Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

Teknikern skrev: 4 mars 2023, 13:41:27
pi314 skrev: 4 mars 2023, 11:57:01
Jag har inte gängprylar för järn. Däremot lärde en EF-medlem mig att använda stålrörskoppling förra året. Det är som klämring, men för stålrör. Jag har inte långtidstestat ännu, men det har fungerat utmärkt hittills.
Oberoende av vilken metod man använder är det viktigt att vara noggrann och göra rätt. Noggrann rengöring före lödning och smörjning av gäng och klämringar är exempel på sådant som ökar chansen till att det blir bra.

/Pi
Vanliga klämringskopplingar för hydraulik fungerar, jag har på ett par ställen använt sådana när järnrören, obs, vi snackar gamla grejer innan stålrören kom, använt hydraulkopplingar som övergång till modernt pannsystem där gamla gjutna rören skulle vara kvar (K-märkt slott) och värmesystemet varit ånga och vedpanna men pannan från samma år ungefär som Sundsvall brann byttes till olja. Skärring i rätt dimension fanns naturligtvis inte men svarv har jag ju,,,,problemet löst liksom och tätt är det fortfarande.

Det är väl mest att gemene man kanske inte alltid har tillgång till den typen av pressverktyg. :)
Hydraulkopplingar brukar ju annars vara gjorda för betydligt tuffare miljöer än vanliga VVS kopplingar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Teknikern »

Jag snackade inte om presskopplingar utan om gamla hederliga hydraulrörskopplingar som finns i en uppsjö varianter och enbart behöver 2 rörtänger för montaget.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

Ah, nu förstod jag vad du menade. Ja, de borde fungera.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5683
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av pi314 »

Teknikern:
Tack för tips om hydralikkopplingar!
Jag har knappt varit i närheten av hydralik, så det hade jag inte tänkt på. Var handlar man hydralikprylar?

Jag konstaterade att en R40 stålrörskoppling var ganska dyr. Jag köpte kanske på fel ställe? Den skulle monteras på ett gammalt rostigt järnrör från ungefär 1930. Jag la en hel del tid på att få järnröret jämnt och blankt innan jag drog åt stålrörskopplingen. Det har fungerat hittills. En detalj är att man, enligt instruktionen, inte får återanvända gummitätningen. Den måste bytas om man monterar om.

Jag brukar IOFS inte återanvända klämringar heller. Jag har sett andra göra det.

Ahlsells, BilligVVS och Dahl hör tilll mina leverantörer när det gäller VVS. Utöver sådana som Jula, Biltema och Bauhaus som kan ha fördelen att man kan åka dit och hämta om man behöver något snabbt. Dom har ju även öppet på helger.

Här är stålrörskopplingar från BilligVVS.
https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-rorde ... ption=1584

Om montering av stålrörskoppling
I monteringsanvisningarna angavs att man absolut inte fick använda rörtång eller polygrip för montering. Risken var stor att det skulle göra kopplingen "orund" och därmed otät. Det måste vara fasta nycklar. Jag gick på det och köpte stora nycklar! :)

/Pi
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

Gamla stålrör är inte alls lika känsliga som kopparrör.
Det är konisk pansargänga på dessa (kom ihåg att de äldre rören är i tum och inte metrisk som idag), litet knepigt att hitta verktyg idag dock (litet långt att låna kanske... :D )

Hydraulkopplingar kan man köpa i storpack hos yrkesbutiker som säljer delar till lastbilar, skogsmaskiner och liknande (har inget på rakhand, men billigast brukar vara från någon grossist som säljer mindre lådor), som Teknikern sade så skall det vara samma som till gamla typer av rör.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

Gamla stålrörskopplingar med gänga kan du återanvända så länge de känns frecha, det händer inte så mycket med dem när man skruvar på och av dem som med skärringar (som man bör byta insatsen på om den har deformerats men själva kopplingen går att återanvända på de handskruvade). Jag brukar själv återanvända skruvkopplingar till gamla mjölkrör och skit till sådanthär, man kan frecha upp dem litet med en roterande stålborste om man man vill att det skall se snyggare ut, även om de har ytrost så är det såpass tjockt gods på de gamla att det inte spelar någon roll ur funktionssynpunkt så länge den är fysiskt hel i övrigt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5683
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av pi314 »

Mizzarrogh:
Så här såg mitt R40 (1 1/2") järnrör ut när jag började.
Dimensionen var anpassad för självcirkulation, som det ofta var i början på förra seklet.
220911_kamin_liten.jpeg
Någon gäng fanns inte och prylar för att gänga själv hade jag inte.

