Inverter stendöd.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Inverter stendöd.

Inlägg av SeniorLemuren »

Min inverter 24 till 240 V stendog helt plötsligt. Den hade ca 23 V DC in från batteri och den enda belastningen var min TV på 36 W. Den har fungerat ok i ca. 6 månader. Tyvärr en Kines så någon garanti verkar inte gälla. Går den att reparera till en rimlig kostnad. den kostade ca. 800 kr när jag köpte den.

Vad kan man misstänka det är som gett upp. Kan man mäta effekttransistorerna på plats eller måste de koppas bort. Jag har kollat samtliga temperaturskydd och säkringen de visar 0 ohm. Absolut ingenting händer när man ansluter och slår på den. Så det verkar vara någon krets som kontrollerar huvudspänningen in som inte slår på? Den den känner ju av om inspänningen är för hög eller för låg. Kanske det är något fel på den funktionen?

Någon som har erfarenhet av denna typ av inverter? Att köpa en ny tar tid så kunde den fixas så vore det guld.
inverter-3.jpg
inverter-1.jpg
inverter-2.jpg
IMG_20230127_102720_808.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av Melkutt »

Doftar det som att den magiska röken har smitit från någon komponent?

Jag hade börjat att mäta efter kortis på primär (+24V) och sekundärsidan (+230V) för att sedan diod mätt varje trissa i kretsen.
Om det är någon som verkar vara kortsluten/avbrott eller liknande så hade jag demonterat för att göra om mätningen för att verifiera om det stämmer eller inte.
Finns det någon ”säkerhetsmotstånd” som har brunnit av?
Mer högupplösta bilder på kretskorten kommer att uppskattas :)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av Janson1 »

Många av dom här invertrarna är uppbyggda kring två moduler ESG002 och dess ESG-serie En modul som styr 24 till ca 350 volt DC och en modul som hackar sönder och styr ut MOS-transistorer så det blir 230 volt 50 Hz. Kolla om det lyser/blinkar från nån av modulerna.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av SeniorLemuren »

Melkutt skrev: 27 januari 2023, 21:57:49 Doftar det som att den magiska röken har smitit från någon komponent?

Jag hade börjat att mäta efter kortis på primär (+24V) och sekundärsidan (+230V) för att sedan diod mätt varje trissa i kretsen.
Om det är någon som verkar vara kortsluten/avbrott eller liknande så hade jag demonterat för att göra om mätningen för att verifiera om det stämmer eller inte.
Finns det någon ”säkerhetsmotstånd” som har brunnit av?
Mer högupplösta bilder på kretskorten kommer att uppskattas :)
Detta har legat nere ett tag. Jag köpte en mindre inverter för att klara min andningsapparat som jag har på nätterna. Den invertern pajade i dag efter 1 månads drift. Den är också stendöd. Jävla Kineser. Som tur var så tecknade jag en garantiförsäkring på den så det kommer en ny. det tar ju sin tid så jag hinner väl kanske avlida om jag inte får tag i 230 V. Skämt åsido. Jag har en 12 till 230 volts reserv men mitt 12V batteri är väldigt dåligt.

Här kommer i alla fall lite bättre bilder på den första invertern. Den är stendöd som sagt, Ingenting lyser power-dioden är svart fault-dioden är svart och likaså displayen. Det enda jag hittar är spänning över den gröna stora och de 2 mindre elektrolyterna. Alla svarta stora trissor visar samma ohmvärden och de fyra blanka som är dioder verkar hela. Ingen magisk rök eller bränd lukt har lämnat enheten den bara la av vid ganska låg belastning. Vad annars kan gå fel. Power-dioden borde ju lysa. Jag har kollat alla övertemperaturskydden och säkringar och de är obrutna. Jag misstänker kallödning, vad tror ni?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av Janson1 »

Om det är en kallödning så borde det gå att knacka igång den...
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av Teknikern »

Jag satsar också på kallödning, saker som med låg eller ingen belastning bara dör utan fyrverkerieffekter är med största sannolikhet taskigt lödda enligt egen erfarenhet, dom kanske hade fel sorts kinesium i lodet. :wink:

Sånt där blir man bara så j*vla trött på!!! :doubt:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av mrfrenzy »

Om det är en sådan apparat som jag tror så använder man ju denna väldigt många timmar per dygn.
Jag valde då istället en adapter som går direkt från 12V till rätt spänning.
Det blir både driftsäkrare och minskar energiförbrukningen markant.

https://shop.resmed.com/SE/sv/cpap-till ... 10/p/37297
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja det där vore ju kanonbra. Tyvärr slut i lager. Får kolla lite. Den finns ju för 24V
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av mrfrenzy »

Har du bråttom kan du få köpa min så köper jag en ny sedan, behöver den inte förrän till sommaren.
Skicka PM isf.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av SeniorLemuren »

Tack för erbjudandet. Men jag behövde ett nytt startbatteri till båten så jag köpte ett sådant i dag. Jag klarar inte nätterna utan min apparat. Jag får ju en ny 24 V inverter på garantin som skickas på Måndag.

Tills dess kan jag klara mig på startbatteriet och min trogna gamla 12 V inverter av Tyskt fabrikat som har fungerat troget i över fem år nu. Jag kommer dock senare att köpa en DC-DC adapter när de kommer i lager. Jag skall även göra ett försök att få igång den första 24 V invertern som jag skickat bilder på.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av bearing »

Har du ett strömbegränsat labbagg? Isf kan du få några ledtrådar av att koppla in invertern med olika strömbegränsningar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av 4kTRB »

Testa och lägg ett bud på den här.
500kr just nu och 150kr i serviceavgift.
Bild

Eller bygg en egen så slipper du Kineser...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av SeniorLemuren »

bearing skrev: 31 mars 2023, 21:37:12 Har du ett strömbegränsat labbagg? Isf kan du få några ledtrådar av att koppla in invertern med olika strömbegränsningar.
Ja det kanske jag kunde göra om den drog någon ström, men den är ju stendöd och drar noll ampere.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av bearing »

Om det verkligen är 0 A vid 28V får man väl isf misstänka avbrott någonstans?

Du verkar ha otur med elektroniken. Kan det ha med miljön (ombord på en båt?) att göra?
Jag fick ju aldrig någon ersättning för de där 48V-aggen du sålde till mig, som inte fungerade, som du sa hade fungerat i din ägo.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Inverter stendöd.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag tror mer på att det är dålig kvalité på Kinaelektronik. Jag har en 12 Volts Tysktillverkad inverter på 1.5 kW som fortfarande är felfri, Den köpte jag begagnad för mer än fem år sedan och den har jag använt dygnet runt ända fram till nyligen då jag gick över till 24 Volts databatterier.
Skriv svar