma in tre 18650 i hålet... :)

/Pi
Användarvisningsbild
Richard H
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 februari 2023, 10:39:44

Re: Hjälp mig att bygga ett säkert batteri!

Inlägg av Richard H »

Tack!

Vad menar du med att laddaren kan balansera?

En kontakt att sätta fast hade varit toppen, det får även plats i batteri-utrymmet. Jag har sådana 12 V-kontakter som driver elektronik, se bilden, med uttag, plugg o adapter på 12 V, som kan leverera 1 A. Kan man bara sätta på en sån kontakt o ladda med den laddaren/adaptern?

12 V.jpg
Måtten på ett batteri är 18,18 mm, 3 st i bredd blir 54,54 mm, bredden på batterifacken är 56,00 mm! :)
Dom är dock kortare än höjden på hållaren, med där kan man ha plats för exempelvis en kontakt för laddning?

Men ok, då ska jag finurla på nått som inte gör att man behöver löda direkt på batteriet... Ska titta runt lite efter hållare, men då kan det däremot bli problem med att de passar... :-?

Men då ska jag kolla så att laddaren verkligen är lämplig för att ladda de i serie!

O jo visst, de gamla batterierna är otäcka! Jag köpte en till radio (se nedan) o dom batterierna som satt i den (uppladdningsbara från 80-talt) hade läckt rejält, så jag fick rengöra hela radion med plasthandskar, kan tänka mig att de batterierna inte är särskilt nyttiga...

Radio 3 med läkta batterier.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp mig att bygga ett säkert batteri!

Inlägg av SeniorLemuren »

Du behöver en sådan här Den skyddar mot över överladdning samt bryter när spänningen blir för låg, för att skydda cellerna och balanserar vid laddning. Den jag länkade till är på 50 Amp men det finns säkert mindre. Det viktiga är att den är avsedd för att balansera 3 st celler eftersom den känner av varje cell separat. Det finns en billigare variant, men hur bra den är vet jag inte.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Hjälp mig att bygga ett säkert batteri!

Inlägg av Micke_71 »

Inte 100% säkert men det finns hopp.

https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... TgEALw_wcB

Lithium batterier kräver en BMS som balanserar cellerna, skyddar mot överladdning, för låg laddning. Utan en sådan så är det högst olämpligt.

Det är en jaktradio du har kommit över. Det finns just nu en matchande kompis på Tradera.

I övrigt om du vill leka lite med apparater så rekommenderar jag Motorola, Icom eller Kenwood. De flesta går att programmera om med en dator. Vissa kräver dock XP och serieport. Och att man håller sig till tillåtna frekvenser.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig att bygga ett säkert batteri!

Inlägg av pi314 »

Richard H skrev: 14 mars 2023, 10:26:28
Vad menar du med att laddaren kan balansera?
Här finns lite om balansering, men jag fyller på lite.
viewtopic.php?t=84081

Balansering innebär att man ser till att flera seriekopplade celler som laddas i serie, får samma laddning.

Om man t.ex. har tre celler seriekopplade så brukar det finnas plus och minus från batteriet, men också en balanseringskontakt. Med antal celler, plus en, kablar i kontakten. Fyra kablar till balanskontakten på ett trecells-batteri.

Det bästa är om man kan ha en laddare som sköter balanseringen, samtidigt som den laddar. Det spar tid och är bäst för batteriet. Det finns andra metoder att balansera, men dom är i allmänhet mindre effektiva. Tar mer tid, drar ström eller ger sämre resultat. Än en bra laddare, med inbyggd balansering.

Skillnaden mellan en bra och en dålig laddare kan vara kvaliteten på balanseringen. En annan skillnad kan vara precisionen i laddarens spänningsmätning. I värsta fall laddar laddaren för mycket. Det är inte bra.

/Pi
Användarvisningsbild
Richard H
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 februari 2023, 10:39:44

Re: Hjälp mig att bygga ett säkert batteri!

Inlägg av Richard H »

Tackar för tipsen!

Micke_71: Det där batteriet var ju ett alternativ!

Jag har även några billigare radios, Baofeng, som jag programmerat via datorn. Först köpte jag (som vanligt :roll: ) den billigaste programmeringskabeln jag hittade. Det sitter lite elektronik i kabeln, så det är inte bara en vanlig USB-kabel. Men den fördärvade radion (går inte längre att sända med den) o den går inte att fabriksåterställa, hur många videos jag än följt o provat... Så jag köpte en originalkabel o programmerade om de andra med o det funkar fint.

Sen byggde jag ihop batterierna igår o testade radion (med en Baofeng på 155 MHz-bandet), o den funkar bra. Men jo, att hålla sig till tillåtna frekvenser är ju givet. Baofengerna kan sända på en hel del som man inte bör sända på, men 155 MHz, 444 MHz o 446 MHz räcker fint.

Så nu blir det att fixa balansering!
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Hjälp mig att bygga ett säkert batteri!

Inlägg av carpelux »

Bra att tänka på när det gäller Li-Ion är att cellerna inte har en stabil spänning på 3,7V. Det är snarare att se som en medelspänning. Fulladdade brukar de ligga på 4.2V och sedan kan man ladda ur dem ner till runt 3V. Du bör alltså vara säker på att din radio överlever 12,6V om du vill utnyttja batteriets fulla kapacitet.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp mig att bygga ett säkert batteri!

Inlägg av pi314 »

Några tankar om Li-ion-batteriers livslängd
Den lägre gränsen för urladdning när det gäller spänning, som ibland anges till 3,0 volt, är angiven baserat på att man inte ska riskera att batteriet "dör" och inte går att ladda upp igen.
Den finns några fler aspekter att tänka på när man väljer lägsta tillåtna spänning, vid urladdning.
100% DoD innebär att man laddar ur motsvarande 100% av batteriets kapacitet, t.ex. 2000 mAh ur ett batteri med kapaciteten 2000 mAh.

– Om man laddar ur 100% DoD blir livslängden ca 300 cykler.
– Om man laddar ur 80% DoD blir livslängden ca 500 cykler.
– Om man laddar ur 60% DoD blir livslängden ca 750 cykler.
Osv.

Den spänning som man mäter under urladdning beror på återstående laddning och hur mycket ström man laddar ur med.

Man ska aldrig lämna ett urladdat batteri urladdat. Självurladdning kan göra att batteriet "dör". Det rekommenderas att man laddar till ca 80% före lagring.

Ladda inte med för mycket ström och ladda inte ur med för mycket ström. Att ladda med max 1C och ladda ur med max 2C är riktvärden. C är batteriets faktiska kapacitet. Ofta anges för mycket på 18650. Man måste mäta för att veta kapaciteten.

Ett bra sätt att ha koll på batteriets status är att mäta kapacitet och inre resistans vid laddning.

Livslängd och säkerhet går hand i hand
När batteriet närmar sig slutet av sin livslängd ökar risken för att batteriet sväller eller t.o.m. börjar brinna. Om man vårdar sina batterier så håller dom längre. Risken för att något otrevligt ska hända minskar då.

Källor.
Här finns värdefull information om användning och vård av Li-ion-batterier.

Understanding Charge-Discharge Curves of Li-ion Cells
https://evreporter.com/understanding-ch ... ion-cells/

Lithium-Ion Information Guide
https://www.swe.com/lithiumion/

/Pi
Skriv svar