Jag skulle gå från R40 järnrör till 28 mm koppar med klämring.
Jag kapade röret så att det blev rakt. Sedan slipade och polerade jag röret så att det blev jämnt och blankt där stålrörskopplingens gummipackning skulle täta.
Jag har ingen bild på hur det blev. Jag kunde nästan spegla mig i det... :) Det "uppsnyggade" järnröret är dolt långt inne i stålrörskoppligen nu.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

Ah, det funkar, du märker om det sprutar vatten... :D
Kör på, du behöver inte lägga så mycket vikt vid gubbkören som avrostar gamla minnen egentligen. :)

Men, vill man undvika (läs minska verkan av) galvaniska element mellan stål och koppar så finns det plastfodrade mässingskopplingar man kan montera emellan (förr hade man bara mässing men det håller nog inte lika länge).

En grej jag skulle funderat på dock, men det är egentligen inte nödvändigt, är om det går att göra i huset i fråga, planera för att kunna installera en till ackumulatortank i framtiden om man skulle vilja göra det, det tänkte jag själv göra på någon fläck där golvet håller... (nu hade ni väl betong men på gamla trägolv kan man ibland behöva förstärka med en stålbalk under huset om man vill dubbla volymen på acctankarna).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

Industrisystem för ångrör är ju någonting helt annat, där kan ju arbetstryck på flera hundra bar och temperaturer över 300 grader förekomma, Laval systemen tex arbetade med över 220 bar kontinuerligt tryck, jag vet inte om de används idag längre men förr användes de ibland i sågverks och massa industrin, typ på 70 talet.

I ett vanligt hushåll brukar man räkna på 8 bar maxtryck (=21 bar sprängtryck), vilket det dock inte brukar bli i närhet av praktiken i en vanlig villa, dessutom kan man ju heller inte upphetta vattnet till mer än runt 100 grader i ett sådant system, vid 100 grader fick man en redig fontän över taket med de äldre systemen, men det vara bara när morfar eldade i gammelhuset innan farsan byggde om där... :D Men, det hände rätt ofta med hemmabyggda system ute på bondgårdarna förr att det började koka och spruta vatten kalla vinterdagar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5683
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av pi314 »

Mizzarrogh:

Galvanisk korrosion
Det där med galvanisk korrosion när olika metaller blandas brukar jag försöka tänka på.

Av någon anledning har jag inte sett sådana problem i elementkretsar. Kan det bero på att värmen gör att det torkar på utsidan och på insidan är det normalt syrefritt vatten?

Lödning av kopparrör skulle också kunna vara ett problem. Det enda problem jag sett i samband med lödning är när slarv med att tvätta bort flussmedel orsakat att flussmedlet ätit sig in i kopparn. Men, det har tagit tid. Jag fick ett hål i ett 28mm-kopparrör efter drygt tio år. Det var inte jag som hade lött, men jag borde ha sett att det fanns flussmedel kvar som inte var borttvättat.

Järn-mässing- och mässing-koppar-övergångar är väl ganska vanliga? Jag har själv några sådana som överlevt i minst ca 35 år.

Det jag kallar "järn" är nog, ibland i alla fall, galvaniserat.

I vattenledningar har jag sett problem med vad jag tror var galvanisk korrosion. I en skarv mellan järn och mässing/koppar för kallvatten hade det rostat så att det nästan blev stopp. Jag öppnade och gjorde rent. Sedan blev det bra. Jag bedömde att godset som fanns kvar skulle hålla länge ännu. Det var mest rostflagor som lagt sig i skarven och hindrade flödet.

Jag hittade lite mer om vad som kan orsaka galvanisk korrosion.

Elektrokemiska spänningsserien (Wikipedia):
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektroke ... ingsserien


En bild...
230304_galvanic_scale.png
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 4 mars 2023, 14:24:53 Det är konisk pansargänga på dessa
Det har jag aldrig sett eller hört talas om när det gäller vatten och värme.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, då kanske jag blandade ihop det med andra rör, vad är det på vattenrören?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

pi314 skrev: 4 mars 2023, 16:59:19 ...
Jo, Syrabaserade flussmedel är det noga med att man tvättar bort ordentligt.
Jag brukar undvika dem annars, förr använde man dem ofta för grovlödning, eller ren svavelsyra man penslade på, idag finns det mycket bättre flussmedel som är trevligare att jobba med och inte avger lika otrevlig rök som de gamla.


---------------------
De gamla stålrören var ju också typ fyra gånger så tjocka som de nya... :)
Senast redigerad av Mizzarrogh 4 mars 2023, 17:38:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av säter »

När jag löder kopparrör använder jag inte flussmedel.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Mizzarrogh »

Beror på lod, men har man bara blank och fettfri, nyputsad metallyta så brukar det fästa ändå som du säger.
Skriv svar