Radioantenn

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Radioantenn

Inlägg av Mindmapper »

Antar att vertikal polarisation har införts pga EU. EU har ju bestämt att alla nyabilar som säljs ska ha digital radio. I de flesta länder har dessa vertikal polarisation. Så förmodligen EU anpassning.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Radioantenn

Inlägg av Biker »

Ne , DAB är dött och sänder på hel annan frekvens.

Däremot har dom flesta dom flesta fm mottagare ink bilar vertikal antenn i nån form
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Radioantenn

Inlägg av Mindmapper »

Så här lätt det från EU, visserligen en stund sedan. Men är det inte troligt att Sverige anpassar sig till vad EU säger?
https://industryeurope.com/sectors/tran ... u-mandate/
och lite mera svenskt.
https://radionytt.se/nyheter/krav-pa-di ... r-inforts/
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Radioantenn

Inlägg av Biker »

Ja men det finns nästan ingen dab här ändå...
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Radioantenn

Inlägg av pi314 »

För att inte komma för långt från trådämnet...

Fördel med verttikal polarisering
Om mottagaren är mobil, till fots eller på cykel eller i annat fordon så torde vertikalpolarisering vara enklare att hantera. Ett vertikalt "spröt", kvarts våglängd eller förkortat, räcker nästan alltid.

För stationär mottagning är det väl också i allmänhet enklare med vertikal polarisation. En antenn kan hängas upp i en punkt på väggen. En nackdel är väl att befintlga horisontalpolariserade antenner placerade utomhus, t.ex. på tak, bör vridas 90°. Det kräver takarbete och lite ny mekanik.

Om man ska ta emot från flera sändare med olika placering så har en vertikal dipol fördelan att vara "runtstrålande". En horisontellt placerad diopol har en riktverkan och är riktigt dålig för att ta emot signaler som kommer i dipolens riktning. Den tar ju bäst emot det som kommer 90° i förhållande till dipolen.

Digitalradio - DAB
Jag är lite skeptisk till digitalradio. Kanske delvis för att det betyder att alla befintliga mottagare blir värdelösa. Jag var IOFS lite skeptisk när det började talas om digital-TV också, av samma skäl. Idag är jag 100% övertygad om att digital-TV är vida överlägsen analog TV.

/Pi
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Radioantenn

Inlägg av BJ »

Utom när det gäller tiden att starta.
Jag tror att alla digital-TV-apparater jag har sett tar en
väldigt väldigt lång tid på sig att starta. Och att byta kanal
tar också lång tid. Varför är det så?
En dator i TV:n som behöver startas, och kanske TV-program
som buffras?

Många rund-mottagande radioantenner som säljs
är väl horisontella, som den här:

https://www.digitaltvexperten.se/22-ant ... -fm-antenn
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Radioantenn

Inlägg av MiaM »

Undrar hur de tänkte här? Ska folk som har gamla bilar borra hål och montera ny antenn mitt på taket, så att de ser ut som nån slags hemgjort ungdomsmässigt försök att imitera svunna tiders polisbilar?

Anledningen till att antenner sitter på kanten av bilar är för att karossen ska bidra till att vrida polarisationen. Komradioantenner, mobiltelefonantenner och liknande som man hade förr satt dock normalt mitt på taket, pga vertikal polarisation.

Jag kan förstå EU-krav på DAB, men kan också tycka att t.ex. Sverige borde också ha tryckt på och ställt krav på att nya bilar också måste ha analog radio med RDS-trafikinfo. Tyvärr lär det fortfarande förekomma bilar på våra vägar som inte har fungerande RDS-trafikinfo.

Som sidospår kan man tycka att det vore också önskvärt med krav på varningslapp för trafikfara för de där "FM-sändare för mobiltelefon" att det finns risk att RDS-trafikinfo inte fungerar ihop med dessa.

Allmänt så har väl detta med analog FM v.s. DAB redan tjatats till leda, men mitt argument för att behålla analog FM men införa digital-TV är att FM-radio är "bara" 20,5MHz av frekvensspektrat samtidigt som det lär väl bokstavligt talat finnas miljontals mottagare överallt och folk kommer med högsta sannolikhet inte att uppdatera överallt där det "borde" uppdateras, utan folk kommer sluta lyssna på marksänd rundradio. Det är i mitt tycke ett rätt stort trafiksäkerhetsproblem dels i storstäder och dels på långfartsvägar där RDS-trafikinfo används rätt ofta för att varna för problem. Men det är också ett slags demokratiproblem i form av att om folk börjar lyssna på nätradio i större utsträckning så blir det svårare för oss invånare att rösta fram politiker som styr upp regelverk (tänker sånt som hat-innehåll, reklam för tveksamma grejer och vad det kan vara).
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Radioantenn

Inlägg av pi314 »

Har det informerats om polarisationsbytet?
Helt uppenbart får polarisationsbytet konsekvenser för radiolyssnare och fastighetsägare. Som radiolyssnare och fastighetsägare har jag inte sett eller hört något om polarisationsändringen innan det kom upp i den här tråden. Även då var det ganska svårt att leta fram relevant information om att det pågår en polarisationsändring i hela landet.

