Hälsokoll på batteribank

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
andwi
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 februari 2023, 21:24:40

Hälsokoll på batteribank

Inlägg av andwi »

Vi ska bygga upp en batteribank i en fjällstuga. Det är ett 48v-system, så fyra seriekopplade batterier per grupp. Vi tänker kanske 6 grupper, dvs 24 batterier. Med så många batterier blir det statiskt troligt att något kommer att paja inom några år.
Nu vill man ju inte skruva loss alla för att kolla hälsan hos dem särskilt ofta. Men jag tänker man borde kunna mäta alla på en gång även om de är inkopplade.
Jag skaffar en massa ad-omvandlare och kopplar till en raspberry eller liknande, och mäter potentialen mellan alla batterier. Det blir tre per grupp (plus en över totalen). Dvs, 3*6 + 1 = 19. (För att få ner spänning till ttl-nivå så seriekopplar jag ett par motstånd per batteri. Om jag seriekopplar 10k + 90k så borde jag väl växla ner från 12v till 1.2?)
Dessutom kopplar jag en shunt i serie på varje grupp för att mäta alla strömmar.

Jag tycker att det borde säga en hel del om man jämför alla dessa värden, särskilt över tid. I princip ska potentialen över alla batterier vara densamma. Likaså borde strömmen vara densamma i alla grupper. Exakt vilket värde har inte någon betydelse. Om jag ser att spänningen avviker på något batteri kan jag ta loss det och kolla hälsan lite mer noggrant. På samma sätt borde en grupp som har en avvikande strömstyrka indikera att något eller flera batterier i gruppen är dåligt.

Skulle detta kunna funka? Jag har bara grundläggande kunskaper om det elektriska, tycker den digitala sfären är lite enklare. Jag kommer behöva kalibrera systemet, borde enkelt gå att jämföra vad ett instrument mäter upp med det jag ser efter ad-omvandlingen.

Naturligtvis funderade jag på att sätta upp en led-matris som visar på hälsan för varje batteri, men det är nog lite overkill. Mer rationellt att sätta upp en html-sida som presenterar alla data och som jag kan inspektera då och då.

Andreas
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hälsokoll på batteribank

Inlägg av Mindmapper »

Jag skulle använda de inbyggda AD-omvandlarna. En för spänning och en för ström. Sedan koppla till en analog multiplexer för att skifta in de olika batterierna. Istället för shunt så skaffar du ett hallelement för att mäta strömmen. Endera färdiga strömklämmor eller så bygger du själv. En ESP32 borde fungera. Du ansluter den till WIFI.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Hälsokoll på batteribank

Inlägg av LeCanard »

Någonting liknande Krookens grej ?

Www.batscan.se
andwi
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 februari 2023, 21:24:40

Re: Hälsokoll på batteribank

Inlägg av andwi »

Jag hade nog tänkt mig ESP32. En ADS1115 adc per grupp med batterier och en mux för att samla ihop alla.
Mindmapper skrev: 9 februari 2023, 00:29:41 Istället för shunt så skaffar du ett hallelement för att mäta strömmen.
Hur ansluter man ett hallelement för att mäta ström? Krympslang direkt mot en ledare eller?

När jag googlar runt så hittar man ju det mesta på amazon. Är det lugnt att beställa därifrån? Lite förvirrande med 100 olika 'tillverkare' som leverar samma produkt (exakt samma bild). Men är de generellt legitima?


Andreas
andwi
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 februari 2023, 21:24:40

Re: Hälsokoll på batteribank

Inlägg av andwi »

Misstänker att batscan är lite över min enkla nivå. Undrar om det finns konsumentversioner av dessa system. Det blir ju allt mer populärt att bygga egna elsystem.
Och så vill man ha något att pyssla med i stugan.


Andreas
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Hälsokoll på batteribank

Inlägg av Mindmapper »

andwi skrev: 9 februari 2023, 23:59:53 Jag hade nog tänkt mig ESP32. En ADS1115 adc per grupp med batterier och en mux för att samla ihop alla.
Mindmapper skrev: 9 februari 2023, 00:29:41 Istället för shunt så skaffar du ett hallelement för att mäta strömmen.
Hur ansluter man ett hallelement för att mäta ström? Krympslang direkt mot en ledare eller?

När jag googlar runt så hittar man ju det mesta på amazon. Är det lugnt att beställa därifrån? Lite förvirrande med 100 olika 'tillverkare' som leverar samma produkt (exakt samma bild). Men är de generellt legitima?


Andreas
Hallelement mäter magnetfältet runt ledare. Kan ligga utanpå isoleringen av ledaren. Blir väldigt stabilt med krympslang. Eller så köper du färdiga strömtänger på t.ex. Amazon. Se till att de är för DC bara.
bus
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 november 2014, 08:41:37

Re: Hälsokoll på batteribank

Inlägg av bus »

Kul tillämpning, lösning beror ju lite på budget och hur mycket tid du vill lägga. Men personligen hade jag satsat på en Raspberry Pi och lite färdiga IO-kort för att spara tid. Men det skulle ju gå lika bra att bygga med Arduino eller ett gäng ESP32 som till skillnad från RPI har inbyggda AD.

Det finns färdiga strömsensorer som bygger på halleffekt. Fördelen jämfört med shunt är att man kan använda dem även där potentialen ligger fel i förhållande till AD-omvandlaren (t.ex. mäta på +48V sidan eller GND) och att du får lägre förlust än över en shunt. Nackdelen är att de har dålig noggrannhet vid låga strömmar (olinjära och brusiga). ACS712 är en sån krets
https://www.electrokit.com/produkt/acs7 ... ensor-20a/

Jag har eventuellt någon liggandes sen tidigare projekt om du vill prova. Men i ditt fall vet jag inte om vinsten är så stor jämfört med att mäta över ett shuntmotstånd och en förstärkare för att få vettig signal till AD. För i ett fritidshus kanske du periodvis har nästan noll last. Finns även bra färdiga kretsar för det
https://www.electrokit.com/produkt/ina1 ... romsensor/

När det gäller spänningen så kan du använda 4 AD kanaler som alla möter spänning i förhållande till GND, en på varje batteriet pluspol. Genom att jämföra med ”grannens” potiential får du fram spänningen för varje individuellt batteri. Om du vill göra det enkelt kan du använda en Raspberry Pi med ett IO-kort typ så som DAQC plage från Pi-Plates och en spänningsdelare per kanal.
https://www.electrokit.com/produkt/daqcplate/

pi-plates har ett alternativt kort som heter DAQC2 som kanske passar bättre för dig (bättre upplösning och range). Vi använder DAQC2 till diverse ligger och styrtillämpningar på jobbet. Man kan stacka flera kort för att få fler kanaler.

Och nej jag har inget för att promota Electrokit, råkade bara veta var på deras sajt prylarna fanns…
Skriv svar