Undersöka magnet till flyg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17046
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Undersöka magnet till flyg

Inlägg av AndLi »

Bigmac heter väl användaren som har en röntgen?
port513
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 februari 2007, 10:16:15

Re: Undersöka magnet till flyg

Inlägg av port513 »

GastonDeVille skrev: 17 januari 2023, 22:00:37 PPL är ett flygcertifikat "Private Pilot Licence" likaså UL står för "ultralight". När det gäller flygmaterial så finns det olika klassningar och regelverk för vad som är godkänt för kommersiella flygplan, amatörbyggen mm. Bara för att något säljs som flygmaterial är det ingen garanti för att man använt de bästa materialen eller använt den bästa tekniken. Rotax-motorerna är inte de bästa på något sätt men de har lyckats bli populära och antagligen haft mycket pengar att marknadsföra och licensiera och allt som hör därtill. Ungefär som Betamax och VHS för de som levde på den tiden.
Tillägg till text: Någon som har en röntgenapparat? Skulle var roligt att se hur det ser ut innan slakt.
Glöm inte striden Blu-ray vs HD DVD, följde var ju lite andra saker som avgjorde vi natten dock.

Rotax må inte vara bäst men det är mer eller mindre standard, sett få icke experimental som har andra motorer.

Intressant med röntgen, är det maskinen i sig du är intresserad av?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Undersöka magnet till flyg

Inlägg av E Kafeman »

Det är ingen magnet utan begreppet magnéto är ursprungligen franska och syftar på el-generator där ström induceras med en magnet.

Magneto ignition är en tändspole som sitter vid svänghjulets där en magnet roterar tätt förbi spolen för att skapa tändenergi. Tänkta fördelen med detta är att man med få komponenter helt oberoende av annan el kan få enkel och tillförlitlig tändning.
Tändgnistan initieras genom att med brytare ladda ur en kondensator.
CDI säjer egentligen det, "capacitor discharge ignition" men med CDI menar man numera ofta en dosa med integrerad tyristor istället för yttre brytare för att styra urladdningen av kondensatorn.

Inkapslingen kan vara mjuk silikon eller uretan men det verkar inte troligt. Testa med vass skruvmejsel. För epoxy går det göra avtryck med mejsel men är hårdare. Elda på en uppmejslad bit med varm lödpenna och man brukar känna igen lukten.
ABS/PVC kan testas med skraptest med vass kniv. Det kan vara epoxy som är lätt att gjuta med, bara att blanda två flytande komponenter. Kan man se att plasthöljet är en "kopp"? Kan man se att kabelisolering fått lite utflytningar där de lämnar gjutkoppen?
Bryta ned de flesta plaster, även epoxy, kan göras med långkok i Aceton, Tetrahydrofuran eller Fluorvätesyra, i den ordningen.
Risken är stor att att komponentkapslingar i plast stryker med.
Fluorvätesyra är en ytterst otrevlig syra att hantera och angriper vissa metaller och keramik lika gärna som plast och epoxy.
Långkok görs i kokare med kylrör då det är flyktiga vätskor, särskilt fluorväte som, ifall ej löst i vatten, kokar vid rumstemperatur och gaserna kan vara eldfängda.
Aceton och THF kan uppta vatten ur luften vid kokning så att koncentrationen av lösningsmedel sjunker efter hand.

Tetrahydrofuran är en vanlig kemikalie för att testa olika plasters nedbrytbarhet.

Tändmodulens innehåll är inte särskilt intressant utan innehåller typiskt en tyristor,och en kondensator och möjligen också en spole på in eller utgång. Det kan sedan dekoreras med drivsteg av diverse transistorer, stepup-steg för bättre arbetsspänning för tyristorn och kontrolllogik. Det är inget krav på tyristor, det går även med vanliga transistorer och tyristorn kan vara en triac med diac som trigger. Finns även tändspolen ingjuten märks det på storleken och vikten.

Om Rotax/Ducati så är det troligen en mycket enkel krets baserat på triac, seriekondensator och ett par dioder. Det lär inte finnas någon nämnvärd logik eller elektronisk styrning av tändkurvor.

Är det något som lider av dålig livslängd och man vill veta varför så finns möjligen ett intresse att titta på skyddskretsar typ om där finns något överspänningsskydd på tyristorns utgång mot spole, vanligen en överspänningsdiod, TVS. Om det blir logik-fel eller om yttre DC läggs på fel stift så kan spolar och halvledare brinna om skydd saknas.

