Dra in el till garderob

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av Nerre »

pi314 skrev: 25 januari 2023, 00:05:19 1. Skaffa en likadan dosa till och ett lämpligt jordat vägguttag och lite kabel.
Varför behövs det en till dosa? Det finns ju flera lediga utgångar från den där? Får det inte vara mer än tre ledare i varje plint?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av MadModder »

StureS: Det är praktiskt med eluttag i garderoben. :)
Då kan man ansluta vilken slags belysning man vill, och dessutom byta typ helt om man tröttnar på den gamla.
garderobsuttag.jpg
Men iom att det i TS fall ska sitta en hel uttagslist så tror jag det är tänkt för mer än belysning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5759
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av pi314 »

Nerre skrev: 25 januari 2023, 17:30:07
pi314 skrev: 25 januari 2023, 00:05:19 1. Skaffa en likadan dosa till och ett lämpligt jordat vägguttag och lite kabel.
Varför behövs det en till dosa? Det finns ju flera lediga utgångar från den där? Får det inte vara mer än tre ledare i varje plint?
Det behövs nog inte, men så skulle jag nog ha gjort.

Det var snarast en personlig reflektion.

Med mer än tre ledare i en plint kan det vara lite svårt att få säker kontakt för alla fyra. I synnerhet om arbetet sker i ett lite trångt utrymme. Jag gjorde nyligen om en plint till två, just därför att det var många ledare och dålig kontakt, och att jag inte kunde se var eller vilken ledare som inte hade bra kontakt med plinten. Under bra förutsättningar går det nog bra med en sådan plint som är på bilden att ha fyra ledare. Säkert, snyggt och enkelt att felsöka på har också ett värde. Nyare dosor är ofta bättre än äldre.
Om man sätter in en till dosa behöver man troligen inte ens röra den befintliga.

När jag skrev,
Jag tvekar att skriva detta, men jag gör det ändå.
Så var det bl.a. därför att jag förväntade mig att någon skule skriva "så skulle jag inte ha gjort".

Borde jag då dra slutsatsen att det är bättre att inte skriva alls?

Kanske?

Det centrala i det här fallet var att, baserat på trådstarten, avråda TS från att göra det hen föreslog på egen hand.

Vad menar du förresten med "lediga utgångar"? Vi har nolla, fas och skyddsjord. Hur vill du utnyttja "lediga utgångar"?

/Pi
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av StureS »

Vad ska du använda elen i garderoben till?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5759
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av pi314 »

MadModder skrev: 25 januari 2023, 18:02:27 StureS: Det är praktiskt med eluttag i garderoben. :)
Då kan man ansluta vilken slags belysning man vill, och dessutom byta typ helt om man tröttnar på den gamla.
garderobsuttag.jpg

Men iom att det i TS fall ska sitta en hel uttagslist så tror jag det är tänkt för mer än belysning.
För få uttag tycker jag är ett ständigt återkommande problem.

Om man löser det med grendosor så är det ofta så att man saknar grendosor och om man har dom är det svårt att få det snyggt. Jag gjorde nyligen om i ett litet skåp/garderob (KK) med ett uttag och grendosor till åtta jordade uttag. Det blev mycket trevligare, och enkelt att fästa upp och följa kablar IMO.

För många uttag är ett problem som jag hittills aldrig stött på.

Så här blev det i min KK.
230125_vagguttag.jpg
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av MadModder »

Ja fast uttaget i min bild sitter i en garderob som fortfarande är en garderob där jag förvarar kläder och handdukar, så det får inte plats mycket annat. :D
En annan garderob/skrubb har jag också gjort om så det står ett 19"-stativ med nätverksprylar och UPS i mm. Men då är det ju ingen garderob längre.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av Hobbyisten »

Visst saknar man uttag ibland, jag har 5 dosor med 6 uttag vardera, och det räcker ändå inte. En dosa står i labbet, där är jag15 cm från döden när jag tex kopplar in en naken transformator temporärt :D (rekommenderas inte)
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av StureS »

MadModder skrev: 25 januari 2023, 18:02:27 StureS: Det är praktiskt med eluttag i garderoben. :)
Skitsnack! Det har jag aldrig skrivit!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17101
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av AndLi »

StureS: Det är ett svar till dig...

Jag passade på att få ett vägguttag i en garderob när jag flyttade in i en lägenhet där de skulle renovera elen. Smidig då jag körde min Win NT4 server däri, men oj vilket mek jag hade att få ut 19" skärmen därur när jag skulle flytta, men jag hade ju fått in den så då borde den ju komma ut med..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av MadModder »

Hehe. Skriver man någons namn och exempelvis kolon efter, så är det för att adressera just den personen. Det har varit så i alla fall sen slutet av 80-talet när IRC kom till vad jag vet.
Nymodigheten med att använda @namn uppstod efter 2006, men denna första användning hade ändå med ett kolon efter namnet.

Iaf så är mitt uttag matat av en kabel som går rakt genom väggen bakom uttaget. Kommer från en dosa med näslock ute i hallen bakom en annan garderob.
Har dock inte koll på om det verkligen är samma grupp som i sovrummet garderoben med uttag finns i. Det ska jag nog ta reda på och märka upp...
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av StureS »

Däremot har jag flera gånger frågat vad TS ska ha elen till.
Inget svar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av MadModder »

Tror inte Nogrann har varit inne och tittat i forumet ens sen hens senaste svar, och kan då inte ha sett något av dina inlägg.
Lär bli en chock av alla svammelinlägg här... :lol:
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av StureS »

Nej, han är ju inte så "nogrann" ...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17101
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av AndLi »

Nogrann skrev: 25 januari 2023, 00:19:41 Ok, tack alla då skippar jag det och löser på annat sätt. Därför man frågar :)
StureS: Han har ju lagt ner projektet, varför ska han då logga in och kolla om någon svarat på något som inte är aktuellt längre, han har gått vidare till andra projekt..
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av StureS »

AndLi skrev: "Han har ju lagt ner projektet, varför ska han då logga in och kolla om någon svarat på något som inte är aktuellt längre, han har gått vidare till andra projekt.."

Ja det kan man undra. Samt varför du engagerar dig i något som är inaktuellt ...
Skriv svar