Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av Gimbal »

Jag har lite lösa tankar om att bygga in en liten enkortsdator typ Raspberry PI i bakkanten på ett tangentbord. Jag vet att det finns färdiga, men jag vill förstås bygga en egen variant.

Problemet med en vanlig Raspberry är att kontakterna pekar åt alla håll så de går bort, hittade då Raspberry compute 4 IO board vilket ihop med en compute modul kanske skulle kunna fungera, men den är lite stor. 160 mm bred är ok, men 90mm djup är lite tråkigt då den i så fall måste in långt under tangentbordet, det plus kylare (antar jag) bygger rejält på höjden.

Finns det något liknande, dvs alla viktiga kontakter på långsidan men för övrigt är liten och smidig så den skulle passa i bak på ett tangentbord utan att behöva sticka ut allt för mycket? Den behöver dessutom vara kraftfull nog för lite allmänt slösurfande. :humm:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av AndLi »

Finns massor av Linux på moduler förutom rpi... många kräver att du gör ett eget bärarkort men då kan du sätta kontakterna där du vill ha dem!

Googla på smarc och linux så kan du nog hitta något lämpligt...
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av janno »

Lite dyrare, men plocka kortet i en Raspberry Pi 400 och sätt i eget tangentbord då pekar all portar åt samma håll. Fast det kanske inte är tillräckligt bygga eget.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av Gimbal »

Åh det var lite busigt.
Men tål att kollas upp.

SMARC spåret var lite snårigt men jag ska kolla vidare.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av Findecanor »

Det borde nog gå att fixa så att tangentbordet och lådan från Raspberry Pi 400 får en USB-port ut så det inte blir helt oanvändbart när man tagit ur datorn.

Var annars på väg att föreslå att du kollar in de kloner som finns av Raspberry Pi Zero: varav minst någon har prestanda och RAM motsvarande en RPi 3. (Radxa Zero)
Men det skulle nog vara för mycket hackande (kernel-modul för att scanna matrisen över GPIO!), begränsning till en viss Linux-distro som kanske inte stödjs så mycket, plus att man kanske bara får en enda liten USB-port till mus eller annat.
Senast redigerad av Findecanor 5 mars 2023, 10:56:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av grym »

kollar man på pajdator så är dom sakerna du använder på två sidor, sd kortet åt det tredje och io listen på det fjärde
så du kan bara sätta pajjen i ena hörnet så har du kontakterna utåt
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av Gimbal »

Tangentbordet som jag tänkt använda har vanlig USB anslutning, och så vill man ju ha mus, så två USB er går åt direkt.
PI400 verkar scanna sitt inbyggda tangentbord direkt utan att gå via USB, så jag vet inte hur det blir om jag pluggar in ett nytt tangentbord i en av USB-portarna, men det borde väl funka kan man tycka.

Tittade annars på
OKdo Radxa Rock 5B Enkortsdator med 8 GB RAM hos Kjelle, men den är lite väl dyr med sina 2290 bagare. 1500 hade jag väl hoppats att klara mig under, om möjligt.

Hittade även
VisionFive 2 RISC-V som verkar trevlig, även den med alla yttre anslutningar åt ett håll. Men den verkar vara så ny att de knappt har fått i gång den ännu...?

Att sätta en "vanlig" Pi i hörnet har jag också lurat på men, det får bli plan B så länge. Det bygger i höjden direkt, känns det som i alla fall utan att ha försökt rita in den ännu.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av Findecanor »

PI400 verkar scanna sitt inbyggda tangentbord direkt utan att gå via USB
Jag hade blandat ihop den med en annan maskin med inbyggt tangentbord. Ursäkta mig.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16772
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av grym »

den bygger inte så mycket i höjd, förutom kontakterna på baksidan, och kanske lite kylning

sidan är matning och hdmi, dom kan man ha kablar till som går ut på valfritt ställe
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av davidi »

Gimbal skrev: 5 mars 2023, 10:32:24 OKdo Radxa Rock 5B Enkortsdator med 8 GB RAM hos Kjelle, men den är lite väl dyr med sina 2290 bagare. 1500 hade jag väl hoppats att klara mig under, om möjligt.
Dustin har 4:an för under din budget.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av Mindmapper »

Gimbal skrev: 5 mars 2023, 10:32:24 Tangentbordet som jag tänkt använda har vanlig USB anslutning, och så vill man ju ha mus, så två USB er går åt direkt.
PI400 verkar scanna sitt inbyggda tangentbord direkt utan att gå via USB, så jag vet inte hur det blir om jag pluggar in ett nytt tangentbord i en av USB-portarna, men det borde väl funka kan man tycka.

Tittade annars på
OKdo Radxa Rock 5B Enkortsdator med 8 GB RAM hos Kjelle, men den är lite väl dyr med sina 2290 bagare. 1500 hade jag väl hoppats att klara mig under, om möjligt.

Hittade även
VisionFive 2 RISC-V som verkar trevlig, även den med alla yttre anslutningar åt ett håll. Men den verkar vara så ny att de knappt har fått i gång den ännu...?

Att sätta en "vanlig" Pi i hörnet har jag också lurat på men, det får bli plan B så länge. Det bygger i höjden direkt, känns det som i alla fall utan att ha försökt rita in den ännu.
Här har du en billigare Rock.
https://www.m.nu/rock
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av MadModder »

Jag har precis för mig att det var någon här som byggde något liknande för massa år sen.
Han hade ett tangentbord som var lite välvt på undersidan mellan fötterna så det fick plats en enkortsdator fastskruvad på undersidan. :humm:
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av Gimbal »

Jag provade att sätta en Rock 4 (testade även med en pi 4) i hörnet på ett tangentbord (i en CAD modell alltså) och den såg ut att passa mycket bättre än jag trodde.
Dock Verkar Rock 4 ha en tjock jämrans kylare på undersidan av kortet, använder man den så kan det bli småjobbigt.
Rock 4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av MadModder »

Att skriva ut en alternativ bottenplatta till tangentbordet är inget alternativ då?
Exempel: https://www.printables.com/model/264822 ... 5-ssd-moun
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5784
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Raspberry-liknande dator i ett tangentbord?

Inlägg av rvl »

En vild tanke... ersätt tjockkylaren med en aluplåt lika stor som tangentbordsbottnet.
Skriv svar