Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M.P
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av M.P »

Hej,

Har en ventilationsfläkt (tak) på villan från -78, styrs med en separat trafo i 5 steg (80-230V) sedan jag bytte till köksfläkt med egen motor. Det enda jag vet om den är att jag bytt lager för några år sen, annars har den snurrat sen -78 utan problem. Ganska rejäl då den även hanterade köksfläkten förut (fläkthjul ca 30 cm diameter).

Jag skulle ibland vilja stänga av den helt beroende av några villkor i hemautomationen men frågan är om livslängden kommer minska märkbart vid start-stopp pga. t.ex. strömrusningar (startspänning blir 80V)? Den är ju säkert lite krispig efter att ha snurrat konstant i 45 år :shock: menar jag. Kan för lite om elmotorer och hur de påverkas av start-stopp men den verkar ju onekligen tycka om konstant drift. Och förresten, bör man byta kondensatorn som är 45 år om allt tycks fungera bra ändå?

Kanske svårt att svara på men det vore ju trist att ha ihjäl den pga start-stopp när den gått utan problem i 45 år :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av TomasL »

Alla motorer påvwerkas mer eller mindre av Start/stopp. Ofta rekommenderar motortillverkaren till exempel maximalt 4-6 starter per timma osv.
Prins Valiant
Inlägg: 923
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av Prins Valiant »

Min uppfattning är att start/stopp inte sliter speciellt mycket. Visst blir det en temperaturökning av strömrusningen. Men se på t.ex. lyftkranar och telfrar. Där räknar man minst 200 starter/timme. Jag kan tänka mig att startkondensatorn tar mest stryk.
Men jag tycker att TomasL förslag om 4-6 starter/ timme låter tryggt.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av StureS »

Fråga dig själv vad du vill åstadkomma. Du har redan svaret. Byt ut lagren i motorn och när du ändå håller på, kondensatorn också samt kollektorkolen som säkert är duktigt slitna nu.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av TomasL »

Finns inga kol i den typen av motorer
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av TomasL »

Men se på t.ex. lyftkranar och telfrar. Där räknar man minst 200 starter/timme.
Jo , men de motorerna är konstruerade för det, fläktmotorn är konstruerad för kontinuerlig drift, vilket är skillnad.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av AndLi »

Det sägs vara ett antal kompressorer i värmepumpar som dött i förtid efter det att folk börjat försöka hemautomatisera dem och startat/stoppat de på olämpligt sätt...

Nu är väl fläktar betydligt mindre känsliga, men man blir ju nyfiken på vilket driftläge är där man helt vill fimpa ventilationen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av TomasL »

Det stämmer, kompressorerna dör snabbt om de startas och stoppas för ofta.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2325
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av nifelheim »

vad är det som "dör", är det lager eller lindningar eller något annat?
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av StureS »

TomasL skrev: 7 februari 2023, 18:01:16 Finns inga kol i den typen av motorer
Ok, inga lager eller kondensatorer heller? Då håller den för evigt!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av TomasL »

nifelheim skrev: 7 februari 2023, 18:09:04 vad är det som "dör", är det lager eller lindningar eller något annat?
Det är väl lagren framförallt, men även lindningarna tar stryk, av de höga startströmmarna.


StureS, vad dillar du om?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ni ligger i lä på poängen...


Jag vet inte om en startström vid 80V är så illa och sliter.
Startar den fint på 80V?
Hur många starter handlar det om per timme?

När det gäller lager är det antalet snurrade varv som avgör.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av TomasL »

Problemet kan uppkomma i gamla lager där fettet stelnat, att det inte smörjer så bra om lagret kallnar det, det kan då ta en viss tid innan fettet blivit så varmt att det kan börja fungera.
M.P
Inlägg: 41
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av M.P »

Tack alla svar, jag tolkar det att man inte bränner upp någon lindning i första taget. Lagren är som sagt bytta till SKF och originalen gick i 40 år, också SKF. Handlar bara om lite brasupptändning etc då man vill slippa undertryck en stund, men ändå viss skillnad mot att kanske stoppa en gång per år pga strömavbrott. Idag styrs den med en dubbeltrafo "VRDE", växlar mellan 80 och 130 V beroende av fuktsensorer i badrummen och det har funkat perfekt i minst 5år..

Hälsn
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Starta & stoppa enfasfläkt ofta, påverkas livslängden?

Inlägg av Micke_71 »

Det verkar som att du har ett Alliance system. Normalt så byter man köksfläkten till en som är anpassad till samma typ av system. Dvs med inbyggd transformator även om den har egen motor.

80-130 volt är ju standard fabriksinställning för normal/förhöjd ventilation. Jag rensade kanalerna och mätte ventilationsflödet. Jag har en lite nyare takfläkt så det visade sig att den kom upp i rätt flöde redan vid ca 50volt.

Idag så skulle jag kika på en EC fläkt på taket med 0-10V styrning och en styrning av undertryck i kanalen med möjlighet att behovsstyra efter tomt hus, ventilera badrum mm.

Jag ventilerar idag 150m3 timmen vilket är en värmeförlust på ca 1600watt vid -10 eller ca 1000watt vid 0grader. Med spisen på och köksfläkten på min-läget så går ju takfläkten på max och drar säkert ut 2-3ggr mera värme.

En smart lösning kring detta skulle kunna ge ett ”braskaminsläge” där ventilationen anpassas efter hur luft kaminen ventilerar bort.
Skriv svar