Potentiometer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Patrik_J
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 mars 2023, 13:20:53

Potentiometer

Inlägg av Patrik_J »

Jag har ett litet problem i min gamla husvagn.
Det har med värmen att göra.

Värmen med termostat fungerar, men när jag ställer in hur varmt jag vill ha kan jag inte sänka under 23 grader.
Det man använder för att ställa in värmen är en potentiometer, denna funkar som den skall när jag mätt på den.

Problemet är att tidigare och normalt skall potentiometern stå i mittläge för ca: 20 grader, men nu har "20 grader"
halkat ner till läget för 0 grader.

Min första tanke var att ansluta ett motstånd på 0 graders sidan av potentiometern och på så sätt förflytta
"20 graders" läget närmare mitten igen.

Hoppas att jag förklarat ok och ni förstår vad jag menar. :)

Är detta en ok lösning och framför allt funkar det i verkligheten?
Jag jobbar med el, men har dålig kunskap om elektronik.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Potentiometer

Inlägg av SeniorLemuren »

Förmodligen avbrott på någon av de sladdar som sitter på potentiometerns 2 ändlägesanslutningar, eller så är det avbrott i potentiometerns bana. Koppla bort alla 3 tamparna och ohmmät mellan de 2 ändlägesanslutningarna. samt kolla att mittenanslutningen är i kontakt med ändlägesanslutningar vid fullt utslag i båda riktningarna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Potentiometer

Inlägg av Glenn »

Om det är en MCU som mäter via ett RC-nät så kan kondingen vara ledsen, då får du den effekten.. dock brukar man väl sällan använda elyter till det och andr sakondingtyper har sällan åldersproblem med tappad kapacitans.
Patrik_J
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 mars 2023, 13:20:53

Re: Potentiometer

Inlägg av Patrik_J »

Jag får tacka för svaren.

Funderade på hur jag skulle göra, men tänkte att jag provar mitt eget förslag först.
Att sätta ett permanent motstånd i serie med potensiometern.
För att "putta" upp skalan igen.

Funkade hur bra som helst!

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Potentiometer

Inlägg av Marta »

Frågan ärhur länge det kommer att funka. Efterom grundorsaken inte är åtgärdad är risken betydande att det kommer tillbaka.

Vad är det för beteckning på styrenheten? Gamla sådana var helt analoga och använde standardkomponenter, så de kan alltid lagas.
Skriv svar