Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av DanielM »

Låt oss säga att du ska styra något, en maskin. Borde inte trådlöshet vara ett bra alternativ med tanke på att drönare har trådlöshet och det verkar riktigt pålitligt.

Jag har kollat upp Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 som är en WiFi-modul. Dessa kostar 100 kr styck. WF200/Microchip ATWINC1500 har SPI/SDIO-gränssnitt, så den verkar utmärkt med att koppla ihop med en annan mikroprocessor.
Jag tittade först på ESP32, men tvekade lite. Visst, dom verkar lovande, superbilliga också. Men oftast får man det man betalar för.

Mina frågor är:
1. Är denna värt att testa?
2. Hur stabil är egentligen trådlöshet?
3. Om jag vill börja med Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500, vilket utvecklingsverktyg/IDE ska jag använda då?
Senast redigerad av DanielM 9 februari 2023, 10:20:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Silicon Labs WF200 - Värt att testa?

Inlägg av AndLi »

1. Är denna värt att testa?
Det beror helt på dina krav, 100 kr låter dyrt, det är ju mer än en komplett RPi Pico W kostar och då får du två kärnor för din applikation med.

2. Hur stabil är egentligen trådlöshet?
Det beror helt på implementationen, talar du om de protokoll som används av WF200 eller om trådlös överföring i allmänhet.

3. Om jag vill börja med Silicon Labs WF200, vilket utvecklingsverktyg/IDE ska jag använda då?
Jag gissar att de stoppat in stöd i sitt "Simplicity studio" miljö.
Men man behöver väl inte skriva någon kod på WF200 så det är väl mer beroende vad du tänker koppla den till.
WGM160P är väl en trevlig modul om du vill gå all in SiLabs
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av DanielM »

Ja, Raspberry Pi är billigare, men nu måste vi tänka på tillgängligheten också. En Raspberry Pi är en leksak och måste ha ett operativsystem på.

Jag har hittat en annan modul:
Microchip ATWINC1500

Denna är lite billigare. Bara SPI-buss och denna måste man programmera. Men det verkar vara en integrerad lösning också. Enklare att löda.
Få se om jag väljer den eller WF200.

Men det viktigaste är att kolla om WiFi är liksom...inne nu. Jag har hört att vissa föredrar kabel för att det är stabilt och säkert. Men jag har aldrig sett något problem med WiFi. Det har fungerat lika bra. Däremot sämre hastighet. Men ska man bara skicka 20 bytes fram och tillbaka, ja, vad spelar det då för roll?
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av pfyra »

Var går gränsen för att vara eller inte var en leksak? Jag håller på med en PLC på jobbet som det sitter en rpi i, och den skulle jag inte klassa som leksak.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av Icecap »

Trådlös kommunikation ÄR per definition instabil!
Det "solida" består av omsänding, CRC-liknande kontroll av data, avstånd till störkällor osv.

I ett industriellt miljö ville jag DEFINITIVT undvika trådlöshet om inte det finns MYCKET starka skäl för trådlöshet.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av DanielM »

pfyra skrev: 9 februari 2023, 11:28:51 Var går gränsen för att vara eller inte var en leksak? Jag håller på med en PLC på jobbet som det sitter en rpi i, och den skulle jag inte klassa som leksak.
Einstein sade en gång i tiden.
En modell ska vara så simpel som den kan bli, men inte enklare
Detta betyder att det ska vara så enkelt som möjligt, utan att reducera bort viktiga funktioner, vilket Raspberry Pi och Arduino gör, för att det ska vara anpassat mot folk med utbildningsbehov.

Sedan brukar Raspberry Pi inte ha så långa serier på sina produkter, vilket gör det känsligt om man ska ha ett långtidsprojekt.
Icecap skrev: 9 februari 2023, 11:45:46 Trådlös kommunikation ÄR per definition instabil!
Det "solida" består av omsänding, CRC-liknande kontroll av data, avstånd till störkällor osv.

