Förnya min gamla hembyggda förstärkare - vilken väg att ta?

Berätta om dina pågående projekt.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Förnya min gamla hembyggda förstärkare - vilken väg att ta?

Inlägg av JanErik »

Inser att min förstbyggda förstärkare från år 2000 inte längre når upp till den ljudkvalitet jag förväntar mig.
Det är en dubbelmono ESP P3A,
Bild
Dock är det ju vansinne med så långa ledare till transistorerna och den var svår att justera, säker på att den går i Klass B till stor del.

Nu funderar jag ersätta stegen med
a) LM3886 parallellt, har redan fyra chip, ska funka bra med +-34V som jag har efter likriktarna nu.
b) Klass D, då fyra kanaler för att driva hela min bi-ampade anläggning. Har en TPA3255 (2*300W) och två TPA3116D2-mono-moduler (påstådda 150W). TPA3255 vill ha högre spänning då, har en ringkärna med taps upp till 48VAC.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Förnya min gamla hembyggda förstärkare - vilken väg att ta?

Inlägg av Electricguy »

Jag byggde en LM3886 chipamp i skolan för en massa år sedan, och den låter absolut bra i all sin enkelhet. Osäker på hur bra det går att koppla ihop fler för mer effekt. Men det borde väl gå tänker jag.
Klass-D tycker jag av erfarenhet rent tekniskt låter bra, men över lag blir det ett vassare ljud än AB-steg. Men är man ute efter rå effekt till typ ett subbas-steg så fungerar klass-D fint, även med billiga Kinaprylar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Förnya min gamla hembyggda förstärkare - vilken väg att ta?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick tipset att titta på en chipampen med strömmatning.

https://www.diyaudio.com/community/thre ... ve.389985/


Vågar du, kör du switchat. Priset du betalar för den höga verkningsgraden är lite vassare diskant.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18290
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Förnya min gamla hembyggda förstärkare - vilken väg att ta?

Inlägg av 4kTRB »

Såg en DMOS-förstärkare häromdagen som verkar intressant enligt mig, TDA7294.
Det finns fler liknande från ST.
https://www.st.com/en/audio-ics/tda7294.html
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Förnya min gamla hembyggda förstärkare - vilken väg att ta?

Inlägg av opampen »

LM3886 är en utmärkt krets! Har använt den och varit mycket nöjd!

Rent allmänt avråder jag från switchade nätdel. Eftersom den här sw. frekvensen om man har otur och inte bygger nätdelen helt rätt kan frekvensen överlagras signalen. Man hör inte den då den ligger över det hörbara området men bidrar till signalen.

Klass D fungerar bäst som basförstärkare. För full bandbredd fungerar fortfarande klass AB förstärkare bäst!

Den här TDA7294 verkar intressant! Har ocså tittat på den nu och skulle kunna rekommendera den!

Men det finns ju ingen anledning att koppla ihop den eller andra stärkare med det du redan har! Skilj på dom helt enkelt!
Skriv svar