Radioantenn

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
gubbtratt1
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 februari 2023, 11:14:38

Radioantenn

Inlägg av gubbtratt1 »

Jag är ny på forumet och ganska garanterat i fel kategori, om inte på helt fel forum. I alla fall, var är det tänkt att såna radioantenner som på bilden ska monteras?
Screenshot_20230222-121134-079.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5782
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Radioantenn

Inlägg av rvl »

Captain obvious säger max ca 125 cm från radion. :D
Det blir väl främst att hänga på väggen då? Kanske bakom hyllan där radion står, om estetik är viktigt, eller i ett fönster om man är ute efter bästa signal.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Radioantenn

Inlägg av HUGGBÄVERN »

OM du ska köpa ska du kolla Kjell.com. Möe billiare ...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Radioantenn

Inlägg av 4kTRB »

Billigast är att tillverka en själv av 300 ohms bandkabel.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Radioantenn

Inlägg av Bjaellerud »

Det är en halvvågsdipol, för 88 - 108 MHz.
Måtten 70 cm kommer sig av frekvensen och våghastigheten.
dvs 300/ 100 MHz = 3 meters våglängd.
Delat med fyra ger 75 cm per dipolben.
Man brukar kompensera för våghastigheten i tråd, med 95 % vilket då ger 71 cm, kortare för frekvenser över 100 MHz och längre för P1 på 92 MHz.
Antennen brukar komma med Fm mottagare för stereoanläggningar.
Att själv bygga en halvvågsdipol finns en miljon beskrivningar av på nätet.
Att hänga upp den som på bilden ger horisontell polarisation, vilket UKV sändarna med FM har.

Roysan
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Radioantenn

Inlägg av 4kTRB »

Tilverka en vikt halvågsdipol så får du bättre bandbredd.
Bra att ha är typ en NanoVNA så kan du trimma den perfekt.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Radioantenn

Inlägg av Swech »

Precis... NanoVNA .... finns på ICA...
Tror inte svaret passar frågan
Swech
gubbtratt1
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 februari 2023, 11:14:38

Re: Radioantenn

Inlägg av gubbtratt1 »

Tack för alla svar! Jag har sett att det finns billigare, bilden pga att mått finns med på den. Jag tror inte att jag tänker bygga en egen. Sån som på bilden, går den att montera längre bort från radion med skarvkabel eller vad det heter i radiosammanhang Det är lite dåligt med rum bakom radion men med 1m längre kabel skulle den rymmas. Sen också, fungerar den direkt under plåttak? Sen nu när jag ändå håller på och frågar så fungerar det med en bilradioantenn och adapter?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Radioantenn

Inlägg av adent »

Det går att montera längre bort. Men om möjligt så undvik skarvkabel, det kommer funka, men kan du köpa en med längre medföljande "sladd" så gör det istället.
Den kommer troligen fungera dåligt direkt under ett plåttak, men fungera gör det nog lite beroende på exakta avståndet. Men inte alls optimalt.
En bilradioantenn är gjord för att ha bilen som jordplan och kommer troligen fungera ganska dåligt. Sätter du bilantennen genom ditt plåttak och ut på ovansidan kommer den troligen fungera bra.

MVH: Mikael
gubbtratt1
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 februari 2023, 11:14:38

Re: Radioantenn

Inlägg av gubbtratt1 »

Tack! Får se vad jag gör, men nu vet jag vilka alternativ som fungerar i alla fall.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Radioantenn

Inlägg av MiaM »

Biltema tar 39:- för sin
https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000048382

Vad har du för anslutning på radion/stereon?

Om du har 75-ohm-kontakt som passar direkt på den antennen så kan du använda exakt samma kabel med färdiga kontakter som man använder för att ansluta/förlänga TV-antenner med.

OBS att standarden säger att det ska vara hane på radion och hona på antennen för FM, medan det ska vara hona på en TV och hane på en TV-antenn. Men det finns vissa stereoanläggningar som gjort fel, och då kan du behöva en vändare med hane-hane för att en korrekt FM-antenn ska passa.

Om din radio har 300ohm-ingång så måste du dels klippa bort kontakten från antennen, och dels måste du använda bandkabel för att skarva den. Om du inte tänker beställa lös bandkabel online så är det nog enklast att köpa ett par extra antenner och använda dem som råmaterial för skarvsladd om du behöver skarva 300 ohm.

