Vad kallas denna komponent?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Clejga
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 januari 2023, 12:58:19

Vad kallas denna komponent?

Inlägg av Clejga »

Hej,
Har en motorcykel jag gör om elen på. 12 V system.

Jag har bakljus som är 3 in 1 funktion på så det är blinkers, bakljus och bromsljus i samma. https://www.kellermann-online.com/atto-df/156.200

Blinkersen började lysa extremt svagt så plockade isär allting och fann att denna komponent var av. (Ligger i ram-röret så förmodligen fått sig en törn när föregående ägare tryckte in den).

Det är alltså fyra kablar, jord sedan plus för blinkers, position och bromsljus.

Jag förmodar att det är en diod med någon typ av motstånd också? Är det någon som har en susning om vad det kan tänkas vara, vad det heter samt var man kan tänkas köpa? Jag har letat ihjäl mig på internet men vet inte riktigt vad jag ska söka
IMG_20230119_214054.jpg
IMG_20230119_214043.jpg
efter.

Mvh Daniel
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av malman »

Såvitt jag kan se är det bara ett kretskort med tre ytmonterade motstånd... högst troligt att lysena är lysdioder.. och detta är strömbegränsningen till dessa...
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av Joe »

malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av malman »

560 = 56 ohm
431 = 430 ohm
360 = 36 ohm

Sen är det iofs lite skumt med antalet kablar och kopplingen.. men bilderna är för otydliga för att riktigt se hur kretskortet är kopplat...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av rvl »

Motstånd 56Ω 430Ω och 12,1MΩ ser det ut som? men 36Ω verkar nog mer troligt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av Henry »

Vet inte var du får 12.1Mohm ifrån på den resistorn då värdet står i princip som klartext. 2 första är värdet sedan antal nollor efter och då alltså 36 Ohm.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av StureS »

Det ser ut som en batterivakt, en komponent som ska skydda mot att ett Li-Ion batteri inte blir överbelastat eller urladdat. Detta för att förhindra att batteriet börjar brinna.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av Klas-Kenny »

StureS: Hur ska tre motstånd skydda ett batteri från över/urladdning?
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av malman »

Undrar om det inte saknas en kabel i högerkant på den nedre bilden…. Den inre löd ön verkar ha nåt som sticker upp som ser ut som en kabel som lossnat/gått av…. Eller?

Edit: Möjligen är det kabeln från andra hållet… om den sticker igenom kortet…. Möjligen saknas en till kabel på ovansidan i högerkant……..
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av rvl »

Henry skrev: 22 januari 2023, 15:07:18 Vet inte var du får 12.1Mohm ifrån på den resistorn då värdet står i princip som klartext. 2 första är värdet sedan antal nollor efter och då alltså 36 Ohm.
Om man läser som det syns på bilden (uppochned) "09F", men som sagt inte troligt.
Clejga
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 januari 2023, 12:58:19

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av Clejga »

Tack alla för svar.

Verkar som jag får komplettera med bättre bilder.
Alla fyra tåtar är där, bara att jag fick klippa vid borttagande av krympslang.
Vad jag kan se så är den gjort i aluminium och sen är det motstånd med siffror likt de Malman skrivit tidigare som är fastlimmade/tätade.

Min fundering är annars att köra enbart med dioder på samtliga kablar för att göra strömmen enkelriktad. Vad jag kan läsa mig till är inte motstånden ett måste, men där kan jag absolut ha fel. Någon som har någon tanke?

De är otroligt bra gjorda båda två och är identiska så jag misstänker att de är köpta färdiga. Någon som vet var man kan köpa då att göra sådana är långt ifrån vad jag är kapabel till att göra.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av Henry »

Om man läser som det syns på bilden (uppochned) "09F", men som sagt inte troligt.
Vet inte hur du kan se ett "F" på siffran 5 i slutet, du vet väl sedan att du kan zooma in på bilden?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av mrfrenzy »

Motstånden är troligen nödvändiga för att blinkersen ska blinka med rätt frekvens.

Vad händer med blinkhastigheten om du kopplar bort motstånd och bakre blinkers?
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av Gimbal »

Man ser ett par vior mellan några av motstånden, är det någon spänningsdelning... :humm:
Clejga
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 januari 2023, 12:58:19

Re: Vad kallas denna komponent?

Inlägg av Clejga »

Drog ut lite på tiden men här kommer nya bilder. 095 431 och 360 står det. Sen på andra sidan med diod symbolen finns även ett minustecken där jorden sitter.

Är det här något som går att köpa färdigt eller hur går jag tillväga? Lagt många timmar på google och börjar bli tröttsamt då det ej ger mig någonting.

Uppskattar all hjälp något enormt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar