Dra in el till garderob

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nogrann
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 januari 2023, 21:39:49

Dra in el till garderob

Inlägg av Nogrann »

Hej. Jag tänkte dra in el till en garderob i hemmet. Funderar på om det går via en kopplingsdosa till en skarvsladd men behöver tips från någon kunnig så det inte blir fel.

Se bifogade bilder.
Jag kommer stänga av elen och sedan i stort sätt kapa loss stickproppen på skarvsladden, blotta lite tråd och fästa in i näst nedersta uttaget på kopplingsdosan. Är det ungefär som att sätta fast kablar till gamla högtalare eller behövs speciell teknik, material eller verktyg till jobbet? Något mer jag bör tänka på?

Ett alternativ är också att bara borra ett litet hål i väggen och dra en kabel igenom, koppla på en stockpropp och sätta in i ett väggurtag. Är det bättre?

Tack!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av AndLi »

Du ska alltså fast montera en grendosa med mjuk kabel? Hur tänker du dragavlasta kabeln ut ur dosan?
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av LeCanard »

Ohoj, det här kommer att bli en rolig tråd att följa… :D
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av Akai »

Tänk om och gör rätt.

Att blanda entrådig och RK i samma plint är riskabelt, risken är stor för dålig kontakt med varmgång/brand som följd.

Dragavlastning saknas i dosan och är inte lämpligt för mjuk kabel.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av pi314 »

Vad får man göra själv?
Så här skriver elsäkerhetsverket.
Detta får du göra själv
• Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
• Byta glödlampor
• Byta lamphållare
• Montera skarvsladdar
• Montera sladdströmbrytare och stickproppar
• Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
• Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa
• Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.

För att få utföra dessa arbeten måste du ha kunskap om hur du gör. Arbetet ska även kunna kontrolleras på ett korrekt sätt. Är du minsta osäker, överlåt arbetet till ett elinstallationsföretag.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... lv-med-el/

Från hur frågorna i trådstarten ställs skulle jag säga att du inte ska göra det du skriver om själv. Det du föreslår är olämpligt, om inte direkt farliigt, att göra.

Jag tvekar att skriva detta, men jag gör det ändå.

För att få ett uttag i garderoben skulle jag göra så här.

1. Skaffa en likadan dosa till och ett lämpligt jordat vägguttag och lite kabel.
2. Ta reda på vilken av dom tre kablarna som går in i dosan som är inkommande el.
3. Bryt säkringen och kontrollera att det är strömlöst i dosan.
4. Kapa inkommande på lämplig plats och montera den nya dosan.
5. Fäst dosa och vägguttag på ett säkert sätt.
5. Drag el från den nya dosan till det nya jordade vägguttaget.
6. Klamra kablar på ett säkert sätt.

Om du känner den minsta tveksamhet inför om du kan göra detta på ett säkert sätt själv, ska du anlita en behörig elektriker.

Att göra detta ligger definitivt utanför vad man får göra själv. Detta är ett tillräckligt skäl att anlita en elektriker.

/Pi
Nogrann
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 januari 2023, 21:39:49

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av Nogrann »

Ok, tack alla då skippar jag det och löser på annat sätt. Därför man frågar :)
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av MiaM »

Bra att du avstår. Men allmänt så det material som behövs är ett uttag för fast installation och en lagom lång kabel avsedd för fast installation, till exempel EKK. Om det redan är jordade uttag i rummet som finns utanför garderoben så ska uttag och kabel också vara jordade.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av Mindmapper »

Vill även tillägga att val av kabel är också viktigt. Att kabeln är av rätt typ för att få dras genom en vägg. Att den dras på rätt sätt genom väggen beroende på väggens konstruktion. Ska kabeln klamras ska den vara av en typ som är avsedd att klamras. Det är en hel del kunskap om material, utföranden och bestämmelser som en elektriker har lärt sig när han utbildats. Sedan jobbar i en organisation som har uppföljning av att de anställda som utför jobben är kvalificerade för det jobb de utför.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av FormerMazda »

Vad en elektriker kommer göra är att sätta upp ett uttag bredvid dosan, där du ansluter din grendosa.
Det tycker jag också är det enda rätta att göra, grendosan kan ju behöva bytas av tusen och en orsaker, dumt att ha den fast monterad då, eller ens med sladden genom ett hål.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av Icecap »

Det är definitivt olagligt att göra utan en behörig elektriker inblandad.

I mitt högmod hade jag dock gjort exakt FormerMazda beskriver - samt noterat vilken säkring uttaget ville sitta på.

Ja, det ville vara olagligt men jag anser att ha erfarenhet nog till att göra det säkert.

Jag har sett vad en dålig koppling gör, det var nämligen en mindre explosion på jobbet. Den var elektrisk och var orsakat av att någon idiot hade hängd upp lampor och kopplat EK-kabel ihop med sockerbitar.

Det är en koppling som inte har någon elasticitet - vilkte ledde till att det blev glappkontakt. Totalt ledde det till att kablarna var brända fri från isolering ung. 15 cm till varje sida om kopplingen och i slutändan skutade det med ett solitt knall.

Jag fixade det med nya kabler och WAGO klämmor.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av Glenn »

I praktiken finns det ju inga straff om man tattar el åt sej själv och gör rätt, men då gäller det ju att man vet vad man gör.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5680
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av pi314 »

Glenn:
Det kan väl tänkas att försäkringsbolaget vägrar ersätta ett nedbrunnet hus.
Det skulle nog svida för dom flesta, vare sig det är en villa eller ett flerfamiljshus.

/Pi
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av Haralt »

nogrann,

Vart leder från dosan utgående kabel, den som går neråt?
Kanske sitter ett uttag där?

Gäller det en hyreslägenhet eller äger ni själva bostaden? Är det tänkt att månde ställa datorer i garderoben?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av Glenn »

pi314 skrev: 25 januari 2023, 12:20:14 Glenn:
Det kan väl tänkas att försäkringsbolaget vägrar ersätta ett nedbrunnet hus.
Det skulle nog svida för dom flesta, vare sig det är en villa eller ett flerfamiljshus.
Det kan dom inte om man gjort rätt.

Däremot kanske man som lekman inte alltid vet vad som är rätt och fackmannamässigt.. men vet man inte det ska man ju inte koppla heller.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av StureS »

Nogrann skrev: 24 januari 2023, 22:21:23 Hej. Jag tänkte dra in el till en garderob i hemmet.
Vad ska du använda elen i garderoben till? Om det enbart är till för belysning kan du ju ha en batteridriven lampa istället. Alternativt kan du dra in en lågvoltskabel för att driva lampa eller annat.
Skriv svar