Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5683
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av pi314 »

Effekt och energi med ved
1 m3 travad ved, väger ungefär 400 kg. Man kan få ut ungefär 4 kWh/kg med bra ved.

20 liter ved kan ge ca 32 kWh
40 liter ved kan ge ca 64 kWh

Kanske ca 1-2 timmar, beroende på inställning, på ett inlägg. Med 17 kW till vattnet.

Troligen vill du väl värma upp elementvattnet och elementen också när du ändå eldar och inte bara ackumulatorn? Då tar det lite längre tid. Det tar ju också ett tag innan pannan kommer upp i temperatur.

/Pi
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av mrfrenzy »

Det kommer bli bastuvarmt i rummet efter 2 timmar med 6kW.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av säter »

Man behöver ju inte ladda ackumulatortanken fullt.
Vattnet skiktar sig ju likt en varmvattenberedare.
Senast redigerad av säter 4 mars 2023, 20:51:38, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av rikkitikkitavi »

bearing skrev: 4 mars 2023, 19:19:15 Jag har fått "bygglov", dvs bygganmälan inskickad och har fått positivt besked för fortsättning. Det som behövs nu är bla att sotaren godkänner.

Rikkitikkitavi, spisen ger 23 kW, 6kW till rummet och 17 kW till vattnet. Det borde alltså ta ca 2 timmar att ladda tanken på 500l, om den lagrar ca 30kWh. Spisen rymmer 20-40l ved beroende på inställning. Hur mycket energi ger det?

Denna helgen har vi främmande och jag kommer inte hinna göra så mycket med spisen. Ska ta en titt igen på de första sidorna i tråden sedan och ge några svar.
Stjälpt ved , torkad innehåller väl ca8-900 kWh per kubik. Jag vet inte hur du omsätter det till dina 20-40 liter? Hur mycket får du in på en fyllning, kan du fylla hela eldstaden osv osv. Tror en bensinmacksnätpåse med staplad ved (40 liter) innehåller runt 50 kWh om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5683
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av pi314 »

Vad man får ut av energiinnehållet i veden beror även på pannans verkningsgrad och hur man eldar.
Är pannan sotig så sjunker verkningsgraden.

Det är några parametrar att väga in.
En travad kubikmeter innehåller mycket mindre luft och motsvarar ungefär 1,6 stjälpta kubik.
/Pi
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

mrfrenzy skrev: 4 mars 2023, 20:04:38 Det kommer bli bastuvarmt i rummet efter 2 timmar med 6kW.
Nedervåningen är "öppen planlösning". Med 3,5 kW luft-luft blir det inte mer än 19 grader nu på vintern. Men det vore kanske bra att ha en fläkt eller liknande som flyttar upp värmen till övervåningens 13-16 grader.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

säter skrev: 4 mars 2023, 19:57:10
bearing skrev: 4 mars 2023, 19:19:15 Ska ta en titt igen på de första sidorna i tråden sedan och ge några svar.
Vilken typ av expansionskärl har du?
Det verkar finnas något insvept i glassull på vinden. Och hål genom bjälklagen hela vägen ned i pannrummet. Men inga rör. Men jag skulle vilja ha ett slutet expansionskärl om det går. Har tittat på blocket efter det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av TomasL »

Varför tar du inte kontakt med en rörläggare, och får det korrekt och riktigt utfört, med garantier och dessutom, utfört i enlighet med försäkringbolagens krav.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

MiaM skrev: 3 mars 2023, 06:24:03 Kan huset ha varit såpass kallt att återstående vatten fryst sönder något rör?

Eller, kan det ha varit något fel på systemet som ledde till att panna osv togs bort?

Angående luftningsventilerna så finns det automatiska sådana som avsiktligt släpper ut luft. De ser inte ut som de vanliga. Tror inte de vanliga släpper igenom luft varken in eller ut.
Jag har varit rädd för sönderfrusning, men då läckaget verkar litet tror jag att det har klarat sig. Kanske är det som en del skriver, bara torrt lin som läcker.

Tidigare ägaren tog bort pannan (pelletskonverterad oljepanna) eftersom att han i perioder inte var i huset. Pelletsen fastnade och huset stod sedan kallt. Med luft-luft-pumpen antar jag att han fick mer tillförlitlig värme. Jag är glad att han lät radiatorerna sitta kvar.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av bearing »

TomasL skrev: 4 mars 2023, 21:55:58 Varför tar du inte kontakt med en rörläggare, och får det korrekt och riktigt utfört, med garantier och dessutom, utfört i enlighet med försäkringbolagens krav.
Vill lära mig. Kunna laga fel själv. Och vill inte att det blir dyrt, för då tar det lång tid att "elda hem" investeringen. Sen verkar det svårt att få tag i de olika hantverkare som behöver vara involverade i olika etapper. Det "projektledande" som jag skulle behöva göra har jag ingen fallenhet för. Men jag har flera par snickarbyxor och grovhandskar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14827
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av rikkitikkitavi »

TomasL skrev: 4 mars 2023, 21:55:58 Varför tar du inte kontakt med en rörläggare, och får det korrekt och riktigt utfört, med garantier och dessutom, utfört i enlighet med försäkringbolagens krav.
Försäkringsbolagen ställer krav på att arbetet är fackmannamässigt utfört, inte att en fackman utfört det.
Just VVS är faktiskt inte så krångligt och ingen blir skadad om det går på tok, däremot kan det kosta pengar :)

Det enda som kräver behörighet och auktorisation är el, Fgas och sotning i ett hem. Möjligen fasta gasinstallationer också.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av AndLi »

Och sotningen kan man få göra själv under vissa förutsättningar
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av säter »

Du får börja med att försöka hitta läckaget.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5683
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av pi314 »

På tal om läckage...

Jag har haft säkerhetsventiler som börjat läcka. Ibland lite, ibland mer. Därför låter jag utloppet från säkerhetsventiler gå ner i en plastburk, så att jag ska se om det kommer något där. Ofta går det direkt till ett avlopp. Då kan man missa ett litet läckage i en säkerhetsventil.

/Pi
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Vattenmantlad kökspanna med ackumulatortank och styrning

Inlägg av Teknikern »

Det finns ju dom här som älskar larm, loggar allt in absurdum så varför inte ha läckagelarm på varenda rörkoppling och varenda säkerhetsventil och alla övriga ställen och sen låta en Arduino sammanställa alla data om var det läcker och hur mycket samt rita en graf på nån display? Tänk vilket härligt nätverk av kablar det skulle bli i en villa. :lol:
Skriv svar