svarva kollektor på plats?

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

svarva kollektor på plats?

Inlägg av grym »

har en elmotor som är jobbig att montera ner
funderar om man skulle göra något så man svarvar kollektorn på plats

någon som gjort sådant?

annars brukar jag plocka ut och köra i svarven
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: svarva kollektor på plats?

Inlägg av tecno »

Du får väl klura ut nåt ;)
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: svarva kollektor på plats?

Inlägg av hummel »

Nu vet jag inte vad för motor du har men till R/C-bilar finns det kollektorsvarvar som göra det utan att demontera ankaret på 540-motorer.
https://www.hudy.net/xhudy/products/pro ... 70ab82deff
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: svarva kollektor på plats?

Inlägg av svanted »

varför inte i svarven?
det gör ju inget att statorn sitter kvar på rotorn om man på något sätt monterar en hållare som håller det stilla när man svarvar.
bara man kommer åt att kollektorn med svarvstålet.

förutsatt att axeln sticker baktill för att sätta dubben i.
cittra49
Inlägg: 272
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: svarva kollektor på plats?

Inlägg av cittra49 »

Jag ser framför mig en 50kW likströmsmotor på 400V som sitter 20m upp i nåt trapphus som inte är så lätt att få ner :D , jag skulle nog försökt få till nån form av rak / vinklad slipmaskin i nån jigg med gängstänger för att föra den i sidled beroende på plats. Då slipper man iaf dra dit en extra motor med remskivor. Här på jobbet kan det ju ta en 12h att byta elmotor och sen ska den klyvas och upp i svarven, monteras ihop med nya lager så jag känner till problemet. Har man en sådan https://rondellenmaskin.se/produkt/rak-slipmaskin-el/ skulle man kunna svarva nåt att trä över skaftet på slipmaskinen och utgå därifrån.

Vilda spekulationer då man inte vet hur det ser ut, men så skulle jag gjort om det va panik på kneget och skiten skulle igång med kortast möjliga stopp.
Prins Valiant
Inlägg: 920
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: svarva kollektor på plats?

Inlägg av Prins Valiant »

Hur allvarliga skador är det på kollektorn. Jag vet att på jobbet använde man något som kallades slipstickor i trä. Påminde om en glasspinne med en pålagd slipande yta. Detta användes på stora motorer.
Borde finnas någon här som jobbat på pappersbruk / stålverk som vet var man kan skaffa slipstickor.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: svarva kollektor på plats?

Inlägg av SeniorLemuren »

För många är sedan när jag arbetade på en Elektrisk Lindarverkstad så gjorde vi förebyggande service på elmotorer, generatorer och omformare på Degerfors Järnverk. I den servicen ingick att slipa kollektorer på omformare på upptill flera hundra kW utan att ta dem ur drift. På den tiden hade motorer/omformare öppna sköldar som gjorde att man kom åt kollektordelen.

Vi använde ett speciellt slipblock med samma bredd som kollektorn, som pressades mot kollektorn för någon sekund, sedan fick man snabbt blåsa rent, för slipningen fortsatte även efter att blocket avlägsnades på grund av allt slipdamm som lösgjordes.

Det var ett spännande jobb som 15-16 åring. Vi tvättade även rent lindningarna på andra stillastående maskiner med en pruta innehållande trikloretylen inne i maskinhallarna. Personlig skyddsutrustning visste man inte ens vad det var. Vi fick springa ut och ta en paus när det snurrade för mycket. :shock:
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: svarva kollektor på plats?

Inlägg av hummel »

Tri är fantastiskt för att ta bort smuts och fett, vi använde det vid tillverkning av själva trådtöjningsgivaren på jobbet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: svarva kollektor på plats?

Inlägg av grym »

motorn är bara på några kw, men sitter så man inte kan montera bort den utan mycket jobb, idiotkonstruktion
behöver bara jämna till det då det är ojämnt slitet och på med nya kol

kan prova med diamantbryne, finns i tunnt utförande och har liggandes
Skriv svar