Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tigersoul925
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 mars 2023, 07:26:25

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av tigersoul925 »

Visst har man tänkt tanken, men så börjar man räkna på priset och så ska orken dit för att ändra om allting.

Visst sitter vissa saker i kedjor, men inte så långa. Kanske 3, högst 4 som värst och då pratar vi inte om några slukande saker som sitter längst ut i kedjan utan småsaker.

Någon föreslog att det kanske var en dålig kabel som jag slår emot med benet men den tesen höll inte då jag testat att röra om i alltihop :P Är ta mig tusan hopplöst att hitta boven i detta.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av larky »

Har du en ipluggbar elmätare? Hur mycket ström totalt normalt sett?
Det verkar lätt att koppla in en mätare och kolla då allt går via en stickpropp.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av MiaM »

Jag har råkat ut för att vippan på en brytare bokstavligt talat flög loss från brytaren. Den hade dock långt tidigare råkat få skurmedel eller liknande på sig, som väl sakta kröp in på fel ställe. Sen många år har den därför en brytare utan glimlampa, säkert också av mycket högre kvalitet än den som satt från början :)


Tycker allmänt att om det vore något fel på de mindre grejerna så skulle de gå sönder av vad som nu får brytaren att lösa ut.


MadModder: Den "fina" du visar bild på verkar ju ha uttagen lika tätt som en från ÖoB, så problemet med att bara kunna använda varanann när man har skrymmande saker (t.ex. vad jag tror är fjärrstyrbara brytare på TS bild) finns kvar.

Minns inte fabrikat men det finns grendosor som har större avstånd mellan uttagen. Säkert svindyra.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av Nerre »

Min primära tanke är ju att det kanske är X-kondingar i nåt nätfilter i nån apparat som blivit väldigt gamla och börjat ge upp (men det förutsätter ju då att det sitter grejer som har några år på nacken anslutna).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av MadModder »

MiaM: ja så är det. Då de är till för att sitta i ett rack så har man ju oftast bara schuko-stickproppar att stoppa där.
Ofta går det att sätta varannan plugintrafo och eurostickpropp.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av Hobbyisten »

Min spontana tanke när jag såg den där bilden är att det inte är nåt fel på dvärgbrytaren, utan att du har överlast helt enkelt, men jag kan ha fel.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dvärgbrytare som utlöser lite hur som helst

Inlägg av MiaM »

MadModder skrev: 23 mars 2023, 05:29:40Då de är till för att sitta i ett rack så har man ju oftast bara schuko-stickproppar att stoppa där.
Tycker att det inte är ovanligt att man har enstaka nätadaptrar även i 19"-rack, även om de flesta prylarna givetvis har vanlig stickpropp och inbyggd nätdel i apparaten. Till exempel för ett datorrack så blir det ofta nån KVM-switch eller nån nätverkspryl som har lös nätadapter, och för t.ex. proffsljud/ljus så kan det också vara nån småburk som har nätadapter inbyggd i stickproppen. Musikskapargrejer har väl väldigt ofta separata nätadaptrar ihopbyggda med stickpropparna (delvis antagligen pga små serier som blir dyra att få godkända för alla marknader).
Skriv svar