Piratradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RadioDJ
Inlägg: 402
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Piratradio

Inlägg av RadioDJ »

Bandspelaren är faktiskt Radio 98:s.
Denna landade i de södra delarna av Sverige.
Bygget är också gjort efter Radio 98 ritning, dock har jag modifierat den en del.
Bättre LF ingång, bättre stabilisering av spänningen samt skicka spänningsmatningen från slutsteget till drivsteget via koaxkabeln samt lite annat.

Byggde även en del sändare som gick till resten av Sverige under denna tiden.
Jag bara byggde, andra tog hand om resten.

Lådan med en massa knappar är klockan som startade sändaren på utsatt klockslag.
Stängningen fick bandspelaren ta hand om.

Detta innebar att vi kunde sätta ut sändaren nästan en vecka i förväg och hämta hem den när vi ville.
Kretsen
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 januari 2022, 19:29:00

Re: Piratradio

Inlägg av Kretsen »

:oops:
Senast redigerad av Kretsen 9 februari 2023, 22:30:01, redigerad totalt 1 gång.
Kretsen
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 januari 2022, 19:29:00

Re: Piratradio

Inlägg av Kretsen »

Icecap skrev: 5 februari 2023, 14:52:09 Det finns en signal ingång och en dignal utgång och transistorn är en äldre typ HF-transistor.
Jag är mycket säker på att det är en antennförstärkare.
Efter tips om antennförstärkare så hittade jag mycket riktigt en ritning som stämmer bra överens med ditt förslag om preamp samt med YD1150s förslag om BF981

Denna liknar väldigt mycket ingångssteget
image001.png
Men kan det varit en converter, till ett annat bygge jag sparat? Jag förstår liksom inte vad jag annars skulle börjat bygga en antennförstärkare fär 144mHz (om det nu är det).
20230209_195148.jpg
Ja bygget är gammaldags och inte bästa utförande. Till mitt "försvar" säger jag att jag byggde mottagaren på 70-talets andra hälft. Alldeles av mig själv och jag var på den tiden väldigt mycket mera amatör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar