Jorda mot element

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Jorda mot element

Inlägg av thomasa88 »

Har inga jordade uttag i bostaden (förutom köket). Skulle vilja ha ESD-matta och ESD-armband på min elektronikfixarplats. (Ja, inget brukar gå sönder (vad jag vet), men nu vill jag se om jag kan jorda :) )

Vad säger ni, kan man jorda mot ett element (fjärrvärme) genom ett stort motstånd?

Har för mig att jag hört att det kan vara farligt med elementen. Har ju ingen jord i rummet, men kan man tänka sig stor/felaktig potentialskillnad någonstans ändå?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Jorda mot element

Inlägg av mrfrenzy »

Har du 1 megaohm resistans kan felströmmen bli max 0,23 mA
Det är inte rätt, men jag skulle säga att det är ofarligt
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Jorda mot element

Inlägg av Icecap »

Rent faktisk bör det vara nog att koppla mattan o handledsbandet till uttaget på lödkolven för detta ändamål.

Grejen är att man behöver inte vara jordad men att mattan, du o lödkolven har samma potential, inget annat.

Det betyder såklart att INNAN du rör något elektronik SKA du koppla dig till först.

Man kan även ha handledsbandet kring ankeln om det är i vägen på handleden.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Jorda mot element

Inlägg av grym »

du kan även kolla jordningen på elementen mot jorden i köket, mät spänning och även med den däringa 0.1mA och se om spänningen ändras mot köksjorden
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Jorda mot element

Inlägg av agehall »

Problemet med att jorda mot elementen är väl att potentialen i elementet kan vara ”fel”, dvs inte mycket nära jord. Normalt sett är nog elementen i praktiken jordade, men det finns ju inget som förhindrar att ett annat element blir spänningsförande och då kan det vara livsfarligt.

Jag har inte heller jord i stora delar av huset. Har tittat på att dra in det, men det verkar tyvärr vara ett enormt arbete så det är inte ett alternativ just nu. Jag har valt att köra ojordat på kontoret och ser till att ha allt inkopplat i jordade skarvdosor så att lödkolv, dator och allt annat iallafall håller samma jordpotential även om den inte nödvändigtvis är jord. Inte perfekt på något sätt men jag inbillar mig att det är bättre än inget.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Jorda mot element

Inlägg av Nerre »

Som lite sidospår så litar man i sjukhusmiljö inte ens på skyddsjorden för potentialutjämning, det finns särskilda potentialutjämningsuttag och de har dessutom mycket större kabelarea än vanliga skyddsjorden eftersom hela poängen med dem är att få ned potentialskillnaderna så mycket som möjligt.

Jag vill minnas att från apparat till uttag på väggen (det är snarare en pinne på väggen, hankontakt) är det minst 4 kvadrat, och i installationen minst 16 kvadrat. Detta även för grejer som bara matas från en vanlig 10 A-grupp (där skyddsjorden inte är mer än 1,5 kvadrat).

Men som sagt var, potentialutjämningen behöver inte ha samma potential som jord, den syftar bara till att alla grejer ska ha samma potential.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Jorda mot element

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det är ju för att vid jordfel kan du få annan potential på skyddsjorden. Potentialjorden skall inte ha strömmar i sig. Samma när man PUSar mekaniska installationer tex i ATEX miljö eller varför inte armeringsnäten i plattan?
De får absolut inte anslutas mot PEN. Du vet inte vad som finns på PEN.
TheUnreal
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 september 2005, 16:04:57
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jorda mot element

Inlägg av TheUnreal »

Kan du utveckla lite angående armering i plattan?
Just detta är ju ett ämne där elinstallatörer har svårt att navigera och artiklar i tidskriften Elinstallatören försöker reda i när armering skall anslutas till PEN och om detta då innebär att armering ska utföras under egenkontrollprogram och ackrediterad elinstallatör för regelefterlevnad.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Jorda mot element

Inlägg av Nerre »

rikkitikkitavi skrev: 5 februari 2023, 09:24:27 Det är ju för att vid jordfel kan du få annan potential på skyddsjorden. Potentialjorden skall inte ha strömmar i sig.
Grejen är ju att idag sitter det EMC-filter i prylarna med Y-kondensatorer mot skyddsjord, så skyddsjorden går det alltid lite ström i.

