Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Berätta om dina pågående projekt.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

Hejsan, tänkte snabbt presentera mitt projekt att installera en vattenmantlad kökspanna. Den ska användas i mitt nyinköpta hus som just nu värms med luft-luft-värmepump och direktverkande el.

Kökspannan på bilden ska värma en ackumulatortank som sedan ska värma husets vattenelement är det tänkt. Den ursprungliga pannan är borta och elementen har inte varit i bruk på 10 år. Jag har tänkt göra det mesta arbetet med installationen själv och hoppas kunna få hjälp av ni här på forumet som har erfarenheter att dela med sig.

I det tidigare pannrummet samlas rören som är kopplade till radiatorsystemet. Min första fråga gäller märkning av rör och flödesriktning. Ett rör är märkt med bokstaven T, ett annat med R. Vad betyder det här? Tillförsel och retur? Behöver vattnet pumpas i rätt riktning för att elementen ska fungera som tänkt?

Jag provtryckte radiatorsystemet från pannrummet med 1,5 bar tryckluft. Efter en kvart hade trycket sjunkit till 0,8 bar, och efter en timme var trycket noll. Upprepade några gånger med samma resultat och letade efter läckor men kunde inte hitta några. Det varken pös eller droppade (en del vatten verkar finnas kvar i rör och element). Är rädd att ett dolt rör i golv eller tak läcker och kommer orsaka vattenskada innan jag hittar det. Bör jag undersöka vidare, eller kan jag ta det senare när allt är installerat?

Min ambition är att kombinera myseldning med en smart styrning av värmen så att energin i ackumulatortanken används när elen är dyr, och sparas när elen är billigare.

Återkommer med mer frågor allteftersom. Ikväll har jag provgängat ett 1/2" stålrör med en nyinköpt gängkloppa. Övervåningens rör verkar vara 1/2", och nedervåningens 1".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av grym »

hitta läckan så fort du kan

tryckluft skitar inte ned
och man kan ha mikrofon för högfrekvent ljud och konvertera ned till mer hörbart för att hitta det lättare
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av rikkitikkitavi »

Om systemet inte är tätt, hur skall du hålla trycket uppe?

Du måste hitta läckorna. Ventiler och skarvar är misstänkta. Kan också vara någon radiator. Du får försöka följa rören så vet du var de ligger dolt i bjälklag och väggar, sedan vattenfylla och inspektera överallt. Förmodligen har de inte lagt skarvar dolt i bjälklag utan det är hela rörlängder men man vet fan aldrig. Bekanta hade en kallvattenledning som var skarvad under golvet, vilket de upptäckte vid en vattenskada där de rev upp golvet. Men luft smiter mycket lättare ut än vatten. Vatten kan dessutom täta små läckor så de kan minska med tiden. 1,5 bar på en timme är inget stort hål.

T= Tillopp (framledning)
R = Retur

Vanligen, men det finns ingen standard. Återigen, du behöver följa rören.

Har köksspisen kapacitet nog att ladda tanken ordentligt? Hur stor är tanken? 500 liter med deltaT på 50 C (90-40C ex) är ca 30kWh. du sparar alltså ca 10kWh el på att elda om du drar ner på värmepumpen, mer om du stänger av elementen.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av pi314 »

Några tankar

Elementen tappar effektivitet om flödet är i fel riktning.

Om man kopplar framledningen till botten av elementet så kommer det varma vattnet att ta enklaste
vägen. Det blir rakt upp, dvs. hela radiatorn blir inte varm och returtemperaturen blir hög.

Ansluter man framledningen till toppen av radiatorn kommer det varma vattnet att sprida
sig först i horisontalplanet, sedan vertikalt i takt med att
det kyls av och tvingas nedåt av flödet, detta medför en jämn spridning av värmen över
hela radiatorytan även om den del som är närmast tillopp och utlopp blir lite varmare.

Jag vet inte om det stämmer, men någon har sagt till mig att luftnipplarna på elementen kan släppa luft även om dom är täta för vatten. Att det kan vara en orsak till att om trycket är för lågt så att man har undertryck högst upp, så kan det då sugas in luft i luftventilen.
Om det stämmer, så kan man inte testa täthet med luft.
Kanske är torra luftnipplar otäta?
Kranar är också misstänkta. Både den upptill och den nedtill på elementen.
Kanske börja med att fyla med luft till 1,5 bar och gå runt med en ettt tunnt papper och se om det kommer luft från en kran eller en nippel.

Går det att trycka in färgad rök i kretsen för att hitta eventuellt läckage? Eller något annat som går att detektera?

Såg att det blev lite dubbelt...

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av TomasL »

Tryck upp systemet med runt 0,5 bar eller så med luft, håll det i det trycket, spraya alla skarvar och ventiler med läcksökare.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Teknikern »

Läcksökare är bara dyrt och onödigt, vatten, lite diskmedel och en pensel eller sprayflaska funkar precis lika bra och kostar inte många ören, dessutom har väl alla diskmedel hemma.

