Bygga driver för högeffekts ledlights

Berätta om dina pågående projekt.
Tore57
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 februari 2023, 14:00:02
Ort: Mora
Kontakt:

Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av Tore57 »

Hej.
Blev precis medlem på forumet.
Hoppas hitta några vänliga själar som kan bidra med kunskap hur man bygger en driver för dessa leddar (se länk).
https://www.amazon.se/Intensity-Compone ... r=8-5&th=1
Tänkte använda dessa som ljuskälla i 3d printade husnummer. Dom ska styras av en fotoresistor och kunna dimmas.
Har experimentarat lite men får inte till det.
https://1drv.ms/u/s!Aja1miZ2zghxhccVqjn ... w?e=90cH1w

Mvh
Tore
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av pi314 »

Hur många lysdioder kommer du att ha, i varje siffra och totalt?

Det går att driva varje lysdiod för sig, men jag skulle nog försöka seriekoppla lysdioderna, t.ex. tre och tre, fem och fem eller fler, beroende på hur många lysdioder du har i en siffra.

Om du t.ex. har fem lysdioder i serie och sedan ett lämpligt motstånd, så kan sedan alla dessa grupper drivas av en strömkälla. Om du sedan pulslängdmodulerar spänningen från spänningskällan så kan du dimma alla lysdioder tillsammans.

Detta förutsätter att lysdioderna är någorlunda lika, så att det blir ungefär samma ljusstyrka på alla lysdioder vid en viss ström.

/Pi
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ström eller spänningskälla med seriemotstånd? :)

Jag hade köpt en färdig drivkrets med 0-10V ingång för dimning. Beroende på antalet dioder kan man kanske seriekopppla alla för alla siffror, annars får man ha flera drivers.
Tore57
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 februari 2023, 14:00:02
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av Tore57 »

Det jag försökt med hittills är 15 st leddar som jag parallellkopplat. Fungerar mot en direktkoppalad bänkströmkälla 3,2v och 4a. Blir starkt sken av detta.
Fungerar även med en powerbank 5v 2,4a men då blir kabeln varm. Är jag helt ute och cyklar med denna koppling?
Har försökt med en bc547 transistor. Den fungerar mot fotoresistorn men orkar inte med att driva leddarna. Har då seriekopplat transistorn med en mosfet och då fungerar det men ger bara ca 2v så svagt ljus.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av l2t »

Rita upp hur du kopplat så är det lättare att se varför det inte fungerar som tänkt.
Tore57
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 februari 2023, 14:00:02
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av Tore57 »

Är ju nybörjare så rita scheman ger jag mej inte på.
Men egentligen är det ju ganska enkelt. Jag har alltså 15 leddar på tillsammans 3,2v 7a som jag vill reglera i ljusstyrka och starta med en fotoresistor.
Borde finnas komponenter som passar ihop för den uppgiften.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av pi314 »

Tore57 skrev: 6 februari 2023, 17:05:12 Det jag försökt med hittills är 15 st leddar som jag parallellkopplat. Fungerar mot en direktkoppalad bänkströmkälla 3,2v och 4a. Blir starkt sken av detta.
Fungerar även med en powerbank 5v 2,4a men då blir kabeln varm. Är jag helt ute och cyklar med denna koppling?
Har försökt med en bc547 transistor. Den fungerar mot fotoresistorn men orkar inte med att driva leddarna. Har då seriekopplat transistorn med en mosfet och då fungerar det men ger bara ca 2v så svagt ljus.
Det är inte en bra idé att driva lysdioder med spänning. Dom bör drivas med ström, t.ex. genom en strömgenerator.

Även om olika siffror kommer att ha olika antal lysdioder så rekommenderar jag att du kopplar lysdioder i serie så att du får upp spänningen och får ner strömmen.

Vad som är enklast beror delvis på hur många lysdioder du kommer att ha i varje siffra.

Om antalet lysdioder varierar beroende på siffra så måste man väga in det när man väljer hur man kopplar.

/Pi
Tore57
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 februari 2023, 14:00:02
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av Tore57 »

En typisk bokstav innehåller 5 st dioder.
5x3.2= 16v. en diod till så blir det 19v. Hur löser man strömförsörjningen till en sån lösning?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av Icecap »

Det finns några fel här.

Av goda grunder kopplar man inte LED parallellt. Seriekoppling är vad som gäller.

Till varje "sträng" ska man begränsa strömmen på något sätt, enklast brukar det vara med ett motstånd som alltså sätts i serie med "strängen"

Är det t.ex. 24V man driver med kan man ha upp till 7 st LED i varje "sträng".
Man byggar så många "strängar" på detta sätt som man behöver.

