Elfel laddomat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Elfel laddomat

Inlägg av Icecap »

Det finns damm i miljöt och det KOMMER att hitta vägen in i potentiometerna. Därför mitt råd om kapslade typer.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elfel laddomat

Inlägg av MiaM »

Aha, ja, om den först funkade och sen börjat strula när du rattat så är det nog pottarna.

Håller med om kapslade. Ett alternativ är att ha alla innanför ett något sånär dammtätt lock.

Om du sätter en plastratt på potten så rekommenderar jag att använda en som låses fast skruv. Antingen plastskruv eller hälla garanterat isolerande lim/"stelnande smörja" i hålet om det är en metallskruv.

Nu överdriver jag säkert elsäkerheten, men enklast vore väl att försöka få tag på en pot med plastaxel om det går.

Angående dammtät så kanske det går att sätta en sån gummigrej som normalt används för kabelgenomföring, och använda den för att täta mellan kapslingens lock och potentiometerns axel.
Plastbit
Inlägg: 53
Blev medlem: 15 september 2005, 11:27:21

Re: Elfel laddomat

Inlägg av Plastbit »

Lite uppföljning;
Köpte mig en annan elbox till en laddomat. Men det va samma fel där.
Så efter det fanns det egentligen bara givaren kvar. O efter att ha bytt givaren till pannan så har det fungerat bra.
Tack alla som har engagerat sig här.

Nu blir nästa steg att ersätta potentiometrarna med en arduino på något sätt :)
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elfel laddomat

Inlägg av MiaM »

Eller ersätta allt med Arduino? Dvs läsa av givarna och styra reläerna med mjukvara, kanske?
Skriv svar