enkel mekanisk cad ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av Wihelm »

Länge sedan jag laddaner. Är inte så att det börjar med en fullverion i 30-dagar som sedan övergår till en personal version.
Du måste vara inloggad med ditt konto när du klickar på nedladdningen.

https://www.autodesk.com/products/fusio ... l-download
Skärmbild 2023-03-13 131742.jpg
Ser ut så här när man är inloggad med sitt konto.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av PeterH »

Kommer inte ihåg, ska prova när jag är inloggad också...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av lgrfbs »

Glenn skrev: 13 mars 2023, 08:39:43
lgrfbs skrev: 12 mars 2023, 06:20:29 FreeCAD + en massa Youtube för att bli kompis med programmet.
Är freecad lämpligt för just mekaniska saker ? ..att licensen är fri och det är multiplatform är ju stora plus där.
Ja, och du kan OM du har grundkunskaper i materiallära och minns hur man räknade på när ett visst ämne under vissa förutsättningar bryts av, så finns det en simulator för detta i FreeCAD under menynamnet FEM + en massa mer funktioner.

📊 FreeCAD FEM Tutorial - FEM Workbench - Free CAD FEM Analysis


FreeCAD Tip Start models in Project Design NOT Sketcher


FreeCAD Electronic Enclosure Using Simple Parametric Design Techniques


Fusion360 to FreeCAD - Introduction


Eller Blender som CAD, har ingen erfarenhet all angående detta:
https://www.youtube.com/results?search_ ... der+as+CAD


Fusion 360 Personal Plan LIMITATIONS (Concerns + Alternatives???)

Detta var varför jag lämnade F360, då jag behöver de filformaten de tog bort.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av H.O »

FreeCAD är nog ett av väldigt få alternativ som är fritt och gratis.
SolveSpace är ett annat men är man van vid Fusion360 eller SolidWorks etc så ser det inte lockande ut, men fritt och gratis är det.

Själv tittar jag på Alibre Atom3D. Det är inte gratis, finns inte för Linux och jag tror inte det har rörelsesimulering (till skillnad från Alibres dyrare produkter) men som 3D CAD verkar man få mycket för pengarna.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av lgrfbs »

Ta daaa:
Alibre Atom3D Assembly | Robot Gripper Mechanism



Både Alibre och FreeCAD har stöd för att skap egna script i de inbyggda programmeringsspråket.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av H.O »

Jag har sett det men tittar man på deras feature comparison och scrollar ner Assembly modeling så ser man att motion constraints* endast är tillgängligt i Alibre Expert. Så för mig är det lite oklart vad som går och inte går att gära i Atom3D.

Samma sak med Alibre Script (Python) - enligt feature comparison finns det inte i Atom3D utan bara i Expert och Pro.

* Create realistic motion for mechanisms like screws, gears, pulleys, rack & pinion, etc.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av DennisCA »

Försökte bli vän med freecad men lyckades inte. Det faktum att man måste jobba på ett annorlunda vis för att undvika strul med det s.k. "topological naming" problemet gjorde det för jobbigt för mig. Jag skulle verkligen vilja detta blev bättre hanterat för jag vill verlkligen ha nåt likt FreeCad. Gratis, offline, gratis. Låter inte så lovande dock med nån snabb lösning:
https://ondsel.com/blog/freecad-topological-naming/

Solid Edge får man ju som gratis livstidsversion, men med några begränsningar. Vet inte om du får material ur det som kan nyttjas till CAM? Blev liksom inte heller van med det. Tyvärr är jag för van med F360 i detta laget.

Funderat att titta på Onshape som körs i webben men saknar verkligen motivering just nu med att lära mig ett nytt program.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: enkel mekanisk cad ?

Inlägg av Glenn »

DennisCA: fast man får inte livstidsversion av solid edge gratis längre, man får en cripplad version i 3(?) år.

Något fullkomligt idiotiskt är också att projekten man sparat i hobbyversionen INTE kan läsas av fullversionen, så inåt helvete dumt. Det betyder att om dom lägger ner hobbyversionen om säg tre år, så är allt man gjort oläsbart., :doh:

Ungefär där släppte jag tankarna på solid edge.

Och även Fusion360 straffar ju ut sej på korkade licensregler.

Så det lutar påt freecad, även om jag inte riktigt kommit överens med det när jag testat.

Det jag trivts bäst med är dock just F360.
Skriv svar