Sida 1 av 1

Vilken typ av rem?

Postat: 8 februari 2023, 09:21:54
av SeniorLemuren
Just nu så har jag släta remskivor av trä med en elastisk gummirem som driver trumman på min trummslip. Den slirar och hoppar av ideligen. Jag tänkte byta ut detta mot kuggremskivor (3D-utskrivna; diameter 75mm) och kuggrem.

Motorn snurrar med 2800 rpm. Effekten på motorn är 600W. Just nu har jag en utväxling så trumman snurrar med ca. 1000 rpm men jag ämnar varva upp den till samma varvtal som motorn 2800 rpm genom att göra remskivorna lika stora. Praktisk diameter på remskivorna hamnar på ca 70-90 mm.

Frågan är vilken typ av rem som är rätt att använda. L-rem eller kanske jag måste använda multirib-remhjul och multirib-rem ?

Nuvarande transmission:
trumslip transmission.jpg
Edit: lade in bild på transmissionen.

Re: Vilken typ av rem?

Postat: 8 februari 2023, 09:28:38
av FormerMazda
Väg inljudet som en faktor?
Tänker att en kuggrem väsnas mer än en multirib?

Re: Vilken typ av rem?

Postat: 8 februari 2023, 09:38:48
av SeniorLemuren
Oväsen är inga problem. Spånsugen överröstar ett reaplan typ. Det är väl mest om kuggrem håller för hastighet och kraft.

Re: Vilken typ av rem?

Postat: 8 februari 2023, 09:43:52
av Teknikern
Multiribb överför större moment än kilrem men i princip alltid används kilrem, räcker inte enkelspår kör man flera. Jag har aldrig sett anledning till att byta mot nåt annat på mina maskiner då dom både är billiga och långlivade.

Re: Vilken typ av rem?

Postat: 8 februari 2023, 20:03:26
av mrfrenzy
Kilrem är garanterat den mest lämpliga lösningen för denna applikation.

Med bara 600W fungerar vilken begagnad gammal fläktrem som helst. Du kan även plocka remskivorna på skroten för kaffebrödspengar.

90mm är en ganska liten remskiva och kräver att man väljer remtyp med eftertanke och läser på lite. Det blir många fördelar med att använda större remskiva.

Re: Vilken typ av rem?

Postat: 8 februari 2023, 20:33:27
av hawkan
Om du ska skriva ut remskivorna är det nog bättre med en kuggrem, htd5m t ex.
Alla friktionsremmar kommer att slita på remskivorna och jag gissar att det inte blir speciellt bra.

Re: Vilken typ av rem?

Postat: 8 februari 2023, 20:36:31
av Teknikern
Remskivor gör man inte i plast, då blir det skit efter en stund oavsett vilken plast man kör med. Färdiga remskivor kostar fö. ingen förmögenhet heller.

Små remskivor och moderata moment, då ska det vara innertandade SPZ-remmar, då blir det som bäst. Efter ett liv på landet med transmissioner både högt och lågt i dom flesta applikationer så vet jag vad som funkar som bäst, skillnaden mellan Z-profil och SPZ är bara att tjockleken på SPZ är tunnare och funkar bättre på små skivor, dom körs alltså på vanliga Z-remskivor.

Re: Vilken typ av rem?

Postat: 9 februari 2023, 00:34:35
av Mindmapper
Jag ser inte hur du ordnat med sträckning av remmen. Ska du få det att fungera så vill det nog till att du har en fungerande sträckning.

Re: Vilken typ av rem?

Postat: 9 februari 2023, 09:29:01
av SeniorLemuren
Både motorkonsolen och trumman sitter på 2 parallella aluminiumskenor så de kan enkelt flyttas isär eller ihop efter behov. Avståndet mellan kan varieras upp till 50 mm.

Re: Vilken typ av rem?

Postat: 9 februari 2023, 09:53:29
av SeniorLemuren
Har kollat lite på tillverkning av skivorna och pris på remmar och det som ligger bäst till är en HTD kamrem 15 mm bred. Kostar 207 kr och skriva ut dreven på skrivaren.