Stoppskruvproblem
Stoppskruvproblem
Jag "byggde om" drivningen till pelletsmatningen förra våren, så att övre drevet drivs med kedja i stället för "kaststjärna" som tidigare.
Efter ett halvårs oproblematisk drift började drevet slira på axeln. Det visar sig att stoppskruven som trycker mot den avfasade delen av axeln gängar ur sig, så att jag måste dra åt den typ varannan dag. Jag har provat med nagellack som gänglås, men det hjälper inte.
Jag funderar över ett par lösningar, men vill gärna höra om det finns andra förslag.
1. Borra ett 2mm hål i springan mellan axeln och drevet och peta in en stålpinne/sprint som lås. (Alltså inte vid avfasningen, utan valfritt annat ställe.) Förutsätter att båda materialen är ungefär lika hårda.
2. Borra in i axeln i stoppskruvens förlängning, så att jag skruvar när i axeln.
Nackdel med alt 2 är att inpassningen måste vara exakt om jag måste återmontera drevet någon gång.
Efter ett halvårs oproblematisk drift började drevet slira på axeln. Det visar sig att stoppskruven som trycker mot den avfasade delen av axeln gängar ur sig, så att jag måste dra åt den typ varannan dag. Jag har provat med nagellack som gänglås, men det hjälper inte.
Jag funderar över ett par lösningar, men vill gärna höra om det finns andra förslag.
1. Borra ett 2mm hål i springan mellan axeln och drevet och peta in en stålpinne/sprint som lås. (Alltså inte vid avfasningen, utan valfritt annat ställe.) Förutsätter att båda materialen är ungefär lika hårda.
2. Borra in i axeln i stoppskruvens förlängning, så att jag skruvar när i axeln.
Nackdel med alt 2 är att inpassningen måste vara exakt om jag måste återmontera drevet någon gång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Inlägg: 27039
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Stoppskruvproblem
Byt ut stoppskruven så att du får plats med två på varandra, lås med gänglås.
Re: Stoppskruvproblem
Vilken version av stoppskruv använder du?
Den med spets brukar sitta, speciellt om man har två 90 grader från varandra.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30015
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: Stoppskruvproblem
ie: ja, det är vanligt med två stoppskruvar i samma hål, iaf i äldre verkstadsmaskiner.
Re: Stoppskruvproblem
En dålig lösning av Thermia på hur de driver en skruv som matar in pellets i brännaren. Det finne en uppdatering som gör att man får den skruven kedjematad sitället.
@ie, du har väl placerat stoppskruven mot avfasningen på axeln innan du drar åt stoppskruven?
@ie, du har väl placerat stoppskruven mot avfasningen på axeln innan du drar åt stoppskruven?
Re: Stoppskruvproblem
Olika gänglås har olika egenskaper.
Tre egenskaper som kan vara värt att tänka på vid val av gänglås.
1. Smutstålighet. För att den del typer ska fästa krävs noggran rengöring innan applicering av gänglås.
2. Hårdhet. En del kan lossas med handverktyg, andra kräver uppvärmning för att lossna.
2. Temperatur då den mjuknar.
Lite om olika typer av gänglås från Loctite.
https://dm.henkel-dam.com/is/content/he ... CAT_SE_WEB
T.ex. Loctite 243 tål lite smuts, men är inte så stark.
Kolla också så att inte något hänt som ökat friktionen när axeln ska vridas. Felet kan ligga där.
/Pi
Tre egenskaper som kan vara värt att tänka på vid val av gänglås.
1. Smutstålighet. För att den del typer ska fästa krävs noggran rengöring innan applicering av gänglås.
2. Hårdhet. En del kan lossas med handverktyg, andra kräver uppvärmning för att lossna.
2. Temperatur då den mjuknar.
Lite om olika typer av gänglås från Loctite.
https://dm.henkel-dam.com/is/content/he ... CAT_SE_WEB
T.ex. Loctite 243 tål lite smuts, men är inte så stark.
Kolla också så att inte något hänt som ökat friktionen när axeln ska vridas. Felet kan ligga där.
/Pi
Re: Stoppskruvproblem
Ja@ie, du har väl placerat stoppskruven mot avfasningen på axeln innan du drar åt stoppskruven?
Jag tror den är spetsig.Vilken version av stoppskruv använder du?
Så för att göra en "två-skruvs"-lösning så kan jag kapa en skruv och fila ett spår för skruvmejsel och dra i den, sen ta en vanlig skruv som skruv två?
Re: Stoppskruvproblem
Svårt att avgöra. Det kan bli trögt när ett pellets kommer i kläm.Kolla också så att inte något hänt som ökat friktionen när axeln ska vridas. Felet kan ligga där.
Kommer inte ihåg.Hur satt "kaststjärnan" fast?
Re: Stoppskruvproblem
Kollade nu. Hela den axeln byttes ut då rotationsriktningen ändrades för den matarskruven. Så det är irrelevant hur den satt fast förut.Hur satt "kaststjärnan" fast?
Re: Stoppskruvproblem
Då har du fel skruv. Jag tog loss min och den är platt, vilket ju är naturligt då den skall låsa mot avfasningen på axeln. Det jag har är den skruv som var med i ombyggnadskitet jag köpte.
Hur ser axeln ut vid avfasningen, är det rakt och fint eller finns det skador efter tidigare slirningar av låsskruven?