Koppla frekvensomriktare på blomqvist svarv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Koppla frekvensomriktare på blomqvist svarv

Inlägg av Prins Valiant »

MarkusH, det ser bra ut! Skall inte vara några problem. Har du möjligtvis en länk till manualen.
Om motorn är svag är den troligtvis undermagnetiserad. Det räcker med att den står på exempelvis 400Hz och 380 volt som vvärden för v/f -kurvan så blir det problem. Jag antar att du kör med YY= högfart med 3 kortslutna bleck.

Du säger att den är svag. Specificera?
Snurrar motorn?
Snurrar motorn upp till fullt varvtal?
Strömförbrukning, vad visar display vid lågfart och maxfart i Amp.
Vad visas display för utgångsfrekvens?
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Koppla frekvensomriktare på blomqvist svarv

Inlägg av Prins Valiant »

Hittade en dokumentation:

Börja med följande parametrar:
PD003 50
PD004 50
PD005 50
PD008 380
pd011 05
PD014 4
PD015 4

Lycka till
MarkusH
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 mars 2019, 18:03:32

Re: Koppla frekvensomriktare på blomqvist svarv

Inlägg av MarkusH »

Tusen tack för hjälp med inställningarna, nu fungerar det!

Jag fick bägge motorerna att fungera, men valde att byta ut orginalmotorn och sätta dit en 1400rpm men en hastighet.

Vad tror ni blir bäst läge att sätta remmen på?
Screenshot_20230307-095202_Chrome.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Koppla frekvensomriktare på blomqvist svarv

Inlägg av Mindmapper »

Beror på vad du mest gör för något.
A. Använder du ofta väldigt låga varv och har stor belastning vid dessa skulle jag lägga den på A.
Du får då använda högre fart på motorn. Eftersom fläkten i motorn ser till att motorn får kylning är det inte bra att köra den på låg hastighet vid hög belastning.
En lösning kan då vara att använda en yttre fläkt som får kyla motorn.
B Endast om du har användning av väldigt höga varv skulle jag välja B. Motorn tappar kraft om du kör väldigt höga frekvenser. Behöver man väldigt höga varvtal så är det oftast väldigt klena dimensioner man avverkar på och man behöver inte så stor kraft. Kör du oftast på låga varv är det A du ska ha.

Därför blir mitt val A. Men det är inte jag som ska använda svarven. Så jag tycker det är upp till dig att avgöra.
Skriv svar