Att köpa verktygsvagn

Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Mizzarrogh »

Smidigast tycker jag är varianten där handtaget låser upp automatiskt när man trycker upp det i samband med att man drar ut lådan, eller en låsstång som låser eller låser upp alla lådor om man behöver flytta den, de med små runda plastknappar är pilliga att hålla på med i längden tycker jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33838
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Glenn »

Denna verkar ju ha varianten att den låser upp när man drar i aluhandtaget.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av säter »

Kan man ha flera lådor utdragna samtidigt?
Då brukar vagnen välta.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33838
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Glenn »

Ofta är det ju spärrat just pga det, men det framgår inte vad jag kan se.

Lite sugen på att dra tidigare från jobbet och åka till ett annat julavaruhus och klämma och känna på en.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Mizzarrogh »

Gamla dokumentskåp i plåt brukar vara enklare gjorda än riktiga verktygsvagnar, det var därför jag undrade om Kineserna gjort någonting liknande.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av TomasL »

säter skrev: 18 augusti 2023, 12:24:05 Kan man ha flera lådor utdragna samtidigt?
Då brukar vagnen välta.
Ja i Pelas är det så, och den välter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33838
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Glenn »

Var och klämde på en på jula idag.

Kändes bra rent allmänt och hade ännu bättre hjul än jag väntat mej.

Efter att ha lyckats krångla till mej ett köp (två julaanställda var förvirrade hur man gjorde med "lagervaror") och fått ut kartongen till bilen så kunde jag
konstatera att den INTE gick in i bagaget, elelr ja den får nog plats där nere men den gick inte in genom luckan, det är ju en sedan.

Efter att ha packat upp den och lirkat länge fick jag PRECIS in den i baksätet genom en bakdörr, det var på millimetern, jag fick pressa in den.. pust.


Efter att ha monterat den och kollat mer på den kan jag konstatera:

+ gedigen
+ bra lådor
+ bra hjul
+ bra lösning med sidoluckan
+ trevlig "topp" med fack i
+ bra med lådspärrar
+ nyckel som kan tas ur i olåst läge
+ snygg diskret färg

- verktygen var inget vidare
- tung som ett as
- märkremsorna på lådorna har redan lossnat (men dom tänkte jag ändå inte ha kvar)
- spräckte min budget jag hade satt upp


Verktygen ja.. hylsorna och spärrskaften verkade okej, skruvmejslarna gillade jag inte alls, skiftnyckeln var patetisk, insexsatsen kändes inget vidare, kniven var usel, tängerna var väl hyfsade.

Originalskummet var rätt dåligt planerat, det åker nog ut eller byggs om..
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev: 18 augusti 2023, 10:24:27Negativt är att det är inklusive verktyg, som dessutom är osedvanligt dumt ordnade
Året är 2023 och de skickar med en 1900-talsmässig polygrip som man nyper sig på ifall man slinter eller om det man klämmer åt kollapsar. :(
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av H.O »

Fast alltsammans, inklusive den sunkiga polygripen, kostar 3000:-
Men visst, det hade varit ännu mer prisvärt om de skippat verktygen och sålt hurtsen tom för 1999:-
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33838
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 18 augusti 2023, 22:06:36Året är 2023 och de skickar med en 1900-talsmässig polygrip som man nyper sig på ifall man slinter eller om det man klämmer åt kollapsar. :(
Jag tycker iofs den typen är bra, fast just denna kändes racklig. Varför skulle man klämma sej ?

Har tre stycken med samma låsning av märket "wagon" som är mina favoriter. (En är "lånad" från skolan i forntiden, borde vara presikberat, de andra två har jag köpt på loppisar.)
H.O skrev: 18 augusti 2023, 22:36:56 Fast alltsammans, inklusive den sunkiga polygripen, kostar 3000:-
Men visst, det hade varit ännu mer prisvärt om de skippat verktygen och sålt hurtsen tom för 1999:-
Ja, jag hade hellre köpt den tom för en tusenlapp mindre.

Och nu var ju priset 2999 vilket kan vara ok, men ordinarie pris är 4999, vilket känns som ett rejält överpris.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av MiaM »

Man klämmer sig för att den inte är självjusterande?
Jämför:
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000035949

Men visst, nu när jag tittar igen så verkar den ha skydd mot att klämma ihop handtagen för tätt. Visste inte att detta tillkommit. Som sidospår är väl detta ytterligare ett skäl att kasta gamla verktyg, eller åtminstone enbart använda dem till synnerligen okrävande jobb. (Tyvärr är man ju dumsnål och kastar aldrig tveksamma verktyg. Hand upp alla som också har ett antal stjärnskruvmejslar som ligger längst in i skruvmejsellådan och som är slitna så att de varken passar bra på pozidriv eller philipsskruvar :wink: )
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33838
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av Glenn »

Jag har dåliga erfarenheter av självjusterande polygriper, föredrar "manuell" :) ..men rent genereltl tycker jag gamla verktyg är bättre, men visst är dom utslitna så..
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av davidi »

Kikade efter lite black Friday-erbjudanden och hittade den här: https://verktygsboden.se/garage-verksta ... p-zjkwm2vm
Precis vad jag saknar i mitt garage!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av AndLi »

Såg att Jula har rätt bra rabatt på en DeWalt brandad vagn just nu. (nedsatt till 6999 från 15999)

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... gn-023330/
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Att köpa verktygsvagn

Inlägg av hawkan »

Jag köpte en Arberos verktygsvagn från amazon til en tredjedel av priset av andra vagnar, 1543 kr.
https://www.amazon.se/Arebos-Verkstadsv ... B072QZGH6X
Bild
Helt okej, bra gjord. Den är dock bara en tredjedel så stor som en riktig verktygsvagn.
Kolla måtten innan du köper den. Passar bra under skrivbordet inne.
Skriv svar