Hjälp med G-kod.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Hjälp med G-kod.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Sitter och försöker skriva en G-kod som skall fräsa ett spår i en alubit med måtten 16x20x71. Spåret har två olika djup Z1=-8,2 och Z2=8,7. Dessutom har spåret två olika bredder, för Z1 10 mm och för Z2 6,5 mm. Jag får lite konstiga verktygsbanor i början på koden och i slutet på koden. Dessa "utbrytningar" syns på den skärmdump från UCCNC i övre högra hörnet. som jag bifogar samt även koden. Skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig .

Mvh John Eriksson i Bollnäs
Skärmbild verktygsbanor..png
Prov gkod i exel.txt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av pi314 »

Vilket program har du använt för att skapa G-koden?

Jag laddade ner och körde i UGS, för att se hur det såg ut där.
Det blev så här.
230312_Gcode.png
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Jag har skrivit koden själv tagit början och slut från någon annan kod jag hittat på internet. De delar i början och slut som finns i rad 10 till rad 70 och rad 1530 samt rad 1570. Jag skrev koden i Excell då det är enkelt att få radnummer där samt att jag kopierade rad 90 till 160 och klistrade in i rutor nedanför samt ändrade G1 Z-xx. Sedan kopierade jag hela koden och klistrade in den i Anteckningar och sparade undan som en .TXT fil. Som sedan importeras till UCCNC.

Har även editerat filen i UCCNC och det är när jag editerar filen som "utbrytningarna" inträffar.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av hawkan »

Kollade mycket hastigt och det jag direkt märkte var att du använder komma som decimaltecken.
Är det okej, eller måste det vara punkt?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av pi314 »

Jag tror att det måste vara punkt.

/Pi
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Har provat att sätta punkt i de rader där problemet uppträder utan att det blev bättre. Samt att om det måste vara punkt istället för komma så borde det bli fel i alla andra rader där det finns komma. tycker jag.

Mvh John ERiksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av pi314 »

Jag har aldrig skrivit G-code själv.

Här finns en masa regler om t.ex. när man får sätta flera kommandon på samma rad och hur tal ska se ut.

https://tormach.com/g-code-formatting-reference

Jag flyttade ner några G-koder på egen rad och bytte komma mot punkt.

Jag tog bort radnumren också.

Displayen är liten på min lilla skärm, men det blev så här.

230312_Gcode_2.png
Jag ser inga hack eller liknande.

Jag bifogar filen.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av hawkan »

Skulle gissa att det är G40 som ställer till det.
Men jag gör inte sån't (G40,G41,G42) för hand så kan inte säga säkert.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Ja mina "utbrytningar" har försvunnit. När jag provkör filen i min Demoversion av UCCNC så hammnar Z0 i botten på biten och sedan så fräses spåret nerifrån och upp samt att X0 och Y0 hamnar i nedre vänstra hörnet. Då alla negativa värden på Z och även X och Y har tagits bort. Men det borde inte vara någon större match att editera dessa så att positiva värden blir negativa. Provade att ändra på dessa värden genom att editera filen i UCCNC och då kom "utbrytningarna" tillbaks Verkar som att det blir något fel i denna editering.

Verkar som att mina radnummer skulle börja med ett N enligt
Vill dock tacka så mycket för ditt engagemang och hjälp.

Mvh John Eriksson.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av John Eriksson »

Hej Hawkan.

Som jag har fattat dessa G-koder så är G41 att fräsen körs till vänster om verktygsbanan i dess riktning. G42 där körs fräsen till höger om verktygsbanan. G40 återställer så att fräsen körs med dess centrum mitt på verktygsbanan. Dessutom så skall G41 och G42 följas av ett verktygs nummer T01 och även ett D1 som bestämmer hur mycket förskjuten dessa verktygsbanor är. Verktyget måste dessutom finnas i UCCNC verktygsbiblotek. Och det fina med detta är att man slipper räkna om alla mått som står på ritningen och ta hänsyn till fräsens radie och om måtten skall ändras med -radie eller +radie.
Jag kan naturligtvis ha fattat fel.

Mvh John Eriksson.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av hawkan »

Så har jag förstått det, jag är inte obekant med det men inget jag använder så att säga. Är det det minsta komplicerat gör jag det i Fusion 360.
Frågan är vad som händer när du gör en G40? Står verktyget kvar på samma position? Gissar det. Vad gör pre-viewen?
Har den kvar samma läge som innan G40 eller byter den mellan kompenserat läge och okompenserat läge? Här kan det bli något skumt kan jag tänka mej,
men det är mest i pre-viewen kan jag tro.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av pi314 »

John Eriksson skrev: 12 mars 2023, 22:40:19 Hej.

Ja mina "utbrytningar" har försvunnit. När jag provkör filen i min Demoversion av UCCNC så hammnar Z0 i botten på biten och sedan så fräses spåret nerifrån och upp samt att X0 och Y0 hamnar i nedre vänstra hörnet. Då alla negativa värden på Z och även X och Y har tagits bort. Men det borde inte vara någon större match att editera dessa så att positiva värden blir negativa. Provade att ändra på dessa värden genom att editera filen i UCCNC och då kom "utbrytningarna" tillbaks Verkar som att det blir något fel i denna editering.

Verkar som att mina radnummer skulle börja med ett N enligt
Vill dock tacka så mycket för ditt engagemang och hjälp.

Mvh John Eriksson.
Hallo John!

Att det blev lite tokigheter i den filen som jag editerat i berodde på att jag formaterade om "halvautomatiskt" med en editor. Så att det blev en del fel också. Men, fokus var väl på att hitta varför du hade dina konstigheter, och det har du gjort nu! :)

Jag hoppas du tittade lite på G-code-manualen som jag länkade till. Där fanns en hel del nyttigheter. Jag har sparat länken. Om det skulle bli något G-code-författande i framtiden... :lol:

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av pi314 »

Felpost.
John Eriksson
Inlägg: 472
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av John Eriksson »

Hej Pi.

Jag har provat att ändra dessa felaktiga positiva värden till negativa värden både i UCCNC mha. en sådan där Find och sedan replace all funktion. Alla positiva X. Y och Z positioner blev negativa som jag ville, men det verkar som det blir något fel ändå för "utbrytningarna" kommer tillbaks. Provade även att göra samma sak genom att kopiera texten i filen klistra in i EXCELL och mha sök o ersätt i EXCELL ändra positiva till negativa och sedan kopiera tillbaka till antecningar och sedan spara undan. Fick samma "utbrytningar" även då. Så jag vet inte vad som går fel.

Hawkan. Jag har kört filen i min maskin och fräsbordet rör sig som dessa "Utbrytningar" visar. Kan inte sägas hur bordet beter sig just när G40 kommandot körs då jag inte haft focus på detta när jag kört filen. Jag är nybörjare på detta med att skriva G.kod. Ritar i ett välkänt 3D CAD program med Franskt ursprung tror jag. Där finns en CAM modul men som jag inte kommer överens med. Den är alldeles för komlicerad för mig och min maskin. Går att göra både manuella CAM beredningar och även automatiska, men då blir det alldeles för komplicerat.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med G-kod.

Inlägg av pi314 »

Hej John!

Som jag skrev tidigare, har jag aldrig kodat G-code själv, så det är nytt för mig.
Kanske har jag lite nytta av att ha kodat och förstår många andra "datorspråk"?
Med allt vad det innebär av syntaktiska och grammatiska regler i sådana.
Även om G-code kanske kan beskrivas som ett "primitivt" språk, så finns det en hel del regler.
Jag har tittat lite i "manualen" sedan jag såg vad du råkade ut för.
https://tormach.com/g-code-formatting-reference

Jag har använt G-code, i min 3D-skrivare och i min "leksaks-fräs", men då har jag aldrig skapat G-koden själv. Den har kommit från något CAD-program.
Min lilla svarv är ännu inte NC-konverterad, men att göra det finns med på projektlistan. Tillsammans med mycket annat...

Räkna inte med att jag kan göra något nyttigt, men om du lägger upp den kod du har nu, så ska jag titta på den med dom enkla medel som står till buds för mig och se om jag kan se något underligt.

I din tidigare kod gjorde jag några ändringar för att kunna köra koden i mitt program och se något.

En del av ändringarna var nog nödvändiga, men inte alla.

Bland det jag gjorde (snabbt, men ibland lite fort, men fel :)) var detta.
– Jag tog bort radnumren. Det hade nog räckt om jag lagt till bokstaven "N" omedelbart före radnumren.
– Jag tog bort kommentarer, som inleddes med %. Kommentarer inleds med "#" i G-code. Man får inte ha två kommentarer på samma rad.
– Jag flyttade några kommandon som fanns på samma rad till egen rad. Jag hann inte sätta mig in i när det är tillåtet att ha flera kommandon på en rad och när det inte är tillåtet. Två kommandon (G-ord eller M-ord) i samma "modal group" får inte finnas på samma rad.
– Jag bytte komma mot punkt i tal. G-code har sitt ursprung i USA. Därför ska decimalkomma anges med punkt.

Detta gjorde jag "med automatik", utan att förstå din kod eller titta närmar på hur koden såg ut i detalj.

Lägg upp det du har nu, så ska jag se om jag ser något. Jag kan inte lova att jag kan hitta något, men jag kan lova att försöka. Jag återkommer i vilket fall.

Jag såg just detta om vilka dom olika "modala grupperna" är.
[VISA]
Modal groups for G-codes are as follows:

Group 1 {G00, G01, G02, G03, G33, G38.x, G73, G76, G80, G81, G82, G84, G85, G86, G87, G88, G89} motion – This is a group of G-codes for motion called current motion mode — one is always in effect.
Group 2 {G17, G18, G19, G17.1, G17.2, G17.3} plane selection
Group 3 {G90, G91} distance mode
Group 4 {G90.1, G91.1} arc IJK distance mode
Group 5 {G93, G94} feed rate mode
Group 6 {G20, G21} units
Group 7 {G40, G41, G42, G41.1, G42.1} cutter radius compensation
Group 8 {G43, G43.1, G49} tool length offset
Group 10 {G98, G99} return mode in canned cycles
Group 12 {G54, G55, G56, G57, G58, G59, G59.1, G59.2, G59.3} coordinate system selection
Group 13 {G61, G61.1, G64} path control mode
Group 14 {G96, G97} spindle speed mode
Group 15 {G07, G08} lathe diameter mode

Modal groups for M-codes are as follows:

Group 4 {M00, M01, M02, M30, M60} stopping
Group 7 {M03, M04, M05} spindle turning
Group 8 {M07, M08, M09} coolant (special case: M07 and M08 may be active at the same time)
Group 9 {M48, M49} enable/disable feed and speed override controls
Group 10 {operator defined M100 to M199}

Non-modal G-codes are as follows:

Group 0 {G04, G10, G28, G30, G53, G92, G92.1, G92.2, G92.3}
mvh/Pi

Edit: Jag tog ju bort minustecknen i din kod också, John.
Senast redigerad av pi314 13 mars 2023, 09:32:11, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar