Vacuum

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
vespaman
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 december 2007, 22:13:58
Ort: Sundbyberg

Vacuum

Inlägg av vespaman »

Hej

Jag har insett ett ökande behov av vacuum på kontoret, dels för en testutrustning som ska suga ner ett kretskort mot testpinnarna, och dels för att bli av med den vacuumpump som min lilla ytmonterare har inbyggd i sig, så det blir lite tystare.

Men: jag inser att jag inte har så stor pejl på detta.. Kanske någon här har?

Först tänkte jag köra med en ejektor till min testutrustning, men nu tror jag hellre på en pump typ https://www.amazon.se/dp/B078ND2SPY?ref ... 3C796H327M som man kör mot någon tank (har en gammal glas-damejeanne som borde funka). Men det verkar som att de flesta vacuumpumpar inte har någon medföljande tryckstyrning (som kompressorerna brukar ha).

Pumpen får stå i garaget, så den kommer inte att störa tror jag, och borde dessutom vara tystare än ejektorn+kompressor, och så leder jag in vacuum via 8mm hård pneumatikslang till kontoret mha de där små snabbkopplingarna man använder för tryckluft (funkar det att använda sådana till vacuum &så??)

Finns det motsvarande styrning för vacuumpumpar, dvs som stänger av pumpen vid något inställt tryck? Och tänker jag rätt?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Vacuum

Inlägg av Mindmapper »

Är inte hemma på vaacum direkt. Men när det gäller snabbkopplingar till plaströr så skulle jag avråda. I pneumatik sammanhang är de händiga. Fast till lite mer precisions grejor så är de inte direkt anpassade. Vi har använt dom till referenstryck för att skapa olika tryck för kalibrering av instrument. En del läcker som tusan. Det är ju oftast lägre tryck vi håller på med och vi är inte nöjda med dom när det gäller såna applikationer. Kan tänka mig att det blir än mer problem när de används för vaacum. Jag såg visserligen någon typ som jag hade lust att prova. Nu har jag lämnat den branchen så det blev aldrig något prov. Så det finns nog men generellt avråder jag.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Vacuum

Inlägg av Teknikern »

En bit pvc-slang över nylonrören som skarv löser problemet galant och som vacuumpump så köp nån billig oljefri membrankompressor och vänd bakfram på den så den suger vacuum i tanken. Vacuumpressostater vet jag inget om däremot men hör på nån kylfirma, där finns mycket konstigt.
Skriv svar