Om man vill dissekera innehållet någorlunda simpelt så kan man göra det på många sätt.
Det är mest hur mycket man vill veta och hur mycket tid och pengar man har som begränsar.
Ont om tid och man får gå brutalare fram.
Ett rimligt snabbt sätt är att fästa upp modulen i en träplanka. Ta stämjärnet och hugg ut ett välpassande hål. Träet ger stabiliserande effekt när man slipar ytan på både modulen och plankan och det blir lättare att slipa kontrollerat med ett stabilt grepp.
Slipa försiktigt med bandslip. Gjutplasten är troligen delvis transparent någon mm så man kan se högre komponenter innan man börjar slipa sönder dom och man kan först dokumentera PCB-mönster på undersidan och sedan sektionera sej ner lager för lager och med lite tur kunna efterhand identifiera kretsar och beteckningar.
Slipa bort ett lager så att ytan är någorlunda slät, blöt med IPA och fota eller studera under mikroskåp. Man brukar få experimentera lite med belysning för att kunna se en bit ner i plasten. Exempelvis, vissa färgade plaster är helt transparenta i ir-belysning.
Fortsätt så och hyvla igenom allt, lager för lager. Det brukar bli problem att hyvla lager genom keramiska kapslingar med vanlig bandslip/vattenslip men har man fått den informationen man önskar, t.ex. kapselbeteckningar och synliga fysiska skador så kan man hugga sönder keramik-kapslingar efter hand.

De modiga etsar tunna lager av keramiken med Fluorvätesyra eller möjligen konc. svavelsyra. Sådan svavelsyra säljs inte längre till privatpersoner. Det fanns förr att köpa relativt koncentrerat för att lösa avlopps-proppar. Finns att köpa i kraftigt utspädd version hos de som säljer kemikalier till pooler och man kan själv koka om syran, om man gillar att blaska med sådana kemikalier som kokar uppåt 400 grader och gärna löser skinn och kött även i rumstemperatur. Det lär finnas exempel på Youtube.
Andas man in gaserna från dessa syror får man lungmos när gaserna förenas sej med fukten i lungorna.

Ser man att det bara är tomutrymmen för stora delar av kretskortets gjutmassa kan man gå hårdare fram med fräs.
Man kan varva med att försöka lösa upp lager där man vill gå varligt fram genom att t.ex. koka kretskortet i omgångar i tetrahydrofuran/aceton. Har man tur bryts då gjutmassan ned så att man kan pilla loss den i småbitar efter hand utan att skada komponenters kapsling eller lösa upp kretsbeteckningar.

Röntga fungerar naturligtvis men det ger inte mycket i detta fallet.
Finns det kompetens att se om skillnaden på en röntgenbild om något är en billig npn-trissa eller olämpligt val av tyristor?
Ska man på röntgenbild söka efter om en komponent är brunnen är det inte är helt lätt om man inte får rätt vinkel på röntgenbilden och vet hur saker ser ut när de inte är brunna.
Skulle man hitta något misstänkt problem så måste ändå kunna sätta in det i ett kopplingsschema för att kunna förstå vad som hänt.
Röntgen kommer troligen inte heller kunna visa komponent-texter.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Undersöka magnet till flyg

Inlägg av Janson1 »

Här är en som gjort resan redan...
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 0&start=15
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Undersöka magnet till flyg

Inlägg av Xyzzy »

På liknande har jag kört varmluftspistol med framgång. Luktar fan, så är lämpligt med andningsskydd eller vara utomhus antar jag.
Inte säkert det fungerar bra i det här fallet, men värt att testa.
port513
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 februari 2007, 10:16:15

Re: Undersöka magnet till flyg

Inlägg av port513 »

Janson1 skrev: 18 januari 2023, 10:51:22 Här är en som gjort resan redan...
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 0&start=15
Den ser nästan exakt ut som den med kabelbrott et som jag har.
Tackar...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Undersöka magnet till flyg

Inlägg av rvl »

AndLi skrev: 17 januari 2023, 00:43:27 Magnet är det väl inte utan vad som benäms som "magneto" på engelska? Nån variant av tändspole för att skapa gnistan.

