Jorda mot element

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Jorda mot element

Inlägg av TomasL »

Ja, det är sådana vi pratar om
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Jorda mot element

Inlägg av MadModder »

Det var dock inte dem som MiaM menade med antennerna, utan såna spröt som jag bifogade bild på.
Du måste ha sett såna någon gång. Har funnits med i flera filmer med gamla jänkarbilar i.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Jorda mot element

Inlägg av TomasL »

Nej, faktiskt, har aldrig sett sådana tidigare.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5810
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Jorda mot element

Inlägg av rvl »

TomasL skrev: 9 februari 2023, 21:31:29 Kan undra vad de tre-fyra senaste inläggen har med saken att göra?
Ja det kan man verkligen ...de tvä-tre senaste sidorna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Jorda mot element

Inlägg av TomasL »

Du citerar från ett helt annat inlägg, där diskussionen faktiskt kan anses pågå, denna tråd, så är väl svaren vederlagda, och det går inte diskutera dem längre, därav utsvävningen.
Mindmapper
Inlägg: 6420
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jorda mot element

Inlägg av Mindmapper »

ajje skrev: 9 februari 2023, 10:08:06
Mindmapper skrev: 9 februari 2023, 09:37:40
Visserligen har vi hamnat lite off topic men det finns väl inte så mycket mera att tillägga on topic.
Förstår inte varför man inte använder sandspridare i stället?
Sand funkar bara på mer eller mindre ren is. Onspot funkar även i snö, slask och lera.
Här uppe så har jag inte sett något annat än sandspridare. Problemet här upp för lastbilar är ju inte snö, slask och lera. Utan att ta sig uppför branta backar i halka. Skulle tro att Onspot är ungefär likvärdig i det fallet. Sen är ju frågan vad kräver mindre underhåll?

Lera har ju timmerbilarna på en del skogsvägar, men då är det ju bäst att lägga ner för även med kedjor pallar inte vägen. Därför planerar man så att man inte kör på lervägarna utan hämtar lassen från bättre placerade avlägg när det är lera. Har du lagt ner lastbilen på en lerväg kommer inte kedjorna att hjälpa dig. inte sandspridare heller.

Idioterna här uppe kör ju ofta salt på snö. Har det kommit 15 cm och så saltar man på det så blir det slask. Men det har jag förstått av kompisar som kör lastbil att det inte är något större problem. Lastbilen är så tung att den trycker bort slasket och har ett bra grepp. Problemet är ju för personbilarna. När de möter en lastbil som slänger upp massor med snöslask blir de blinda. Vindrutetorkarna tar inte undan. Snöslask är värre ur ett annat perspektiv också. Man varnar för vattenplaning. Fast slaskplaning är sju resor värre, en lätt personbil tappar greppet mycket fortare med slask än med vatten. Trots det är det ok för väghållarna att skapa slask på vägarna. Var tog nollvisionen vägen?
Skriv svar