Alla "strängar" behöver inte lika många LED men motstånden ska anpassas till varje "sträng".

Dimningen sker enklast medelst PWM.
Darn
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av Darn »

Tore57 skrev: 6 februari 2023, 20:07:35 En typisk bokstav innehåller 5 st dioder.
5x3.2= 16v. en diod till så blir det 19v. Hur löser man strömförsörjningen till en sån lösning?
hej tore och välkommen till forumet.

Det finns led-slingor som går att klippa. dessa är oftast indelade 3led med 3st resistorer, just denna jag tänker på är konstruerad för 12V system DC system. Mellan ströförsörjning och själva slingan använder du en transistor/mosfet med en pwm signal (pulsmodulerad sigal) Detta kan du få genom en IC-krets som heter 555. :)

sedan finns det en tråd under guider/FAQ döpt "seriekoppla led dioder med motstånd (Nybörjare)" som du kan kika i :)
viewtopic.php?t=81065
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av pi314 »

Tore57 skrev: 6 februari 2023, 20:07:35 En typisk bokstav innehåller 5 st dioder.
5x3.2= 16v. en diod till så blir det 19v. Hur löser man strömförsörjningen till en sån lösning?
Antag att du har 5 dioder i serie, ca 16 volt.
230207_LED-drivning.jpg
Om strömmen är ca 220 mA (en bit under max) och du har ett spänningsaggregat som ger 20 volt så ska det vara 4 volt över seriemotståndet, om du har ett sådant. Se (1) i bilden.

R = U/I = 4/0,22 = 18 Ω
P = U x I = 4 x 0,22 = 0,9 watt

En enkel lösning, men utan dimmer.

Om strömmen får gå genom en transistor som styrs med en krets som kan ge variabel pulslängd (t.ex. 555) så blir det en dimmerfunktion också.

Ett alternativ till att begränsa strömmen med ett seriemotstånd är att ha en strömgenerator. En sådan kan man göra med en transistor, två dioder och ett motstånd. Se (2) i bilden.

(3) visar hur man kan dimma med PWM.

Här finns exempel på hur man skapar ett pulståg med variabel pulslängd, PWM, med 555.

https://theorycircuit.com/pulse-width-m ... n-circuit/

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av larky »

Du kan skapa högre spänning från USB med exempelvis https://www.aliexpress.com/item/33006434460.html
Max 3W, bör antagligen belastas lägre än så för lite längre tids drift.
Tore57
Inlägg: 10
Blev medlem: 6 februari 2023, 14:00:02
Ort: Mora
Kontakt:

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av Tore57 »

Jag måste fördjupa mej i det här för att verkligen förstå leds och ström.
Tex. vad är anledningen till seriekoppling och inte parallellt?
Jag tänker tex på dessa starka ledficklampor (+1000 lumin) som ofta drivs med 3*AAA batterier.
Vad är det jag missar?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av Icecap »

På forumets wiki finns förklaringen till varför de INTE ska parallellkopplas.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Bygga driver för högeffekts ledlights

Inlägg av pi314 »

Tore57 skrev: 7 februari 2023, 15:34:16 Jag måste fördjupa mej i det här för att verkligen förstå leds och ström.
Tex. vad är anledningen till seriekoppling och inte parallellt?
Jag tänker tex på dessa starka ledficklampor (+1000 lumin) som ofta drivs med 3*AAA batterier.
Vad är det jag missar?
Framspänningsfallet över en lysdiod varierar mellan typer, individer, med ström och med temperatur.

Med ett motstånd i serie med lysdioden kan man få ungefär den ström man vill ha.

Med en strömgenerator kan man få den ström man vill ha med större noggrannhet.

Att göra en skylt på en vägg och en batteridriven ficklampa är olika förutsättningar. Det blir olika lösningar.

För 1000 lumen krävs ca 10 watt. 10-watt LEDar har ofta flera lysdioder seriekopplade och kräver då en spänning på kanske ca 12 volt. Med tre AAA-batterier krävs då elektronik som omvandlar spänningen.

Om man vill ha 10 watt från tre seriekopplade 1,2 volt NiMh AAA så behövs 10/3,6 = 2,8 ampere. Jag vet inte hur mycket man kan ta från en AAA NiMh-cell, men jag gissar att man inte kan ta så mycket mer än 1 ampere innan spänningen börjar sjunka.

Är du 100% säker på att det finns ficklampor som faktiskt ger 1000 lumen från tre AAA-celler? Uppmätt, och inte enligt reklamen.

/Pi
Skriv svar