Men detta ser mer ut som styrboxen? Typ en CDI?
Magnet kallades de roterande tändgnistgeneratorerna för hundra år sen i alla fall.
magnet.png
Materialet inne i boxen verkar inte omöjligt enligt den länkade maskinisttråden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Undersöka magnet till flyg

Inlägg av E Kafeman »

Ja tänk så fel de hade redan för hundra år sedan, skrevs väl av någon tok som inte kunde verifiera uppgifterna på google.
Uppfinningen som sådan är drygt 190 år gammal och kallades av den franska uppfinnaren, Hippolyte Pixii , för “magneto-electric machine” men benämndes som mest som magnéto på franska som den maskin som skapade elektrisk ström mha av roterande magnet.
Han vidareutvecklade den upptäckt Michael Faraday gjorde året innan, electromagnetisk induktion. och kom på att man kunde sätta magneterna på ett roterande hjul.
Det var uruppfinningen till vad som sedan även återfanns under handelsnamnet "Magneto", ett namn som kunde läsas på många gamla cykelgeneratorer.
Tillläget "ignition" beskriver tillägget, anordningen med brytare och kondensator, som åstadkommer gnistan så att man får en "magneto ignition" och som patenterades för 120 år sedan.
Vi är säkert många i forumet som laborerat med "magneto ignition" på gamla motorcyklar och känner igen magnéto -namnet från denna typ av generatorer och känner väl till vad det rör sej om.
Kalla tändninganordningen för magnet (roterande generator) visar bara att skribenten inte hade teknisk eller språklig kunskap att kunna skilja på egenskaperna, alldeles rätt påpekat rvl, men som sagt det är rätt välkänt så behöver knappast tjatas om fler gånger.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Undersöka magnet till flyg

Inlägg av GastonDeVille »

port513 skrev: 18 januari 2023, 01:46:14
GastonDeVille skrev: 17 januari 2023, 22:00:37 PPL är ett flygcertifikat "Private Pilot Licence" likaså UL står för "ultralight". När det gäller flygmaterial så finns det olika klassningar och regelverk för vad som är godkänt för kommersiella flygplan, amatörbyggen mm. Bara för att något säljs som flygmaterial är det ingen garanti för att man använt de bästa materialen eller använt den bästa tekniken. Rotax-motorerna är inte de bästa på något sätt men de har lyckats bli populära och antagligen haft mycket pengar att marknadsföra och licensiera och allt som hör därtill. Ungefär som Betamax och VHS för de som levde på den tiden.
Tillägg till text: Någon som har en röntgenapparat? Skulle var roligt att se hur det ser ut innan slakt.
Glöm inte striden Blu-ray vs HD DVD, följde var ju lite andra saker som avgjorde vi natten dock.

Rotax må inte vara bäst men det är mer eller mindre standard, sett få icke experimental som har andra motorer.

Intressant med röntgen, är det maskinen i sig du är intresserad av?
Nja, tänkte mest på innehållet i tändmodulen. Men nu har det ju i princip löst sig.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Undersöka magnet till flyg

Inlägg av GastonDeVille »

Apropå tändmodul. En kompis hade strul med tändningen på en Rotax 912 UL, det ville inte riktigt på halva(?) tändsystemet. Han felsökte och rådfrågade mig. Jag hade inte så mycket att komma med på rak arm och då kläckte han idén att spreja med 5-56 på kontakterna vilket jag tyckte inte skulle vara en bra lösning. Han gjorde det ändå och hittade felet av misstag genom att det började fräsa och ryka vid kablaget då smörjan rann utmed kablaget och kröp in under isoleringen där det var en spricka. Felet var att en av ledarna från generatorn var halvt av och låg och glappade. Det funkade efter en enkel skarvning. Kabeln måste ha vibrerat sönder om inte det var ett tillverkningsfel.
port513
Inlägg: 182
Blev medlem: 20 februari 2007, 10:16:15

Re: Undersöka magnet till flyg

Inlägg av port513 »

GastonDeVille skrev: 19 januari 2023, 01:16:27 Apropå tändmodul. En kompis hade strul med tändningen på en Rotax 912 UL, det ville inte riktigt på halva(?) tändsystemet. Han felsökte och rådfrågade mig. Jag hade inte så mycket att komma med på rak arm och då kläckte han idén att spreja med 5-56 på kontakterna vilket jag tyckte inte skulle vara en bra lösning. Han gjorde det ändå och hittade felet av misstag genom att det började fräsa och ryka vid kablaget då smörjan rann utmed kablaget och kröp in under isoleringen där det var en spricka. Felet var att en av ledarna från generatorn var halvt av och låg och glappade. Det funkade efter en enkel skarvning. Kabeln måste ha vibrerat sönder om inte det var ett tillverkningsfel.
De är känsliga för värme också,fungerar dåligt om de blir för varma.
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Undersöka magnet till flyg

Inlägg av ziw »

Gör upp en liten eld och elda upp tändmodulen. Sen kan man försiktigt dissikera innehållet.
Det går hyggligt att känna igen komponenterna men beteckningar mm går naturligtvis förlorat.
Skriv svar