DRAM-kort till HP1000 A400

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

DRAM-kort till HP1000 A400

Inlägg av AndersG »

Lika bra att separera saker och ting
Det där med HP1000 låter spännande. Djupt inne i dimman bland gamla minnen har jag för mig att jag lekt en hel del med sådana för länge sedan. Har den remsläsare? 1/2" bandstation? Vad har du för programvara till den? Jag minns att jag bl.a. sett en timesharing Basic och OS med rätt mycket verktyg för utveckling på HP1000. Om jag minns rätt var OSet lite realtidsorienterat?
HP1000 kör ett RTOS som heter RTE-A. Påminner litet om Unix, har ett hierarkikst filsystem, multikörning atc. Finns BASIC och kompilatorer för Fortran, C, Pascal. Själva CPUn har en monitor som heter VCP där man kan testa minne, boota etc.

Det här med HP1000 blev mest ett olycksfall i arbetet. Fick tag på en för överkomligt pris då vi märkte att min diskemulator inte fungerade OK på HP1000. Min är en A400, minstingen in en 16-slot rack, men 2Mb RAM och två HPIB kort. Tyvärr är nätdelen litet otillförlitlig.

Håller på att bygga en mini-A400 med 5 slottar.
Kan HP1000 sköta refresh eller måste du göra det separat senare?
A400 har en separat refreshsignal.
Jag gissar att det var så att "original" minneskort till HP1000 hade inbyggd hidden refresh på minneskorten?
Korten har en räknare som kör refresh då CPU triggar den.
Minnestest
Minnesfel behöver inte vara uppenbara. En vettig minnestest bör använda lite olika metoder för att testa om fel kan smyga sig in, beroende på vilka datamönster som lagras. Jag hittade lite om detta här.
Enklaste varianten av HP1000 har paritet. De vassare modelelrna har ECC. Tänkte köra paritet. SIMMarna är ju 32 bit, men A400 16 så jag har ledigt.

Edit: Man lär sig en helvetes massa av att läsa HPs scheman och dokumentation!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: DRAM-kort till HP1000 A400

Inlägg av AndersG »

Har varit väldigt dålig på att uppdatera här:
IMG_20230411_194523.jpg
Det mesta av logiken finns nu, dock inte refresh, men det är mitt minsta problem. Har testat både med HCT och ACT, men skall även testa ALS. Orgfinalkorten har 74F och 74S, men antagligen för att klara de snabbare A600 och A700 processorerna. Har fått till en tajmning av CAS och RAS som är nästan exakt vad orginalkortet.

Har problem med glitchar. Kan vara flatkabeln. Orginal sitter korten i rack mot ett backplane och minnes och CPU korten förenas i andra änden av en "frontplane" och det är den som jag ersatt med en flatkabel. Majoriteten av handskakningen går där och A10..A23. I backplane A0..A9 samt D0..D9.

Jag har caddat ett buffertkort som pluggar i breakoutkortet och som hanterar buffer/latch för adresser och data så med det blir det litet redigare.

Får paritetsfel vid uppstart med VCP (monitorn) kör så jag kan lägga in ett assemblerprogram som läser/skriver till SIMMet, problemet är att få se tillräckligt många signaler samtidigt så jag skall fixa litet snoddar till HP1631D som har max 48 kanaler så jag kan observera alla data och adresslinjer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: DRAM-kort till HP1000 A400

Inlägg av AndersG »

A400 kan adressera 16megawords (A0..A23). Jag använder 17 bitar på SIMMet (16 data+paritet). Tänkte att om jag tar ett 64Mb SIMM så räcker det med ett.
Skriv svar