I sjukhusmiljö räknas i vissa fall 10 mV som farlig spänning, och det kan lätt uppstå mellan höljena på två skyddsjordade apparater.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Jorda mot element

Inlägg av Icecap »

I hemmamiljö bör det vara relativt enkelt att mäta spänningen mellan elementen och vardera uttagspinne och se huruvida elementet är i närheten av jord/noll.

Men som sagt är det rent faktisk likgiltigt.

Med en standard avledande ESD-matta på bordet, GND-uttaget på lödkolven o handledsbandet kopplat ihop är man mycket långt.

Förvaring av kretskort sker i de metallic-blå eller helsvarta ESD-påsar, de är nämligen ledande. Ledande plastlådor går bra också.

Placerar man en sådan förpackning PÅ mattan blir den potentialutjämnat till arbetsplatsens potentiale, tar man på handledsbandet blir personen också utjämnat o lödkolven är redan utjämnat.

Och det är i grunden allt som behövs.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Jorda mot element

Inlägg av Nerre »

Det finns två saker som brukar vara viktiga när man mäter skyddsjord: Impedans och integritet.

Vill minnas att 25 A i 60 sekunder ska en skyddsjord på en apparat normalt klara (om den är avsedd för anslutning till 10 A säkring), och resistansen får då vara max 100 eller 200 mohm beroende på om man mäter till apparatintag eller stickpropp.

Men det är ju då skyddsjord som sagt var, för ESD-utjämning behöver man kanske ingen skyddsjord för det ska inte gå några höga strömmar där.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Jorda mot element

Inlägg av grym »

finns ju ett bra sätt till, att om man kan dra en jord ut till, jord, som i backen utanför huset och påla mer något litet jordspett där

något folk ofta glömmer att man kan göra
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jorda mot element

Inlägg av Mindmapper »

För ESD behöver man inte krångla till det mer än vad ICEcap sagt.

Skyddsjord, potentialjordning och åskjord är andra saker.
I min ungdom höll jag på med jordning av militära anläggningar. De hade de stora krav på den tiden.
Värsta fallet fick vi dra ut flera 100 m kopparlina i olika riktningar eftersom det inte fick ner resistansen till jord gick det åt en del stora kopparplåtar också.
Vad jag vill säga med detta är att det är olika hur olika mark leder mot omgivningen. En liten pinne kan vara nog i något enstaka fall men oftast inte. Beror vad den ska vara bra för också.
Men för att skydda i hobbyrummet för ESD räcker det att jobba på och ha samma potential på allt samt låta sakerna och dig själv ladda ur genom höga resistanser. Är påsarna och lådorna ESD riktiga så har de samma potential mot komponenterna och får de inta potentialen på mattan är de ok sedan. Såtillvida att allt annat har mattans potential också. Mattan brukar också vara ansluten till jord med ett högohmigt motstånd. Då spelar det egentligen ingen roll (ESD mässigt) om vi har en lågohmig jord i elementet eller inte. Däremot om inget i rummet är jordat och vi har ett jordat element kan det bli livsfarligt om något instrument har jordfel.

En ESD potentialutjämning ersätter ju inte en jordfelsbrytare och en i övrigt väl utförd elinstallation.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Jorda mot element

Inlägg av Nerre »

Ja många säger ju jord om allting, jag har i mina inlägg försökt vara tydlig med när jag menar skyddsjord och när jag menar potentialutjämning (därmed inte sagt att jag kanske slarvat i nån enstaka mening). Men det är klart, de som inte förstå skillnaderna inser kanske inte att termerna betyder olika saker.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Jorda mot element

Inlägg av helmut »

När man kopplar in landströmmen på fartyg måste trefasledningen gå igenom en transformator. Skulle man koppla in tre faser direkt till säkringsskåpet i fartyget blir resultatet att fartyget kommer att förvandlas till järnoxid så det blir hål i skrovet och fartyget kommer att sjunka eftersom det kommer att uppstå galvaniska strömmar i vattnet runt båten.
Finns det någon risk att man kopplar in jordledningen fel i ett hu så att alla rör försvinner och kommer att förvandlas till järnoxid eller motsvarande för kopparrör.
Skriv svar