Laser gravering / skärning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Laser gravering / skärning

Inlägg av mippen »

Då min 40w CO2 maskin har ett sprucket rör så är det dags att fundera på ersättning.
Såg nyligen en snabb genomgång av en 40W(??) diode laser som enligt videon verkar kunna skära i material:


Är det någon här som har mer erfarenhet?
så svårt att veta vad det är för ngt man får.
Tex: https://www.amazon.se/ATOMSTACK-Pro-Eng ... hdGY&psc=1

Edit: Såg nu att uteffekten på amazon länken var en 5w maskin..
Men tanken att köra diod istället för c02 är endå lite intressant.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Laser gravering / skärning

Inlägg av pfyra »

Jag har en 5w blå diodlaser och den kan skära i t.ex mdf och plywood. 3mm har jag kört i ett svep i alla fall, men det går nog med tjockare material också, eller så kör man fler ggr. En sak att tänka på är att blått ljus (som i min laser) lyser rakt igenom glas, plexiglas mm. Det går således inte att skära genomskinliga material och andra skyddsglasögon än till en co2 behövs. Jag har inte vågat använda de glasögonen som följde med utan har istället köpt ett par https://protect-laserschutz.de/en/shop/~p1901 som är av riktigt bra klass.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Laser gravering / skärning

Inlägg av pfyra »

En annan sak att tänka på är att diodlasrar, åtminstone de jag sett, är öppna. Det innebär att både ljus och rök sprider sig fritt och du får ordna en låda (och ventilation) på egen hand för att råda bot på det.
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Laser gravering / skärning

Inlägg av mippen »

Våglängd och material val... bra tanke där. Får vara vaksam när man väljer.
Vill kunna skära akryl så gäller att välja rätt där.

Kört c02 tidigare.. lite dålig arbetsyta och vill man ha större blir det snabbt väldigt dyrt.
Låda och utsug är ett måste ..
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Laser gravering / skärning

Inlägg av Teknikern »

Jag har en sån där öppen sak från "kina-Kalle" köpt från Banggood, den står i blästerskåpet när den används där den är totalt skärmad och där det finns utsug, "skyddsglasögonen" litar jag inte ett smack på så den får köra därinne bäst den vill tills det är färdigt, jag är rädd om ögonen, dom finns inte som reservdelar.
Skriv svar