OBS dock att dessa antenner är lämpade för t.ex. träväggar men är helt usla för väggar av betong, tegel osv och går inte att använda alls om väggarna är av plåt. Om du har olämpliga väggar så kan det tyvärr bli så att du måste sätta upp antennen PÅ fönstret, typ tejpa fast den på glaset eller liknande. Skitfult. Andra alternativ kan vara att sätta fast den på baksidan av möbler som är placerade en bit från väggar.

Som tur är är FM-radio väldigt okänsligt för reflektioner och annat elände som skulle gjort signalen oduglig om det varit analog TV. Så det går rätt bra att laborera lite hur man vill.

Men först kan du ju prova att bara ansluta en enkelledare av lagom längd till mittstiftet på 75-ohm-antenningången på radion/stereon. Det kan funka hyggligt.

OBS också att olika sändare har olika polarisation. Sveriges Radio kör ofta med horisontell polarisation och då ska antennen sitta som på bilden, och om du tänker dig att de utsträckta delarna är dina armar och du har huvudet och ögonen vända rakt framåt så ska du titta mot sändaren. Reklamkanalerna verkar ofta köra vertikal polarisation och då ska antennen sitta på högkant. Där finns ingen riktning, den blir rundstrålande (eller man kanske ska säga "rundmottagande" för en mottagarantenn?).

I praktiken är det nog enklast att du bara köper antennen och provar hur mottagningen blir med olika placeringar. OBS att sånt som strömsladdar och allmän placering av mottagaren kan påverka mottagningen.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6112
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Radioantenn

Inlägg av Biker »

Bjaellerud skrev: 22 februari 2023, 13:11:00 Det är en halvvågsdipol, för 88 - 108 MHz.
Måtten 70 cm kommer sig av frekvensen och våghastigheten.
dvs 300/ 100 MHz = 3 meters våglängd.
Delat med fyra ger 75 cm per dipolben.
Man brukar kompensera för våghastigheten i tråd, med 95 % vilket då ger 71 cm, kortare för frekvenser över 100 MHz och längre för P1 på 92 MHz.
Antennen brukar komma med Fm mottagare för stereoanläggningar.
Att själv bygga en halvvågsdipol finns en miljon beskrivningar av på nätet.
Att hänga upp den som på bilden ger horisontell polarisation, vilket UKV sändarna med FM har.

Roysan
Man har la börjat ändra till vertikal pol har jag för mig
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6112
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Radioantenn

Inlägg av Biker »

xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Radioantenn

Inlägg av xxargs »

Bjaellerud skrev: 22 februari 2023, 13:11:00
Att hänga upp den som på bilden ger horisontell polarisation, vilket UKV sändarna med FM har.
det är faktiskt både och - typiskt P1,P2, P3,P4 ala rikskanaler har horisontellt medans 'reklamkanaler' har ofta vertikalt.

på marknivå spelar det inte så stor roll då det skruvar och vrider sig ändå av alla olika strukturer som fins i närmiljön och du kommer att få prova olika lägen mellan horisotell till vertikal placering ändå tills det blir som bäst på din favoritkanal som du spenderar mest tid med.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5793
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Radioantenn

Inlägg av pi314 »

Övergång från horisontal till vertikal polarisering för riks-FM-kanalerna
Byte av antenner på FM-sändarna pågår. En hel del antenner byttes under 2022 och bytena fortsätter under 2023.
Kan mottagningen påverkas efter antennbytet?
I samband med antennbytet kommer även den så kallade polarisationen att ändras från horisontell till vertikal. Det betyder att lyssnare som använder en fast antenn måste ändra antennen så att den sitter vertikalt för att få optimal mottagning. Detta gäller även där man är ansluten till en centralantenn, till exempel i en flerfamiljsfastighet. Du bör då kontakta hyresvärden/fastighetsägaren för information.
https://sverigesradio.kb.kundo.se/guide ... ttagningen

Någon förklaring till varför horisontell polarisering var bättre fram till 2022 och att nu vertikal polarisering är bättre har jag inte hittat.

Däremot har en hel del lyssnare klagat över dålig mottagning. Kanske under byten av antenner, kanske som en följd av att antennerna bytts och att polariseringen ändrats.

https://kundo.se/org/teknisk-support/d/ ... ing-pa-p2/

Informationen om att polariseringen bytts eller ska bytas måste väl minst sägas ha varit bristfällig. Jag, och jag misstänker många med mig, har en horisontalpolariserad dipol för FM-mottagning.

/Pi
Skriv svar