I ett industriellt miljö ville jag DEFINITIVT undvika trådlöshet om inte det finns MYCKET starka skäl för trådlöshet.
Intressant. Varför ser jag att trådlöshet börjar allt mer dyka upp inom industriell miljö? Kan det vara bristen på kunskap om risker, eller kan det vara så att trådlöshet är faktiskt riktigt stabilt nu för tiden?
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av ojz0r »

DanielM skrev: 9 februari 2023, 12:01:07 Intressant. Varför ser jag att trådlöshet börjar allt mer dyka upp inom industriell miljö? Kan det vara bristen på kunskap om risker, eller kan det vara så att trådlöshet är faktiskt riktigt stabilt nu för tiden?
Man ser kanske trådlöshet dyka upp där det inte är kritiskt. Datainsamling för analys är mindre viktigt än för styrning.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av AndLi »

DanielM skrev: 9 februari 2023, 10:24:15 Ja, Raspberry Pi är billigare, men nu måste vi tänka på tillgängligheten också. En Raspberry Pi är en leksak och måste ha ett operativsystem på.
Du blandar ihop produkterna, vad gör RP2040 mer leksak än en micro processor från någon annan leverantör?
Men det viktigaste är att kolla om WiFi är liksom...inne nu. Jag har hört att vissa föredrar kabel för att det är stabilt och säkert. Men jag har aldrig sett något problem med WiFi. Det har fungerat lika bra. Däremot sämre hastighet. Men ska man bara skicka 20 bytes fram och tillbaka, ja, vad spelar det då för roll?
ska du skicka 20 bytes kanske wifi inte är rätt protokoll..
Men visst ger väl en kabel en känsla av högre stabilitet och säkerhet, men det beror ju helt på implementation..
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av ToPNoTCH »

DanielM skrev: 9 februari 2023, 09:19:39 Låt oss säga att du ska styra något, en maskin. Borde inte trådlöshet vara ett bra alternativ med tanke på att drönare har trådlöshet och det verkar riktigt pålitligt.
Nej det är ett dåligt alternativ som kräver massa tillförda säkerhetsmekanismer.

Drönare är trådlösa för att dom blir tråkiga och fyller inte sin funktion om man måste ha sladd till dom, inte för att det är pålitligt.
Det är ett nödvändigt ont varpå man tvingas tillföra massa olika säkerhetsmekanismer, där flera av dom skall motverka att drönaren kraschar eller flyger all världens väg när det trådlösa slutar fungera.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av DanielM »

Hur ser marknaden ut med trådlöshet ute på industrin? Om vi tar t.ex. maskiner.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av AndLi »

Radiostyrda lok har använts länge nu
Vilken kranbilsförare vill inte ha en trådlös kontroll till sin kran?
Eller Telfrarn.
Lastbilen jag lekte med i somras körde fjärrkontroll till bakgavellyften (eller knappar) men trådbunden kontroll till luftfjädringen, jag hade önskat att det var tvärt om.. man ville ju oftare stå bak och se när man fått fjädringen lagom.

Så stor och ökande, men för en operatörsplats precis framför en maskin är det väl rätt onödigt, risk/vinst analys lär väl göras för att se om det är värt arbetet..
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av DanielM »

Fast om man vill minimera risker så finns det ju mekaniska hjul och fjädrar istället :D

Jag har ett val mellan Microchip ATWINC1500 och Silicon Labs WF200. Vilken skulle ni rekommendera?

WF200 är bara 4x4 mm i storlek. Detta är riktigt litet.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av AndLi »

Och ATWIN är 5x5 spelar det verkligen någon roll?

Och har du tittat på mängden omkringkomponenter de två behöver? tar de upp samma yta?

Lämpligen väljer du någon av modulerna baserad på denna IC om du vill slippa mycket onödigt bök...
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av DanielM »

Det jag skulle vilja komplettera är just trådlösheten.

Jag känner mig hemma på STM32. Det är enkelt, lätt att få tag på diverse ST produkter om man inte ska ha något speciellt. Men så fort man ska ha något speciellt, ja, då får man slåss med Volvo om man ska få sig en riktig fet STM32:a.

Det jag saknar hos ST är just trådlösheten. Då borde väll en WF200 passa utmärkt. Jag försöker förstå hur man programmerar WF200. Något med Simplicity Studio.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Silicon Labs WF200/Microchip ATWINC1500 - Värt att testa?

Inlägg av AndLi »

Du ska koppla den till en silab uC? Och inte en STM32?
Skriv svar