Att inte läcksöka innan driftsättning oavsett om det är gammalt eller nygjort är att be om trubbel om anläggningen tappar trycket.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av TomasL »

Nja, läcksökarsprayen är bättre. Så slipper man kladda.
torbjorn
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 mars 2014, 22:21:36

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av torbjorn »

Jag skulle prova med vatten. Luft läcker lättare än vatten som någon var inne på. Det kan i systemet också finnas någon flottörstyrd avluftare som automatiskt läcker luft. Men framför allt så gör vatten att linet i lintätade kopplingar sväller och tätar mer. Det kan alltså hända att det läcker vatten i början men att det sedan avtar. Även om det skulle visa sig att det läcker någonstans där man inte kommer åt är det ingen katastrof då det är en begränsad volym vatten som kan läcka vid testet.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av MiaM »

Kan huset ha varit såpass kallt att återstående vatten fryst sönder något rör?

Eller, kan det ha varit något fel på systemet som ledde till att panna osv togs bort?

Angående luftningsventilerna så finns det automatiska sådana som avsiktligt släpper ut luft. De ser inte ut som de vanliga. Tror inte de vanliga släpper igenom luft varken in eller ut.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av metric »

Har du öppet expansionskärl på vinden?
Det är kanske där det läcker ut?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av rikkitikkitavi »

Automatluftare är att be om problem. De läcker ALLTID. Förr eller senare.

Linet torkar i gängkopplingar som någon skrev. Har anläggningen stått länge så.

Det kan vara en läcka, använd riktig läckspray och inga hemmagjorda bonnalösningar med såpa/diskmedel och vatten där man får tveksam indikation på läckage.

Jag har alltid sagt att de som läcksökt med såpvatten får göra om installationen tills de hittat felen. Skall man tvunget göra den själv skall det vara glycerin eller sockerlösning i så lösningen blir mer viskös och bubblorna är lättare att se.

Ett öppet expansionskärl skulle gjort att det aldrig gick att trycka upp systemet. Expansionskärlet sitter i lägsta punkten om det är ett slutet.

Som sagt, läckspray eller vattenfyllning och jaga droppar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av TomasL »

Problemet med vatten är att du ser inte små läckor, som kan vara förödande under en längre period, droppar det, så är det en stor läcka.
Trycka aldrig någonsin in mer luft än 1 bar. Radiatorer mm tål inte så höga tryck, de brukar vara max PN6
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av FormerMazda »

Kul grej! :)

Mina tankar:
* Använd regulatorn på kompressorn så du får ut konstant 1bar, läcksök med riktig spray.
* När du installerar allt sen så kosta på dig en laddomat: http://www.termoventiler.com/sv/vara-pr ... omat-21-60
(Den kanske har lång återbetalning i det här systemet, men det funkar bättre med en sån helt enkelt.)
* Elementen ska styras också, en manuell shunt är hopplös att vrida på, sätt dit en automatshunt även där. https://billigtvvs.se/vvs/varme/shuntau ... LIQAvD_BwE
(Även här blir återbetlaningen lite lång i ditt system, men bekvämligheten är enorm.)

Din styrning kan ju enkelt påverka shuntstyrningen med att växla in ett motstånd i serie/parallellt med medföljande så den tror att huset plötsligt är varmt = den stänger till elementen.

Med ovan prylar får du en helautomatisk anläggning, det enda du behöver ha koll på manuellt är att inte elda om tanken är full, alltså nära 100° i botten.

Måste säga emot Tomas, men bara lite. 1 bar är väl runt max normalt sett, men 1 bar är inte ovanligt tryck i ett vedeldat system. Eller system i höga hus.
Moderna element skulle jag säga är PN10, lätt att googla.
Men även PN6 är ju max 6 bar, så 1 bar kan du vara lugn med.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av rikkitikkitavi »

@TomasL

Om du läser längre upp ser du att jag skriver att man brukar aldrig ha skarvar dolt :)

Läckaget blir så stort så du ser var det läcker. Det blir någon liter eller två per timme... Visst, det blir säkert en pöl någonstans. Tråkigt om det är på den fina fiskbensparketten.
Men då ...

(baserat på lufttryck 1,5-0,8 bars tryckfall , 30 min, uppskattad volym 100 liter på systemet)

@Mazda, det är ett gammalt system får vi anta. Hur mår de gamla gjutjärnselementen när det varit mössavann i pannan osv osv. Några 6 bar är inte aktuellt, 3 barg brukar vara vad värmesystem har som designtryck när det gäller småpannor. En bra rörskarv och kopparrören tål naturligtvis MER. Men nu vet vi inte varför det är läckage. Korrosion eller torkade skarvar eller läckande luftare.

1barg räcker för att se luftbubblor med läckspray.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av mrfrenzy »

Om man nånsin sett ett gammalt hus med gammalt system med stålrör så vet man att det mycket väl kan finnas skarvar dolt.
Det är inte ovanligt när man öppnar upp gamla golv att man hittar gängade skarvar mellan våningsplan och mellan rum.
Tror inte att tryckluft är lämpligt för att provtrycka ett sådant system, det läcker garanterat.

Kopplingarna är gjorda för vatten och håller bäst tätt med vatten om man ger det lite tid.
Skriv svar