Skärpning Sveriges Radio och Teracom!

Ni genomför en förändring som kan påverka många radiolyssnare utan att informera om det. Hur tänkte ni då?

/Pi

Edit: Jag har skrivit till SR och frågat om hur dom informerat om förändringen av polarisationen och vilka konsekvenser det fått. Jag har även skrivit till PTS och frågat om det inte borde informeras om detta. Jag försökte kontakta Teracom, men dom använder ett tredjepartföretag för "support". Där lyckades jag inte få fram ett meddelande. Det är uppenbart att Teracoms kunder inte alltid är förtjusta i Teracom...

Här finns några "omdömen för Teracom kundtjänst".
https://www.kundtjanster.com/teracom-kundtjanst
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Radioantenn

Inlägg av guckrum »

Jag tror att alla digital-TV-apparater jag har sett tar en
väldigt väldigt lång tid på sig att starta. Och att byta kanal
tar också lång tid. Varför är det så?
Bandbredden är dyr så videokompressionen är hård, och det kan därmed gå långt tid mellan så kallade I-frames. Alla andra frames är baserade på tidigare I-frames, så innan man fått dessa kan man inte visa någonting alls.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Radioantenn

Inlägg av BJ »

Ja, så måste det ju vara. Jag tänkte inte på att dom
kommer så sällan. Men det här med starten...
Från att jag knäpper på TV:n tills att bilden är framme
så tar det 28 sekunder. Att byta kanal sen tar ungefär
3 sekunder.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Radioantenn

Inlägg av pi314 »

Tiden mellan i-frames
Max-tiden är konfigurerbar. Tiden varierar också beroende på innehållet.
I Sverige, om man ser till det som Teracom hanterar, så skulle jag gissa att maxtiden är runt en sekund. Kanske t.o.m. mindre.
Om en störning får bilden att helt eller delvis kollapsa så är mitt intryck att det aldrig tar en sekund innan man kan se bilden igen.

Skulle tiden vara längre så gissar jag att tittare i glesbygd med dålig signal skulle svårt att se på TV.

Dessutom vet vi ju att kanalbyten är nästan momentana, även när man hoppar mellan sändare.

Min gissning är att den långa uppstartstiden beror på att det är en dator som ska starta upp.

Jag tog just tid på TVn framför mig, en gammal Samsung. Ca 10 sekunder för uppstart. Ca 2-3 sekunder för kanalbyte.

/Pi
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Radioantenn

Inlägg av Mickecarlsson »

:back:
Tråden handlar om antenner, inte digital-tv.
Tack vare tråden fick jag veta att jag ska ändra mina antenner från horisontellt till vertikalt.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Radioantenn

Inlägg av Biker »

Nej antennen monteras inte på bakflygel för att vrida polarisation utan av praktiska skäl.

Däremot får man rikteffekt med högst antennvinst mot det håll man har mest plåt mot

Numera har man slingor i rutor eller backspeglar i form av aktiva antenner och det är i stora drag vertikalpol också
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Radioantenn

Inlägg av MiaM »

Jo, eller har alla ljugit om detta med antenner på bilar/fordon och polarisation?

Både 27MHz, alltså klart lägre frekvens än FM-rundradio, och mobiltelefon/VHF/UHF-radiokommunikationsantenner, alltså klart högre frekvens än FM-radio, har ju alltid monterats en bra bit in från kanten om möjligt, t.ex. mitt på taket.

Angående moderna bilar så sitter ibland FM-antenner tydligen även i andra karossdelar som är av plast. Om man t.ex. har C70 gen 1 utrustad med diversitetsradio (originalmonterad SC-901) så lär andraantennen sitta i plastdetaljen som sitter under höger baklyse.

Intressant nog så hade Volvo glasantenn redan i 850 kombi från tidernas begynnelse, men vanligt spröt för sedan/kupémodellerna ett gäng år till. V70 gen 1 och antagligen även 850 kombi med diversitetsradio har glasantenn i båda bakre sidorutorna. Makalöst bra mottagning jämfört med det mesta annat jag provat på, men det är ju å andra sidan standard att det blir väldigt bra med diversitet.
gubbtratt1
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 februari 2023, 11:14:38

Re: Radioantenn

Inlägg av gubbtratt1 »

Jag är tydligen van vid mindre aktiva forum... På maskinen skulle jag inte ha fått några fler svar och absolut inte en diskussion om digital tv. I alla fall så köpte jag en billig inomhus-tv-antenn från biltema i dag, oklart om och hur bra den fungerar, om det går dåligt med den så återgår jag till bilradioantenn i taket. Sen om jag får tv-antennen att fungera så skulle det vara en fördel att få kopplat den till både tv och radio, finns det adaptrar/fördelningar för det, eller måste jag hitta på nåt?

Sen också skrev nån nåt om att man måste ha extern omvandlare om tv:n i fråga inte klarar digital signal, hur vet man om tv:n gör det eller inte?
Skriv svar