DC taklyft motorstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elino
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 november 2020, 17:43:53

DC taklyft motorstyrning

Inlägg av Elino »

Hej forumet

Jag håller på att fixa en taklyft som har trasig styrning. Styrkortet behöver jag egentligen inte eftersom den styr bara laddning, stopp när kroken är högst upp etc etc...

Jag har testat att motorn fungerar när jag kopplar den direkt till batteriet. Det som återstår är att koppla om handswitchen så att den vänder polariteten så att jag kan både lyfta och sänka.

Bildtext:
-----------
* De 2 kablarna närmast skärmen går direkt till motorn. Jag har testat att motorn fungerar när jag kopplar 12V batteri direkt til ldessa kablar. Vänder jag på batteriet så ändrar motorn riktning.

* Handswitchen högst upp i bilden var tidigare kopplad till det trasiga styrkortet.
Den har 5 kablar som syns mitt i bilden. Med multimeter mäter jag kontinuiteten och finner följande:
Trycker jag knappen UPP på handswitchen så ljuder kontinuitetsmätningen mellan vit-grön
Trycker jag knappen NER på handswitchen så ljuder kontinuitetsmätningen mellan vit-gul

Då är frågan, hur ska batteri och motor kopplas på dessa 5 kablar för att jag ska kunna styra polariteten beroende om jag trycker knappen UPP eller NER? Är det ens möjligt utan styrkort på denna typ av switch?
Inuti swithen är det 2st. switchar enligt bild #2
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: DC taklyft motorstyrning

Inlägg av grym »

ja, du behöver ändå två växlande relän
Elino
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 november 2020, 17:43:53

Re: DC taklyft motorstyrning

Inlägg av Elino »

Tack för svaret grym

Jag gjorde på det sättet, vet ej om den har nackdelar. Se bifogad bild.

- 1 och 6 är ihopkopplade
- 2 och 5 är ihopkopplade
- Motorn kopplad till 3 och 4
- Batteriet inkopplad på 1 och 2

Detta gör att om switchen förs uppåt, får motorn en polaritet, och förs switchen neråt får motorn en annan. Så jag lyckades skifta åt vilket håll motorn ska snurra.

MEN då är frågan, vad är nackdelen med den metoden jämfört med att använda relän?
Och varför stannar motorn några sekunder, om jag skiftar håll fort utan att gå till 0-läge först?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: DC taklyft motorstyrning

Inlägg av Berrabongo »

Du får mer automatik om du använder relä. Slipper manuellt ändra omkopplaren.
Kolla in denna tråd hur du ska koppla in reläet.

viewtopic.php?t=29955
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: DC taklyft motorstyrning

Inlägg av Prins Valiant »

Jag vet inte ens om du tittat på brytarnas specifikationer. En lyftinrättning drar ett antal ampere och DC är svårt att bryta. Det vill gärna svetsa. Hur många ampere klarar brytaren i styrhandtaget?
Om du satsar på reläer, kolla hur många ampere de kan bryta vid DC.
Skriv svar